2011-04-04, 18:41
Medlem
inevahs avatar
Hej!

Har bestämt mig för att införskaffa "hemmastudio". På inköpslistan ligger först och främst ett ljudkort samt en kondensatormic, mitt problem är dock att jag inte vet så mycket om dessa och behöver därför er hjälp!
Jag kommer spela in lite nybörjarmetal blandat med growls och screams. Prisklassen jag vill ha är 1100 för ljudkortet och 800 för micken. Grejerna får gärna vara begagnade.

Hittills har jag en nysning om att Line 6 Toneport UX2 är ett bra nybörjarkort. Kort därefter sade någon annan att jag hellre borde köpa ett M-Audio Fast Track Pro. Vilket av dem passar bäst för skrikig metal?

Angående micken har jag inte den blekaste aning. Har kollat lite snabbt och kommit fram till att en JJ-Labs BMC 2 funkar bra. Är dock inte säker då det inte finns många videos som testar micken.

Hjälp!
Citera
2011-04-04, 18:47
Medlem
Skitonds avatar
Varför ska du ha en kondensatormikrofon om du ska growla/skrika? Väldigt många artister inom genren använder sig av billiga cigarrmikrofoner eftersom att de döljer saker som inte låter bra och får det att låta mer metal.

Fast track pro borde fungera riktigt bra för dig, kommer att räcka ett bra tag till dessutom.
Citera
2011-04-04, 18:52
Medlem
inevahs avatar
Citat:
Varför ska du ha en kondensatormikrofon om du ska growla/skrika? Väldigt många artister inom genren använder sig av billiga cigarrmikrofoner eftersom att de döljer saker som inte låter bra och får det att låta mer metal.

Fast track pro borde fungera riktigt bra för dig, kommer att räcka ett bra tag till dessutom

Har provat flera mickar och dynamiska mickar fungerar inte ordentligt för mig, då mitt skrik är för "rent" om man säger så. Dessutom borde väl en kondensator få till bättre kvalité på inspelningen i den här prisklassen?

Något jag lagt märke till då en vän använder toneport'en är att han fått med ett riktigt lätthanterligt program för att ändra gitarrljud/effekter på sången. Medföljer något sådant med track pro'n?
Citera
2011-04-04, 23:17
Medlem
CaskRatlinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inevah

Något jag lagt märke till då en vän använder toneport'en är att han fått med ett riktigt lätthanterligt program för att ändra gitarrljud/effekter på sången. Medföljer något sådant med track pro'n?

Nej det medföljer säkert inget sånt, men det spelar ju ingen roll. Kör andra effekter i din DAW istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in