Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-04-02, 00:16
  #1
Medlem
Strand.s avatar
Som topic, gamla sagor och berättelser. Varför? Jo, för att jag har intresserat mig väldigt mycket av dessa på senaste tiden. Jag tycker det är väldigt roligt att läsa sagor och berättelser från antiken och medeltiden för att sedan jämföra verken mot hur det ser ut idag. Mycket av det vi läser, speciellt fantasy, är ju insipirerat från dessa medeltida sagor.

Själv har jag läst Rolandssången, Beowulf, Njals saga och en del andra legender och myter. Framför allt har jag läst mycket av William Butler Yeats då han är en av mina favoritförfattare. Han skriver inte direkt fantasy, men väldigt mycket om irländska folksagor, om mytologi, älvor och liknande. Anledningen till tråden är för att jag vill utöka min kunskap inom detta ämne och framför allt läsa mer fantasyinspirerande texter, de diktverk och sagor som gett upphov till all fantasy vi har idag. Nu för tiden läser författare varandras verk. På detta sätt kan de hålla sig uppdaterad samtidigt som de inspireras av de andra författarna, typ som ett litterärt kretslopp.

Men förr i tiden, under Tolkiens och Lewis tid så fanns det inte alls lika många fantasyförfattare. Faktum var ju att de var de enda i princip. Vart fick de sin inspiration ifrån? Svaret är lika simpelt som frågan. Sagorna, myterna och legenderna. De där riktigt gamla verken skrivna som dikter och sånger har haft stor inverkan på Lewis och Tolkien, inte minst den sistnämda som hämtade många av sina varelser, namn och platser från myterna.

Detta leder således till min fråga: vart kan man få tag på dessa texter? Det här är riktigt gamla texter, en del innan 1000-talet och därför är de ju inte särskskilt kända. Jag vill ha namn på sagor man borde läsa, inte bara de jag nämnt. Jag vill verkligen dyka ännu djupare i ämnet. Kanske lite svår förfrågan, men jag hoppas verkligen att någon har tips på böcker att läsa.

Låt tråden även vara en diskussion för ämnet.
Citera
2011-04-02, 00:26
  #2
Medlem
O Dirlewangers avatar
Du har väl inte missat Eddan, hoppas jag?

http://runeberg.org/eddan/
Citera
2011-04-02, 00:28
  #3
Medlem
Powens avatar
Checka in dante's inferno, och även http://sv.wikipedia.org/wiki/Snorres_Edda
Citera
2011-04-02, 00:38
  #4
Medlem
Strand.s avatar
Eddan har jag läst, riktigt bra om man är intresserad av nordisk mytologi. Jag har läst mycket, både facklitteratur och skönlitteratur, om både keltisk och nordisk mytologi. Har också läst Den Gudomliga Komedin Men fortsätt spotta fram titlar på gamla epos.

Kan tillägga att jag läst Gilgamesh och vissa delar ur Mahabharata
Citera
2011-04-02, 00:42
  #5
Medlem
O Dirlewangers avatar
Kalevala då?
Citera
2011-04-02, 00:44
  #6
Medlem
Strand.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O Dirlewanger
Kalevala då?

Nej, den har jag inte läst. Däremot vet jag väldigt mycket om den och har stött på den flera gånger i andra texter. Men tack för tipset, ska beställa hem den och läsa
Citera
2011-04-02, 00:49
  #7
Medlem
Boken Tusen och en natt innehåller flera sagor, mer eller mindre kända. Boken är så tjock att den är indelad i flera (fysiska) böcker. Den skrevs i olika länder, framförallt Persien om jag inte minns fel. Tror den började skrivas runt 800-talet och blev "klar" århundranden senare. Disney har hämtat inspiration därifrån. Jag gillar boken just för att den inte är västerländsk som många av de mest uppmärksammade verken från medeltiden är. Kanske kul för dig att ha läst någon av sagorna i boken (om du inte redan har gjort det).
Citera
2011-04-02, 00:52
  #8
Medlem
Strand.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av someboody
Boken Tusen och en natt innehåller flera sagor, mer eller mindre kända. Boken är så tjock att den är indelad i flera (fysiska) böcker. Den skrevs i olika länder, framförallt Persien om jag inte minns fel. Tror den började skrivas runt 800-talet och blev "klar" århundranden senare. Disney har hämtat inspiration därifrån. Jag gillar boken just för att den inte är västerländsk som många av de mest uppmärksammade verken från medeltiden är. Kanske kul för dig att ha läst någon av sagorna i boken (om du inte redan har gjort det).

Den har jag inte heller läst, yay. Vet i princip bara det som man läser i litteraturhistoriska böcker, samt googlar fram osv. Fast jag tror att jag har läst lite ur den då jag har en bok som heter Indiska sagor. Väldigt mycket från just persien finns med där. Ty!
Citera
2011-04-02, 00:57
  #9
Medlem
Powens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strand.
Eddan har jag läst, riktigt bra om man är intresserad av nordisk mytologi. Jag har läst mycket, både facklitteratur och skönlitteratur, om både keltisk och nordisk mytologi. Har också läst Den Gudomliga Komedin Men fortsätt spotta fram titlar på gamla epos.

Kan tillägga att jag läst Gilgamesh och vissa delar ur Mahabharata


Den är riktigt bra Har ett par förslag på tungan som inte riktigt kommer fram, återkommer inom kort.
Citera
2011-04-02, 01:31
  #10
Medlem
Strand.s avatar
Iliaden och Odysseen är också några böcker värda att läsa. Vad jag däremot inte har hittat är Sir Gawain and the Green Knight och Exeter Book, en samling med fornengelska dikter som har inspirerat Tolkien oerhört mycket. Finns att läsa online, i alla fall vissa delar, men jag vill väldigt gärna ha i bokform :/
Citera
2011-04-02, 17:38
  #11
Medlem
saftad_burks avatar
Jag har dessvärre inte läst särskilt mycket sagor, men här är det mesta av det som står med på "att läsa"-listan och inte nämnts tidigare i tråden:

Peter Christen Asbjørnsen & Jørgen Moe - Norska folksagor

Lafcadio Hearn - Japanska folksagor

Knud Rasmussen - Grönländska folksagor

Jan- Öjvind Swahn - Svenska folksagor

M. Kosová - Afrikanska sagor

Nibelungensången

Mabinogion

Ossians Sånger

Bibeln

Kalevipoeg

Arthursagan

De isländska sagorna

Metamorfoser

Canterbury-sägner

Decamerone

Tydligen skall Pusjkin ha översatt många ryska folksagor till versberättelser. Dessa lär vara väl värda att kolla in, om man gillar rysk litteratur och folksagor.

Titta närmare på Åke Ohlmarks översättningsarbeten. Där finns mycket gamla folksagor och myter.

http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85ke_Ohlmarks

En personlig rekommendation är Kalevala, som mycket väl kan vara bland det bästa jag läst. Tolkien verkar ha varit ett fan han med. Det verkar i vilket fall som om han lät sig influeras.
Citera
2011-04-02, 18:37
  #12
Medlem
Strand.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Jag har dessvärre inte läst särskilt mycket sagor, men här är det mesta av det som står med på "att läsa"-listan och inte nämnts tidigare i tråden:

Peter Christen Asbjørnsen & Jørgen Moe - Norska folksagor

Lafcadio Hearn - Japanska folksagor

Knud Rasmussen - Grönländska folksagor

Jan- Öjvind Swahn - Svenska folksagor

M. Kosová - Afrikanska sagor

Nibelungensången

Mabinogion

Ossians Sånger

Bibeln

Kalevipoeg

Arthursagan

De isländska sagorna

Metamorfoser

Canterbury-sägner

Decamerone

Tydligen skall Pusjkin ha översatt många ryska folksagor till versberättelser. Dessa lär vara väl värda att kolla in, om man gillar rysk litteratur och folksagor.

Titta närmare på Åke Ohlmarks översättningsarbeten. Där finns mycket gamla folksagor och myter.

http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85ke_Ohlmarks

En personlig rekommendation är Kalevala, som mycket väl kan vara bland det bästa jag läst. Tolkien verkar ha varit ett fan han med. Det verkar i vilket fall som om han lät sig influeras.

Tolkien blev väldigt inspirerad av Kalevala. Både vad gäller själva innehållet men också språket. I alvspråket som han designat ser man väldigt mycket spår av fornnordiska och finska. Jag har läst de flesta isländska sagorna likväl som jag har läst mycket kring keltisk mytologi, däribland litteratur om arthurlegenden. Ska kika in närmare på dina titlar, ser bra ut!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback