Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-04-01, 14:44
  #1
Medlem
Köpte ett snyggt matbord i veckan, vet ej materialet.
Det fanns ett klistermärke på ytan som jag tog bort, och det var ett ganska starkt lim eller klister.

Så nu har jag en ganska stor fläck av limrester. Hur får jag bort detta utan att ytan missfärgas eller att ytan skadas. För det är ett fint mönster på bordskivan som jag hellst inte förstöra.
Citera
2011-04-01, 14:49
  #2
Medlem
Thuures avatar
Isopropanol/Isopropylalkohol brukar fungera bra. Finns på apoteket och Kjell&Company. Kan verka dyrt men det är väldigt drygt...
Citera
2011-04-01, 14:57
  #3
Moderator
Arne.Ankas avatar
Prova suddgummi, kan funka om limmet är åt de lite mjukare hållet men var försiktig så du inte smetar ut limmet över en större yta.
Ska gärna va ett mjukt suddgummi som lätt faller isär när det används.
Citera
2011-04-01, 18:54
  #4
Medlem
toby79s avatar
Handdiskmedel och en sån tvättsvamp med en grov sida,, sen är det bra.
Citera
2011-04-01, 18:56
  #5
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Handdiskmedel och en sån tvättsvamp med en grov sida,, sen är det bra.
Ska du inte föreslå hammare och stämjärn också med tanke på att de där kan repa bl.a glas...
Citera
2011-04-01, 20:22
  #6
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Ska du inte föreslå hammare och stämjärn också med tanke på att de där kan repa bl.a glas...

Lyckas man repa med en blöt svamp, även med den grova sidan så ska man nog sluta äta anabola. Det funkar alldeles utomordentligt att ta bort med hjälp av en sådan. Med ditt resonemang så skulle man ju inte ens kunna titta på bordet utan att det faller i småbitar.

Fast nu slog det mig att vi kanske inte talar om samma sorts svamp? Finns i 10-pack på ica för några kronor.
Citera
2011-04-01, 20:31
  #7
Moderator
Arne.Ankas avatar
De gröna är ökända bland akvarister just för att de repar glaset.

http://upload.wikimedia.org/wikipedi...ne_sponge1.jpg
Citera
2011-04-01, 20:40
  #8
Medlem
Milwaukees avatar
TS, varför inte testa något liknande detta? Är man rädd om ytan testar man förslagsvis på en skymd fläck någonstans innan man på allvar börjar.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Ska du inte föreslå hammare och stämjärn också med tanke på att de där kan repa bl.a glas...
Inte ska du använda stämjärn, ta elhyveln ist!
Citera
2011-04-01, 21:28
  #9
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
De gröna är ökända bland akvarister just för att de repar glaset.

http://upload.wikimedia.org/wikipedi...ne_sponge1.jpg
Precis den svampen jag tänkte på. Jag misstänker att det är troligare att det finns små stenar i skräpet som sitter på glaset och att det är det som repar.

Nu till det intressanta.... Bara för att verkligen se huruvida det repar eller inte så tog jag en sån svamp (ny) på ett rent och relativt nytt glas och drog som en tokig fram och tillbaka. Lite Mythbuster över det hela alltså.

Resultatet? Funkade skitbra. Det kan ha blivit en ytterst liten repa (den syns knappt) under en halv minuts gnuggande, men det kan jag leva med. Då borde det funka perfekt med fuktig svamp med lite diskmedel som får mjuka upp klistret en stund.
Citera
2011-04-02, 09:47
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milwaukee
TS, varför inte testa något liknande detta? Är man rädd om ytan testar man förslagsvis på en skymd fläck någonstans innan man på allvar börjar.


Inte ska du använda stämjärn, ta elhyveln ist!

Det finns något mot lim och fläckar på träytor fast jag har glömt bort vad det var.
Burken du hänvisar till är på plast ytor?

Grabbar back to topic please
Citera
2011-04-02, 09:57
  #11
Medlem
Milwaukees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wondeeerful
Det finns något mot lim och fläckar på träytor fast jag har glömt bort vad det var.
Burken du hänvisar till är på plast ytor?

Grabbar back to topic please
Bordet är väl lackat?

"Lämpligt för de flesta plast- och lackytor"
Citera
2011-04-02, 14:13
  #12
Medlem
qwiiiks avatar
Målartvätt borde funka fint!
http://www.biokleen.se/website1/1.0...._prod_grp-s1/1

Edit: Använd inte scotch brite svamp med den grova sidan för det kommer att repa ytan
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback