2011-04-01, 15:08
Medlem
Det är såhär, jag tränar tennis 2 gånger i veckan, jag har flickvän, massa vänner, och ett perfekt liv.

Jag tränar tennis med några jämnåriga med mig, varav en där, är en tjej, som inte har utseendet på sin sida, inte riktigt beteendet heller, men det är nog mest för sina överbeskyddande föräldrar.

Jag pratar med henne på tennisen och har roligt och så med henne, fast jag är aldrig med henne på fritiden, för jag är alltid med mina andra vänner. Men för ett tag sedan, så berättade hon för mig och en till att hon har planerat ett självmord för att hon var mobbad, hon hade inga vänner förutom Mig, en till på tennisen och en annan vän. Hon har tydligen planerat detta självmord sen hon gick i mellanstadiet, (hon är 16 nu, jag är 18). Hon säger att bara hon får tag på en pistol så ska hon göra det.

Men det roliga är att hon hela tiden skojjar om det nästan, hon tänker inte på det hela tiden, utan bara pratar helt normalt om det... Jag har försökt prata med henne och få henne att tänka positivt och att det finns en mening med livet, och att hon snart får ta körkort, skaffa en pojkvän och leva livet! Men hon verkar ha svårt att inse det och pratar hela tiden om att hon har inga vänner.

Men sen nu för några dagar sedan, så berättade hennes andra vän från tennisen (vi säger att han heter Johan) till mig att hon hade från ingenstans börjat storgråta när Johan och hon tränade när inte jag var med. Hon hade återigen börjat prata om att hon hade inga vänner, Johan förklarade att han alltid finns för henne och att hon kan prata med honom när som helst.

Det här var den första gången hon har gråtit, och det kanske bara blir värre och värre, så vad tycker ni jag ska göra?

Jag ska väl inte stanna upp mitt egna sociala liv för att bli hennes vän på fritiden och va med henne hela tiden?
Jag har lovat att inte berätta om detta för någon, men ska jag göra det ändå? Om hon nu tar livet av sig och jag inte har berättat det för någon kommer jag få skuldkänslor resten av livet, och kanske kan det vara straffbart också?
Om jag berättar det för någon och denne pratar med henne vet hon att antingen jag eller Johan har berättat det för denna person, och då vet hon att hon inte kan lite på oss heller och tror att vi inte är hennes vänner på riktigt, och tänker att hon bara har 1 enda vän och får ännu mer anledningar att ta sitt liv?

Har ni varit med om något liknande? Isåfall, hur gjorde ni då, och hur slutade det?
Vad skulle ni ha gjort i min situation?
Vad råder ni mig att göra först?

Jättetacksam för all hjälp jag kan få.

Mvh Lnus
Citera
2011-04-01, 15:27
Medlem
1. Lär dig korrekt svenska.
2. Ring någon som kan hjälpa henne.
3. ???
4. PROFIT!
Citera
2011-04-01, 15:31
Medlem
jag hade en vän som tog sitt eget liv för ungefär fyra år sedan, hon gick i min klass och vi umgicks lite då och då utanför skolan.
Helt plötsligt i slutet av högstadiet så slutade hon att gå till skolan och jag försökte kontakta henne men hon sa att hon var sjuk och ville inte berätta om det, så jag respekterade det.

Det gick några månader då hon kom tillslut skolan men bara för ett kort ögonblick så jag fick aldrig chansen att prata med henne, men hennes utseende hade förändrats totalt, hon hade rakat halva skallen och resten av hennes svarta hår hängde framför ögonen, hon bar även helt svarta kläder, ja typiskt "emo" utseende...

jag blev då orolig och gick hem till hennes hus men hon var inte hemma den kvällen så jag ringde henne och frågade hur det var med henne men hon sa bara att hon inte kunde prata med mig för hon var upptagen.

Några dagar senare på hennes födelse dag så fick jag ett samtal av hennes bror som sa att hon hade hoppat från Älvsborgsbron...

Jag önskar verkligen att jag visste hur hon mådde så jag kunde ha pratat med henne...

Jag tycker att du absolut ska prata med din vän och berätta för hennes lärare i skolan också, gör allt som står i din makt för att hålla den här flickan vid liv! Du behöver inte sluta umgås med dina vänner, du kan bjuda med henne bara, jag hoppas verkligen inte att ett oskyldigt liv ska behöva gå till spillo bara för att denne inte har det så bra i skolan eller hemma! Lycka till!
Citera
2011-04-01, 15:43
Medlem
Att hon berättar för er kan ju tolkas som ett rop på hjälp. Om hon inte skulle vilja att ni gjorde något hade hon aldrig sagt något om det. Eftersom hon verkar ha svårt att få vänner och liknande så kommer det nog krävas att ni tar initiativet att göra något på fritiden. Varför inte hitta på något kul hela tennisgänget som gå på bio och käka lite pizza?

Du behöver väll inte stanna upp ditt egna sociala liv för att hänga med henne nån gång ibland? Ni måste ju inte bli bästa kompisar direkt, du ska bara finnas där för henne som en motivation och bevis på att livet är värt att leva.
Citera
2011-04-01, 16:02
Medlem
Du kan hjälpa henne att skaffa nya vänner, nya intressen som du inte måste vara delaktiga i. Men kan säga att det inte kommer vara kul att ha hennes död på ditt samvete för du inte ville förstöra ditt sociala liv. Misstolka mig inte, klagar inte på dig, utan säger bara att det inte kommer vara roligt ifall hon tar livet.
Citera
2011-04-01, 16:27
Medlem
Runkagoats avatar
Viktigaste är att du pratar med henne mycket, får henne inse att livet inte är så jävligt som man tror.Helt enkelt bara ställa upp för henne. Om du skulle upptäcka att det är riktigt jävligt så ring till sjukhuset så kan de slussa dig vidare.
Citera
2011-04-01, 16:33
Medlem
Du får nog vara lite smart där ! tänk ut nåt bra
Citera
2011-04-01, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av king9
Du får nog vara lite smart där ! tänk ut nåt bra

lol. best advice ever.
Citera
2011-04-01, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nurwolf
Jag tycker att du absolut ska prata med din vän och berätta för hennes lärare i skolan också, gör allt som står i din makt för att hålla den här flickan vid liv! Du behöver inte sluta umgås med dina vänner, du kan bjuda med henne bara, jag hoppas verkligen inte att ett oskyldigt liv ska behöva gå till spillo bara för att denne inte har det så bra i skolan eller hemma! Lycka till!

Det är såhär att ingen av mina vänner vill vara med henne så gärna, så det vore isåfall ifall jag och "Johan" och hon kunde hitta på något någon dag.
Vi går inte på samma skola, så då skulle jag vara tvungen att kontakta den skolan via email eller så, och det ska jag nog göra om det går längre. Tack för ditt stöd!

Citat:
Ursprungligen postat av Narkotikamannen
Att hon berättar för er kan ju tolkas som ett rop på hjälp. Om hon inte skulle vilja att ni gjorde något hade hon aldrig sagt något om det. Eftersom hon verkar ha svårt att få vänner och liknande så kommer det nog krävas att ni tar initiativet att göra något på fritiden. Varför inte hitta på något kul hela tennisgänget som gå på bio och käka lite pizza?

Du behöver väll inte stanna upp ditt egna sociala liv för att hänga med henne nån gång ibland? Ni måste ju inte bli bästa kompisar direkt, du ska bara finnas där för henne som en motivation och bevis på att livet är värt att leva.

Du har rätt, bra tänkt!

Citat:
Ursprungligen postat av Runkagoat
Viktigaste är att du pratar med henne mycket, får henne inse att livet inte är så jävligt som man tror.Helt enkelt bara ställa upp för henne. Om du skulle upptäcka att det är riktigt jävligt så ring till sjukhuset så kan de slussa dig vidare.
Jag pratar med henne på facebook då och då och pratar alltid med henne på tennisträningarna om bra saker i livet med mera, jag försöker.

Ny info:

Pratade med henne idag, och då berättade hon om sin Mamma, och hennes beteende, ha i åtanke nu att denna tjej är 16 år gammal, för ibland kan man få för sig annat.

Hennes mamma bestämmer varje dag vad hon ska ha på sig för kläder, för hon tycker att sin dotter har för ful klädstil och klädsmak.
Hon måste fråga sin mamma varje gång hon ska köpa något nytt klädesplagg, om det är snyggt och så.
Hon har bestämda datortider och tvtider, alltså när hon får sitta vid datorn och kolla på tv.
Hon får inte hoppa på en studsmatta utan att en förälder kollar till henne.
Hon får inte vara ute själv på kvällen efter middag.
Hon måste fråga sina föräldrar varje gång hon ska bli medlem på en hemsida (facebook osv).
Hon måste fråga sina föräldrar innan hon handlar någon ny pryl över huvudtaget (mobil, dator, mp3 spelare, cd skiva)
Hennes föräldrar väljer även ut vilka kläder hon får träna tennis i! Vilka skor hon ska ha också.
Hon måste plugga innan hon får gå ut, och det är alltså mycket plugg (hon har ju iallafall MVG i nästan alla ämnen...).

Vad skulle ni ha gjort ifall era föräldrar behandlade er såhär?
Och så fort hon säger emot dom blir de väldigt arga och skäller på henne.

Under träningen idag var hon mer känslig för allting, hon kändes deprimerad, och blev jätte arg så fort hon missade en serve t.ex. Hon gick tyst för sig själv och ville inte gärna prata med någon i slutet på träningen.

Uppdaterar så ofta som det går.
Citera
2011-04-01, 18:30
Medlem
gbajerns avatar
Låt naturen ha sin gång.

Life is like a movie, if you sat trough more than half of it and it sucked every second so far, it probably isnt gonna be great at the very end for you and make it all worth while, no one should blame you for walking out early - Doug Stanhope
Citera
2011-04-01, 22:59
Medlem
thuggies avatar
Du har ett perfekt liv! ingen människa är perfekt eller har de perfekt sluta ljug din tennisspelande bögjävel. Pappa som betalar alla 2000 kroners skor också antar jag..
Citera
2011-04-02, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thuggie
Du har ett perfekt liv! ingen människa är perfekt eller har de perfekt sluta ljug din tennisspelande bögjävel. Pappa som betalar alla 2000 kroners skor också antar jag..
Inte så perfekt tycker jag själv när jag kanske kommer mista en vän för att jag inte reagerade i tid och gjorde någonting åt saken när hon har psykiska problem, och jag och en till är dem enda som vet om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in