Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-03, 21:04
  #1
Medlem
Har sökt på andra trådar men inte hittat något svar så jag bestämde mig för att göra en ny..
Finns det bara en utbildning här i Sverige? tänker på SMO (skydd mot olyckor). Har nämligen inte tillräckligt bra betyg för att komma in
Kan man utbilda sig i Norge eller andra länder och få lika stor chans att få jobb här i Sverige? Och isåfall har någon länk till utbildningen.
Citera
2011-04-03, 21:06
  #2
Medlem
Powens avatar
Annars kan du ju fixa upp betygen och komma in via den vägen. Lär ju knappast vara lägre krav utomlands, om det ens är möjligt att göra så?
Citera
2011-04-04, 10:25
  #3
Medlem
Jag undersökte det förra året, och den enklaste vägen att gå är hp/plugga upp betygen. Jag läste upp 1000 poäng och går nu smo. Så värt det
Glöm utomlands..
Citera
2011-04-04, 13:02
  #4
Medlem
Okej. Blir nog att försöka jobba upp betygen som du gjorde!
Citera
2011-04-14, 16:55
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnUnderbarDag
Jag undersökte det förra året, och den enklaste vägen att gå är hp/plugga upp betygen. Jag läste upp 1000 poäng och går nu smo. Så värt det
Glöm utomlands..


hp/plugga ?
Citera
2011-04-14, 18:40
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trasiglama
hp/plugga ?

HögskoleProvet eller plugga upp betygen
Citera
2011-04-15, 01:13
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnUnderbarDag
HögskoleProvet eller plugga upp betygen


Okej tack Har en del betyg jag måste läsa på komvux , sen har jag tänkt att söka till smo
Citera
2011-07-06, 14:49
  #8
Medlem
Hawxs avatar
Lånar tråden lite.
Hur pass svårt är det att komma in på SMO ? Läste lite på nätet och där verkar det vara hur lätt som helst sålänge du uppfyller kraven (betyg osv) Är riktigt sugen jag med men saknar Samhäll A. Ska fixa det nästa månad och sen försöka ta mig in på utbildningen.
Citera
2011-07-06, 16:36
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hawx
Lånar tråden lite.
Hur pass svårt är det att komma in på SMO ? Läste lite på nätet och där verkar det vara hur lätt som helst sålänge du uppfyller kraven (betyg osv) Är riktigt sugen jag med men saknar Samhäll A. Ska fixa det nästa månad och sen försöka ta mig in på utbildningen.


Hur lätt som helst beror på vad du har för betyg/hp-resultat och fysik. Det är relativt höga krav på betyg/hp;

Våren 2011

Totalt antal sökande var 1288 varav 138 kvinnor och 1150 män. Totalt antogs 130 personer till utbildningen, varav 14 kvinnor och 116 män.

Revinge

Lägsta antagningspoäng
Betyg 16,00
Betyg med komplettering 16,45
Betyg med arbetslivserfarenhet 17,02
Högskoleprov1,3

Sandö

Lägsta antagningspoäng
Betyg16,30
Betyg med komplettering 15,92
Betyg med arbetslivserfarenhet17,43
Högskoleprov1,2

Grundläggande behörighet
Den grundläggande behörigheten är generell och gäller för alla högskoleutbildningar och de flesta eftergymnasiala utbildningar. Den grundläggande behörigheten uppfylls oftast genom en gymnasieutbildning.
Särskild behörighet
Särskild behörighet innebär lägst betyg godkänd eller betyg tre i följande kurser:

* Svenska B
* Engelska A
* Matematik A
* Samhällskunskap A

Fullt frisk

Du ska vara fri från sjukdom som försvårar möjligheten att klara utbildningsmoment inom rök- och kemdykning. Exempel på sådana sjukdomar är insulinbehandlad diabetes, lungsjukdomar, astma, hjärt- och kärlsjukdomar och svårare led- och skelettdefekter.

Rullbandstestet
Hur går testet till?
Ett rullbandstest innebär att du går på ett rullband i åtta graders motlut i 4,5 km/h under sex minuter, klädd i full larmutrustning som väger ca 24 kg.

Var kan jag göra testet?
Testet kan du göra på MSB:s skolor och på olika räddningstjänster runt om i landet. Lista finns att ladda ned. https://www.msb.se/Upload/Blanketter...lbandstest.pdf

När måste jag göra testet?
Testet får vara högst 6 månader gammalt vid kursstart och ska skickas med vid anmälan till utbildningen!

Körkort för personbil

Du behöver ha körkort för personbil, B-körkort.

Vara simkunnig
Citera
2011-07-06, 22:43
  #10
Medlem
Hawxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwBjjShooto
Text


Tack för svaret ! Detta gäller alltså för att bli yrkesbrandman om jag förstått det rätt ? För jag läste relativt nyligen idag att det finns 2v kurser man kan ta samt testerna självklart. Efter detta ska även en kurs på 8v efter 6 månader tas. Sen läste jag också att det finns möjligheter från och med iår att gå som lärling under en viss tid om man är inskriven hos AFM. Ska se lite vad som passar mig bäst, då mina betyg inte är att hänga i julgranen.
Citera
2011-07-07, 13:46
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hawx
Tack för svaret ! Detta gäller alltså för att bli yrkesbrandman om jag förstått det rätt ? För jag läste relativt nyligen idag att det finns 2v kurser man kan ta samt testerna självklart. Efter detta ska även en kurs på 8v efter 6 månader tas. Sen läste jag också att det finns möjligheter från och med iår att gå som lärling under en viss tid om man är inskriven hos AFM. Ska se lite vad som passar mig bäst, då mina betyg inte är att hänga i julgranen.


Det där låter som deltidsbrandman, det är något du har sidan om ditt jobb som kanske drar in 5 tusen i månaden!
Citera
2011-07-07, 22:34
  #12
Medlem
Hawxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwBjjShooto
Det där låter som deltidsbrandman, det är något du har sidan om ditt jobb som kanske drar in 5 tusen i månaden!

Precis ! Kravet var att jag ska ha fast anställning med inte mer än 5min från stationen. Så det är bara att sätta igång. Dags att börja hårdträna igen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback