Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-04, 17:55
  #1
Medlem
Karatemormors avatar
Har en fråga om högskoleutbildning och programmering. Vad är det egentligen som man måste gå i skolan för att lära sig som man inte kan lära sig hemma med en bra grundbok + internet m.m? Har läst 15 hp programmering nu och lärt mig OO, arv, arrayer, grafiskt gränsnitt m.m. men inte någonting som jag inte kunde lärt mig genom att nöta kurslitteraturen på egen hand och träna själv.

Boken vi har är förvisso väldigt bra och förklarar allt steg för steg, men varför pratar alla om att man måste ha läst på högskola för att kunna programmera? Nu går jag ett program där fokus inte ligger på programmering, men jag skulle gärna lära mig mer än vad jag kan nu. Är jag körd eller kommer jag kunna lära mig att programmera enklare spel till t.ex. smartphones?

La den i Java för att det är java jag läst, flytta gärna.

Mvh K. Mormor
Citera
2011-04-04, 17:56
  #2
Medlem
DirectXs avatar
Du kan lära dig allt hemma om du är tillräckligt dedikerad. Det underlättar dock att läsa på högskola/universitet
Citera
2011-04-04, 18:03
  #3
Medlem
snousers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karatemormor
[...]Har läst 15 hp programmering nu[...]
15p? 285p kvar tills du är klar då gissar jag?
Citera
2011-04-04, 18:10
  #4
Medlem
Karatemormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snouser
15p? 285p kvar tills du är klar då gissar jag?

Nej, men sen läser vi massa annat, projekt, databaser, MDI, affärsprocesser, systemutveckling m.m. Inte så mycket programmering på det jag läser.
Citera
2011-04-04, 18:29
  #5
Medlem
Weeblies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karatemormor
Fråga: Vad är det egentligen som man måste gå i skolan för att lära sig som man inte kan lära sig hemma med en bra grundbok + internet m.m?

Citat:
Ursprungligen postat av Karatemormor
Svar: ... massa annat, projekt, databaser, MDI, affärsprocesser, systemutveckling m.m.

Citera
2011-04-04, 18:40
  #6
Medlem
Karatemormors avatar
Men jag undrar vilken nivå man kan ligga på som "hemmalärd" och vad man då kan utveckla. Att jag inte kommer kunna koda ett eget operativsystem kan jag förstå, det är jag inte intresserad av. Men kan man lära sig att programmera t.ex. affärssystem, spel till smartphones, avancerade webbsidor m.m.?

Verkar vara lite olika bud hurvida man kan lära sig själv eller inte :P. Är mest intresserad av webben och mobila applikationer och liknande. Några fler med åsikter?
Citera
2011-04-04, 19:10
  #7
Medlem
Tooners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karatemormor
Men jag undrar vilken nivå man kan ligga på som "hemmalärd" och vad man då kan utveckla. Att jag inte kommer kunna koda ett eget operativsystem kan jag förstå, det är jag inte intresserad av. Men kan man lära sig att programmera t.ex. affärssystem, spel till smartphones, avancerade webbsidor m.m.?

Ja du kan koda allt möjligt utan att ha gått på högskola. Men du kommer inte kunna göra det lika bra som om du hade gjort det.

Du kan säkert bli lika bra som någon som gått högskola, iallafall om du har tillräckligt med tid och engagemang.

Men se det så här istället.

Två personer, exakt lika talangfulla och intelligenta. Ena går på högskolan i 5 år, den andra sitter hemma och försöker lära sig själv i 5 år. Vem tror du blir bäst på att programmera?

Och vad tror du en arbetsgivare tror?

Jag har extremt mycket nytta av min utbildning i mitt jobb, och då är jag ändå en sån som har massa programmeringsprojekt igång på fritiden. Hade jag skippat högskolan och ägnat tiden till mina projekt istället hade jag inte varit i närheten av där jag är idag.
Citera
2011-04-04, 19:15
  #8
Medlem
Tooners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karatemormor
Nej, men sen läser vi massa annat, projekt, databaser, MDI, affärsprocesser, systemutveckling m.m. Inte så mycket programmering på det jag läser.

Här har du ju gravt missförstått något. T.ex. systemutveckling är ju bland den mest renodlade programmeringskursen som finns, MDI har mängder med programmering också. Och databaser behöver jag väl inte ens nämna.

Hade du förstått det bättre om dom hetat "systemprogrammering", "Mäniska-Data programmering" och "databasprogrammering"?
Citera
2011-04-04, 22:07
  #9
Moderator
Protons avatar
Java -> Utbildning&studier /Mod
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback