Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-03, 18:29
  #1
Medlem
Hej!
Jag kan snudd på inget om hemsidor eller plats på ett webbhotell.
Frågor:

1. Om jag med en programmerare knackar en sajt som t.ex "blocket.se" hur och var skall man lägga upp sajten? På en server hemma eller hyra plats på webbhotell?

2. Om jag lägger sajten på ett webbhotell finns det teoretiskt en möjlighet att ägaren till webbhotellet kan sno min programkod/sajten?

3. Om webbhotellet går i konkan vad händer med min sajt då? Letar jag upp nytt hotell och behåller mitt domän-namn osv?
Citera
2011-04-03, 20:28
  #2
Moderator
Protons avatar
ÖDIT -> Webhotell&webserver /Mod
Citera
2011-04-03, 20:37
  #3
Medlem
8080s avatar
1. Ja, du kan hosta sidan själv, vilket är det bästa alternativet.

Dock kräver det att du har tillgång till en bra dator och en bra internetuppkoppling om du ska hosta en hemsida som blocket. Det är här problemet ligger, en bra uppkoppling samt en bra server är riktigt dyrt.


2. Ja.


3. Om webbhotellet som hostar din hemsida stängs ned så kommer inte din hemsida att synas på internet, men det är bara att peka om din domän till en ny webbhost! (Svar: Ja)
Citera
2011-04-04, 23:33
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8080
1. Ja, du kan hosta sidan själv, vilket är det bästa alternativet.

Dock kräver det att du har tillgång till en bra dator och en bra internetuppkoppling om du ska hosta en hemsida som blocket. Det är här problemet ligger, en bra uppkoppling samt en bra server är riktigt dyrt.


2. Ja.


3. Om webbhotellet som hostar din hemsida stängs ned så kommer inte din hemsida att synas på internet, men det är bara att peka om din domän till en ny webbhost! (Svar: Ja)


Ok tack för svar.

Om jag hostar en sajt själv hemma vad för pengar snackar vi? Om vi tar en sajt som inte är fullt lika stor som blocket, vet inte vad jag skall ta som exempel, vet inte hur många användare vi pratar om variesig på blocket eller nån annan sajt Men kanske 50' besökare per dag bara för att dra till med nått

Vilken uppkoppling bör man ha då, priser? Pirs på lämplig server samt mjukvara?
Citera
2011-04-05, 00:05
  #5
Medlem
Tooners avatar
Inte för att vara dryg, men om du behöver ställa de här frågorna lär ditt bästa alternativ vara valfritt halvbilligt webhotell med tillgång till de scriptspråk och databaser du tänkt använda.
Citera
2011-04-09, 07:42
  #6
Medlem
Bamsetramses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nattugglan11
Ok tack för svar.

Om jag hostar en sajt själv hemma vad för pengar snackar vi? Om vi tar en sajt som inte är fullt lika stor som blocket, vet inte vad jag skall ta som exempel, vet inte hur många användare vi pratar om variesig på blocket eller nån annan sajt Men kanske 50' besökare per dag bara för att dra till med nått

Vilken uppkoppling bör man ha då, priser? Pirs på lämplig server samt mjukvara?

Hej, med 50 användare per dag så behöver du inte speciellt mycket, vilken ruttig P3/4'a som helst med 300+ MB ram och någon Linux dist (alt typ MicroXP om du vill köra Windows) räcker gott och väl.

Du skulle nog lätt kunna klara dig med 1Mbit isåfall, speciellt om du lägger över bilder och annat statiskt material på en annan host (typ Dropbox eller valfri gratis webhost) men ska du köra mycket bilder och annan tung grafik så bör du kanske ha mer.

Lycka till.
Citera
2011-04-18, 16:42
  #7
Medlem
Varför jämför du din sida med blocket om du bara planerar att ha 50 besökare per dag?

Sen, statistiskt sett så ger 50 besökare per dag drygt 10 öre per dag via reklam.


Det kommer att bli en förlustaffär från din sida, domän = ung. 100 kr/år, bara där går du i förlust och sen på linan så går du i förlust hela summan per månad.
Citera
2011-04-18, 19:11
  #8
Medlem
mrPythons avatar
"Men kanske 50' besökare per dag bara för att dra till med nått "

50'kr brukar väl betyda 50.000kr, så det skulle ju kunna vara 50.000 besökare som TS menar.
Citera
2011-04-19, 17:02
  #9
Medlem
elitassons avatar
Snackar vi 50 000 besökare per dag så snackar vi co-location med minst en monsterserver.

Snackar vi 50 besökare om dagen funkar en gammal dator med xampp.
Citera
2011-05-08, 11:46
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elitasson
Snackar vi 50 000 besökare per dag så snackar vi co-location med minst en monsterserver.

Snackar vi 50 besökare om dagen funkar en gammal dator med xampp.


Tack för alla svar. har inte hunnit kolla mailen tidigare. 50' betyder 50,000. Man skriver ' för att slippa skriva ut alla nollor. Det betyder inte specifikt "kr" som någon trodde.

Okej, 50,000besökare blir alltså en monsterserver ) Bra då vet jag vart ribban ligger. Om man hostar en sådan räcker det med att en person sitter heltid med servern om man nu inte räknar med mail-supporten till användarna?
Citera
2011-05-08, 13:10
  #11
Medlem
SchackMatts avatar
Som Tooner var inne på, de frågor du ställer ger tydliga indikationer om att det här är ett projekt som du inte kan hantera ensam.

Hur som helst, 50000 besökare behöver absolute inte kräva en monsterserver. (Eller så har vi olika erfarenheter av vad en monsterserver är.) Det beror på hur din sida är kodad, hur databasen är strukturerad, hur effektivt du kan cacha samt hur länge en besökare stannar och vad denne gör.

Hosta inte den här servern hemma. Internetuppkopplingar till bostäder är inte i närheten av lika stabila som de multipla anslutningar ett datacenter har. Och vad händer om strömmen går oss dig? Ett datacenter har förutom multipla elnät också generatorer.

Har du server i ett datacenter hos en host sköter de drift åt dig och, om du betalar extra, ser de även över servern på mjukvarunivå.
Citera
2011-05-08, 16:04
  #12
Medlem
Jag har en större sida (dock ganska tung med, ca 1.4MB laddas ner vid besöket) och när jag passerade 10.000 besökare dagligen växte jag ur min p4:a hemma i källaren. Den var uppkopplad mot comhems 25/10. Bara som jämförelse av vad en enkel dator och konsumentlina pallar. Dock hade jag inte finesser som reservel och redundanta linor. Väldigt sårbart, men då sidan bara är ett roligt projekt dög det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback