Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-19, 00:37
  #865
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag minns att jag noterade redan för tjugo år sedan att singeln (fysiskt format) i princip var en död del av marknaden. När en skämtlåt som Ketchup Song kunde toppa listan i Sverige jag tror det var sjutton veckor i rad (!) 2002 så visade det övertydligt att det i princip bara var barn (upp till kanske 14-15 år) som köpte fysiska singlar - alla äldre än så hade dumpat det formatet. Och då blir det just plojlåtar, dagisrap och superenkla dängor som dominerar topplistan, eftersom alla som intresserar sig för något mer avancerad musik skiter i singlar (det här var förstås innan streamingen hade kommit in, men greppet att göra strömningar till en viktig mätare har i stort sett förstärkt den här trenden).

Las Ketchup - The Ketchup Song (2002): https://www.youtube.com/watch?v=AMT698ArSfQ

Den här låten är inspelad ungefär samtidigt och är tusen gånger bättre, dessutom omedelbart attraktiv, men den hade inte haft en chans på en nutida top 10-lista. Den är något annat än sådana här ljudtapet-disco-hits (däremot hade den mycket väl kunnat bli en hit t ex i början av 90-talet):

Moloko - Take My Hand (2003): https://www.metatube.com/en/videos/2...-Take-My-Hand/

Videon till Take My Hand är lysande, och den är ett amatörjobb av något begåvat fan; eftersom bandet i praktiken var upplöst när låten släpptes som en halvobskyr singel gjordes det ingen video, utan det här är ett känsligt utfört collage av bitar från tidigare videos med Moloko. Matchningen till låtens vändningar och förändringar i stämning är perfekt, inte minst synkningen av sång och gitarr mellan videoklippen och låten - och Roisjn Murphy ser fantastisk ut rakt igenom, ungefär som en filmstjärna från 50-60-talen.

Mja. Det är klart att äldre personer föredrar mer sofistikerade kompositioner och gärna gnäller på tonåringars och barns simpla smak, men så har det alltid varit och topplistorna har ju också alltid varit en arena för i första hand tonåringarnas smak eftersom det varit de som köpt mest singlar. Att topplistorna alltid premierat "enkla" melodier har jag inga invändningar mot. Men numera premieras ju inga melodier alls. Musikens kärna är ju melodierna. Enkla eller komplicerade. Men vad finns det för melodier i malande rapp eller Zara Larsson / Ed Sheeran-träsket? Problemet är ju att idag kommer inte ens nya klatschiga låtar av typ "Ketchup song" i närheten av topplistorna.

(Ja, "Take my hand" var riktigt bra, det håller jag med om, påminde mig en hel del om Elli Medeiros "Toi mon toit", en låt som jag aldrig hörde på svensk radio när det begav sig på 80-talet, men det är också en typ av musik som knappast kan räkna med några topplisteframgångar om topplistorna ska spegla en bred publiks smak, eller där tyngdpunkten ligger hos unga.)
Genomsnittliga (äldre) musikälskare har nog alltid föraktat musiken på samtidens topplistor. Men kanske mest för att våra musiksmaker är så personliga och varierande. Som jag tidigare sagt i någon tråd: Skulle vi be 10 nackstyva flashbackare komponera en topp-20- lista över årets bästa låtar skulle vi antagligen få minst 190 olika låtar, och ingen enighet om de 3-4 låtar som fick mer än en röst... Men förr tror jag ändå alla åtminstone alltid kunde hitta några låtar på listorna som de faktiskt kunde gilla. Gammal som ung.
Men detta med youtubemediets musikfilmer är ju också en faktor att beakta. Vill man premiera smarta, snygga, roliga, häftiga musikfilmer så måste man ju skapa någon sorts topplista för just det mediet. Som på något sätt premierar kvalitet, inte bara antal visningar på Youtube.
Citera
2022-10-19, 11:37
  #866
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Någon uttryckte det så här att ny musik - inte nödvändigtvis nyutgiven, men musik som är ny för just dig, eller inom en subkultur - har tappat sitt livsstilsvärde. Musik bär inte längre på de här tydliga och unika kopplingarna till livsstil, nya tankar, nya idéer. nytt mode osv - utan det är i stort sett bara en hotchpotch och då reduceras musiken i stort sett till ljudtapet. Den fungerar inte heller som affisch för en ny livsstil eller nya tankar (det gjorde t ex Bowie och glamrocken), eftersom streamade låtar inte hörs ut i det offentliga rummet på ett sätt som andra kan uppskatta.

Att så mycket musik är "direkt tillgänglig" gratis via Spotify, Apple och Youtube förstärker bara denna utbytbarhet: ingen behöver egentligen tydligt anstränga sig och då förlorar det också mycket av värdet att hitta någonting, i alla fall för yngre och tonåringar.

Men ett hitprogram i radion av typ Svensktoppen, Kvällstoppen, Poporama, Tracks etc skulle ju ändå kunna fylla en sådan funktion: att bli ett fönster för tidens musiktrender... och åtminstone historiskt, som jag uppfattar det, så var det musiken och musikerna som drev fram subkulturer eller livsstilar.

Vad du antyder är ju att det är Spotifys tjänsteutbud som bestämmer vad som blir mest streamat och som därmed per automatik hamnar på topplistor, dvs ett självåterkopplande system där det gäller att hålla sig inom den väldefinierade strömlinjeformade mallen. Ed Sheeranmusik... eller -muzak...
Men i den "gamla världen" gick ju trenderna i vågor, och det fanns något för alla på listorna. När folk fått nog av Stock-Aitken-Waterman-konceptet försvann de från listorna. Men hur ska vi någonsin bli kvitt Ed Sheeran-konceptet i ett självåterkopplande system?
Det är en sida av saken.
De kommersiella radiokanalerna av typ Mix megapol och NRJ verkar i samma riktning och skadar musikens dynamik på samma sätt. Strömlinjeformat skräp som repeteras in absurdum.
Och precis som du har också jag fullständigt gett upp p3 som möjlig källa till god musik.

Att strömningstjänsterna uppmuntrar köpta strömningar som alltså ger kapitalstarka krafter en garanterad kungsväg till de strömningsmätande topplistorna har sedan gett oss topplistor styrda av organiserad brottslighet...

Vad jag skulle önska; det vore att P4 faktiskt gav den nutida nya musiken ett vettigt forum, som skulle kunna utformas som ett gammaldags Poporama eller ett Svensktoppen för all världens nutida musik, där massor av ny spännande musik presenteras, men där det också finns en sorts "het hög" där de bästa låtarna får möjlighet att höras så många gånger att de liksom hinner sätta sig i medvetandet. Svensktoppen har för dålig omsättning på låtar, men det borde rimligen vara möjligt att utforma någonsorts jurystyrt röstningsförfarande som inte tillåter att låtarna biter sig kvar i flera månader. Jag tänker mig ett program / forum / lista där alla typer av god musik har chansen att hävda sig: lågmälda visor och röjigt garageslammer, gammeldans och house, partymusik och gospel, på alla språk och från alla världsdelar... så länge där bara finns bra melodier... (vilket borde diskvalificera allt pratsjungeri.)

Sedan kan man kanske invända att den som verkligen intresserar sig för musik söker själv på nätet och youtube. Idag är det ju det enda alternativet; men för den som inte har den tiden eller det intresset skulle en nutida Thomas Gylling eller Kaj Kindvall kunna vara till stor nytta. Eller som "en mötesplats i det offentliga rummet", som du uttrycker det.
Ja, eller för folk som MuscleShark som på fullt allvar hävdar att det inte görs någon bra musik nuförtiden...

Sedan är det väl en annan diskussion att en topplista aldrig kan mäta musikens kvaliteter. Som någon nyligen anmärkte här på forumet: naturligtvis kan man inte ställa Dire straits mot Black sabbath och fråga vilken typ av musik som är "bäst". Eller tro att någon topplista någonsin skulle kunna spegla musikens kvaliteter. Musiken har så många olika kvaliteter och ofta utesluter de varandra. Samma låt kan inte vara både tillbakalutat elegant (typ Bryan Ferry) och framåtlutat röjigt energisk (typ punk). Vilken typ av musik som blir mest populär vid ett givet ögonblick beror helt enkelt på vilken mix eller prioritetsordning som lyssnaren eller lyssnarna har för musikens olika kvaliteter. Dvs en topplista torde mera vara en avspegling av lyssnarnas preferenser (eller behov eller stadie i livet) än på låtarnas kvalitet eller utbudet vid en viss tidpunkt. Men ett idealiskt musikutbud i radion skulle ju kunna pusha lyssnarna mot vidare vyer och fler kvaliteter, istället för att som nu, låta allt konvergera till en minsta gemensam nämnare. Det borde väl ändå vara så att den som förmår uppskatta många olika musikaliska kvaliteter får ut mera av musiken, får ett rikare liv, än den som bara lyssnar på... typ, Mix megapol... Ungdomens tendens att välja identitet genom att välja bort alla andra intryck eller musikstilar än den som motsvarar den valda gruppens borde, ur ett p4-perspektiv, inte betraktas som något annat än löjeväckande barnsligheter.
Citera
2022-10-19, 12:02
  #867
Medlem
Jag håller med om att det behövs nya former av "topplisteshower" eller listprogram, även ny musikjournalistik - som förmår tillvarata den kreativitet som faktiskt finns både på nätet och inom musiken (men numera utanför topplistorna). Det finns ju faktiskt fortfarande en hel del nyfikna och kunniga musikälskare, både aktiva musiker, journslister och vanliga lyssnare - vad som saknas är ofta medel att göra dem, deras intresse och idéer synliga.
Citera
2022-10-19, 13:33
  #868
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag minns att jag noterade redan för tjugo år sedan att singeln (fysiskt format) i princip var en död del av marknaden. När en skämtlåt som Ketchup Song kunde toppa listan i Sverige jag tror det var sjutton veckor i rad (!) 2002 så visade det övertydligt att det i princip bara var barn (upp till kanske 14-15 år) som köpte fysiska singlar - alla äldre än så hade dumpat det formatet. Och då blir det just plojlåtar, dagisrap och superenkla dängor som dominerar topplistan, eftersom alla som intresserar sig för något mer avancerad musik skiter i singlar (det här var förstås innan streamingen hade kommit in, men greppet att göra strömningar till en viktig mätare har i stort sett förstärkt den här trenden).

Las Ketchup - The Ketchup Song (2002): https://www.youtube.com/watch?v=AMT698ArSfQ

Den här låten är inspelad ungefär samtidigt och är tusen gånger bättre, dessutom omedelbart attraktiv, men den hade inte haft en chans på en nutida top 10-lista. Den är något annat än sådana här ljudtapet-disco-hits (däremot hade den mycket väl kunnat bli en hit t ex i början av 90-talet):

Moloko - Take My Hand (2003): https://www.metatube.com/en/videos/2...-Take-My-Hand/

Videon till Take My Hand är lysande, och den är ett amatörjobb av något begåvat fan; eftersom bandet i praktiken var upplöst när låten släpptes som en halvobskyr singel gjordes det ingen video, utan det här är ett känsligt utfört collage av bitar från tidigare videos med Moloko. Matchningen till låtens vändningar och förändringar i stämning är perfekt, inte minst synkningen av sång och gitarr mellan videoklippen och låten - och Roisjn Murphy ser fantastisk ut rakt igenom, ungefär som en filmstjärna från 50-60-talen.

Hahaha å wow. Du märker inte själv hur random subjektiv din pissåsikt är? Inte ett enda musikaliskt-teoretiskt argument så långt ögat kan nå. Bara din egen känsla som du därefter snabbt upphöjer till lag, den metod som för övrigt 99.999999999% av alla musiktyckare där ute använder så du är ju absolut inte ensam. Själv spelar jag i ett band, är stor beundrare av vedertagna mästare inom musik som Queen etc, (bara för att ge en liten kvick relief till det jag hädanefter tänker säga, INTE för att det betyder något) men Las Ketchup är fan så mycket bättre än den andra låten. Och ja, jag menar både på låtskrivar- och det instrumentala planet. Och nej jag är inte ironisk eller trollar.
Citera
2022-10-22, 13:15
  #869
Medlem
DeeDoo2s avatar
Jag gillar den mesta av dagens musik rätt bra förutom schlager och rap/hip hop (med vissa undantag då). Gangsterrap har jag extra svårt för.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback