Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-03, 21:58
  #1
Medlem
pewpewyous avatar
Ja nu är det så att jag har fixat dessa program för att kunna lägga upp en hemsida på min ubuntudator som det ska vara en del phpkod i, gör det här mest för att testa lite nya grejer samt lära mig
Nu är det bara så att jag inte har en aning om hur jag går till väga så jag undrar om det finns någon som har lust att hjälpa mig med en länk där ni kanske har lärt er ifrån eller skriva någonting om vad som är bäst att lära sig först osv.

Jag har följt en guide för att sätta upp dessa program på min dator via terminal och allt fungerar som det ska; jag kan logga in på localhost/phpmyadmin osv. Jag har till och med lagt in en html template i var/www och genom localhost kunna starta upp "hemsidan" därifrån bara för att testa lite.


Mina frågor är främst:

Vad behöver jag mer för att sätta upp en hemsida där jag vill ha användare(dvs loginfält och sådant, med tanke på att jag har en databas tycker jag att detta ska gå på något sätt) samt sökfunktioner och dylikt?( jag har en ide för ett litet hemside-projekt)
Hur "pekar" jag min adress till en domänadress? (som jag hade tänkt köpa när jag känner att jag kan lite mer om det hela)

Om det är något mer jag bör lära mig så får det gärna tilläggas då jag är rätt ny med både databashanterare, apache och ubuntu.

Vill bara säga till att jag har suttit och googlat hela dagen på allt om som rör dessa frågor och faktiskt inte lärt mig speciellt mycket... Kanske är jag en dålig googlare?

Tack på förhand!
Citera
2011-04-03, 22:01
  #2
Medlem
Du har en del framför dig...
Börja med att lära dig HTML och CSS.
Sen kan du gå vidare med PHP,SQL och diverse andra scriptspråk du känner dig sugen på.
Citera
2011-04-03, 22:02
  #3
Medlem
korqs avatar
Ptja, du får ju helt enkelt skriva din sida i PHP? Vill du ha något som magiskt skapar användardatabaser och loginfält eller?
Citera
2011-04-03, 22:07
  #4
Medlem
pewpewyous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b3ngt
Du har en del framför dig...
Börja med att lära dig HTML och CSS.
Sen kan du gå vidare med PHP,SQL och diverse andra scriptspråk du känner dig sugen på.
Vill tillägga att jag redan kan basic HTML och CSS så det är inte vad mitt problem är. Jag vill bara veta hur allt fungerar med varann liksom om du förstår hur jag menar, t.ex. vad kan jag göra inne på phpmyadmin?

Ber om ursäkt om jag låter som en desperat idiot, men känner mig nästan lite som en också
Citera
2011-04-03, 22:09
  #5
Medlem
pewpewyous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korq
Ptja, du får ju helt enkelt skriva din sida i PHP? Vill du ha något som magiskt skapar användardatabaser och loginfält eller?
Vill inte låta otrevlig men jag tror du tog min fråga lite fel..
Citera
2011-04-03, 22:30
  #6
Medlem
Ja kan du redan html och css så får du ta och läsa på om php och sql nu då.
Citera
2011-04-06, 14:59
  #7
Medlem
Detta kanske kan vara något: http://www.phpeasystep.com/phptu/6.html
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback