Citat:
Ursprungligen postat av Lilongwe
Förädlade grödor och genmodifierade grödor är inte samma sak. Genmodifierade grödor har att göra med "injicerad" artificiell genetik, genetik som naturen alltså själv inte har utvecklat i samverkan med människan så som den gör under förädling. Jag kan ju tillägga att jag helt och hållet är för genmodifierade grödor som lösning på hungersnöden. Men detta hör inte till frågan.
Som brtkrbzhnv säger:
Citat:
Ursprungligen postat av brtkrbzhnv
Nej, det gör ingen skillnad om en gen hamnat i en gröda med hjälp av modern genteknik, konventionell växtförädling, något virus eller en helt vanlig mutation.
Citat:
Ursprungligen postat av Lilongwe
Som svar på din kommentar, så är vissheten om en katastrof verklighet för många miljönissar. Jag vill alltså höra era tankar kring det faktum att i deras verklighet, så är framtida katastrofscenarion av större betydelse än dagens hungersnöd. Är det rättfärdigt att låta folk lida pga en sådan verklighetsuppfattning och "visshet".
Nej det är inte verklighet, låt oss reservera det uttrycket för vad som är verkligt. Det är en delusion.
Vill du diskutera det utifrån
fakta om större katastrof och därmed fler offer imorgon än idag, snarare än en
delusion, så kan vi diskutera det utifrån normativ etik - men jag tror att svaret där är ganska givet. Gäller det
delusionen, så, det är inte rättfärdigat att låta människor svälta för man inte tar sitt eget personliga ansvar gällandes det etiska i sitt meningsskapande. Alla har sitt
ansvar när man fäller
omdömen. Det finns goda omdömen och det finns dåliga omdömen. Vissa omdömen gäller vad som är sant eller falskt. Man har ett ansvar att använda korrekta metoder och
avskiljare och söka ut dem och pröva dem och ständigt närma sig detta på ett uttömmande och vaket sätt och jag anser att miljönissarna gällandes detta område inte gör detta, och jag har redan angett vissa problem som en vaken människa som tar sitt personliga ansvar i sitt meningsskapande stöter på väldigt tidigt i en sådan process.
Visshet innebär för övrigt ofelbar förvissning, och kan översättas till engelskans "certainty". Det har en särskild historik, värde och mening i filosofiska diskussioner.