2011-04-03, 19:45
Medlem
AldoRaines avatar
Fotade på auto i fjällen(utomhus en solig dag), bilden fick en blå nyans. Fotade idag på P, ett porträtt utomhus, bilden fick en blå ton.

Varför blir det så?
Citera
2011-04-03, 19:51
Medlem
Tre100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Fotade på auto i fjällen(utomhus en solig dag), bilden fick en blå nyans. Fotade idag på P, ett porträtt utomhus, bilden fick en blå ton.

Varför blir det så?
Ljusförhållandet lurar kameran. Förmodligen p.g.a. snön. Ställ in vitbalansen manuellt. Läs manualen hur du ska göra.
Citera
2011-04-03, 19:54
Moderator
rotadents avatar
Ja, vitbalansen är kajko som Tre100 säger, den får problem med snön. Har du photoshop? Autokorrigeringen brukar kunna göra en hel del med sånt även om man inte fotar i RAW och har möjlighet att ställa in vitbalansen i efterhand.
Citera
2011-04-03, 19:54
Medlem
Det första jag skulle kolla är vitbalansen. Är den inställd på en liten glödlampa?
Citera
2011-04-03, 20:01
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corsendonk
Det första jag skulle kolla är vitbalansen. Är den inställd på en liten glödlampa?

Japp.

Idag tog jag bilden när det var dimmigt ute. Så det kanske har nåt att göra med den vita bakgrunden. Ska pröva ändra lite i vitbalansen.
Citera
2011-04-03, 20:02
Medlem
Precis, experimentera dig fram med vitbalansen så kommer du få en bättre förståelse för kameran.
Citera
2011-04-04, 15:28
Medlem
WSPRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Japp.

Idag tog jag bilden när det var dimmigt ute. Så det kanske har nåt att göra med den vita bakgrunden. Ska pröva ändra lite i vitbalansen.
Läs på lite om vitbalans så slipper du dylika problem i framtiden (din kameras manual bör ha en fullgod förklaring). Att fotografera utomhus med vitbalansen inställd för glödljus är inte optimalt som du upptäckt.
Citera
2011-04-04, 17:47
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WSPR
Läs på lite om vitbalans så slipper du dylika problem i framtiden (din kameras manual bör ha en fullgod förklaring). Att fotografera utomhus med vitbalansen inställd för glödljus är inte optimalt som du upptäckt.

Nej jag är medveten om det. Grejen är den att jag trodde vitbalansen var inställd på auto, men tydligen hade någon idiot (jag) ställt in den på glödlampan.
Citera
2011-04-07, 12:59
Medlem
fotokimpas avatar
Jag fotar RAW och ställer alltid in vitbalansen i efterhand i ACR, finns det nackdelar med detta?
Citera
2011-04-07, 13:03
Medlem
sceptics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fotokimpa
Jag fotar RAW och ställer alltid in vitbalansen i efterhand i ACR, finns det nackdelar med detta?
Nej. Möjligen att det kan ta tid att justera VB manuellt för varje bild man tar, om den är inställd fel i kameran (flera bilder tagna med samma ljuskälla kan ju redigeras "i klump" för att spara tid). Bildkvalitetsmässigt tappar du ingenting på att ändra VB i ACR.
Citera
2011-04-07, 13:37
Medlem
fotokimpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sceptic
Nej. Möjligen att det kan ta tid att justera VB manuellt för varje bild man tar, om den är inställd fel i kameran (flera bilder tagna med samma ljuskälla kan ju redigeras "i klump" för att spara tid). Bildkvalitetsmässigt tappar du ingenting på att ändra VB i ACR.
Allright tack. I ACR kan man ju göra samma justering på ett stort antal bilder samtidigt. Det är bara att markera så många man önskar. Då tappar man ju ingen tid i arbetsflödet heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in