Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-03-19, 10:18
  #1
Avstängd
aldenelektros avatar
Jag har länge hyst stor avsky för dagens populärmusik. Det som spelas på ”hitkanalarna” (läs Rix FM och NRJ) talar jag alltså om, den tuggummismakande pop som vi erbjuds varje dag. Snyggt förpackad i en blondin som oftast inte kan sjunga för fem öre, men vad gör det när vi har så pass utvecklad studioteknik som vi har idag? Tänk bara på de oräkneliga medelålders förnäma damer som faller för Enrico Inglesias smörsjungar röst. Sen en dag bestämmer sig hans ljudtekniker för att stänga av alla effekter som ligger på sången, mitt under ett livegig. Att döma av förvåningen hos dessa nämnda damer så kan man ju lätt säga att vi har förmågan att ljuga om det mesta, inklusive sångröster.
Jag har egentigen inget emot att teknikens utveckling fortskrider men när den används till att ge folk något de inte har själva tycker jag i viss utsträckning att det kan vara negativt. Man målar helt enkelt upp en falsk bild, en sagobild, av hur den bistra sanningen egentligen ser ut. Detsamma gäller låttexter, allt handlar om glitter, glamour och kärlek. Världen är en discoboll men hur vi än tittar på den går det inte att se sin spegelbild i den, varför? Kanske för att världen inte är så fantastisk som dessa låtskrivare gärna vill tro.

Ett annat problem idag är att allt på dessa radiokanaler låter likadant, folk ursäktar sig med att ”det går ju inte att skriva någon ny musik”. Det är bland det värsta rappakalja jag någonsin hört lämna en människas mun. Problemet är att många inte vill leta upp sin musik själva, de föredrar det färdiga paket som radiokanaler serverar och hävdar är det senaste och det fräschaste. Om man istället gräver ner sig lite i musikvärlden och tittar förbi de gröna skogar av pop vi ser i dagens mediasamhälle så hittar man snart nya marker. Där folk ständigt hittar nya vägar att gå och inte längre oroar sig för vad massorna tycker.
Det är precis sådan musik vi borde eftertrakta, inte samma gamla sörja som vi hört i snart 50 år fast i ny tappning. Istället borde man utnyttja tekniken som bjuds på till fullo och använda dess mångsidighet till att skapa något innoativt.
Så nästa gång du hör någon gnälla om att det görs för lite ny musik så hänvisa de till google och be de ta sig en titt på, låt oss säga Psybient till exempel? Troligtvis skrämmer väl det okända namnet iväg de men då visar det bara på att de är för trångsynta för att ta sig till något nytt, och då kan de kvitta.

Nå, vad tycker ni om "dagens" musik egentligen?
Citera
2008-03-19, 10:22
  #2
Medlem
Empires avatar
Tycker att dagens musik i stort sett är ganska ok, problemet är inflationen som drabbar alla radiostationer kollektivt så fort en låt blir tillräckligt populär. Då ska alla spela den samtidigt verkar det som. Om man nu lyckas höra ngn musik överhuvudtaget p.g.a. all j-a reklam, men det är en annan diskussion...
Citera
2008-03-19, 10:51
  #3
Medlem
Entropi84s avatar
Tycker inte det är något fel på dagens musik, problemet är att den i mina öron kassa musiken får alldeles för mycket utrymme. Det släpps ju trots allt bra musik bortom smörjan som nämnda radiokanaler pumpar ut. Tyvärr säljer skit bättre än kvalité.
Citera
2008-03-19, 11:38
  #4
Avstängd
aldenelektros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entropi84
Tycker inte det är något fel på dagens musik, problemet är att den i mina öron kassa musiken får alldeles för mycket utrymme. Det släpps ju trots allt bra musik bortom smörjan som nämnda radiokanaler pumpar ut. Tyvärr säljer skit bättre än kvalité.
Det var inte riktigt min poäng heller, snarare ville jag ta itu och diskutera de som klagar på dagens musik men ändå fortsätter de lyssna på samma skit dagarna i ända.
En annan sak jag funderade på är denna:
Varför tror ni folk lyssnar till denna sagda "skit"? Är det för att de tidigt blir inskolade och får lära sig gilla det, är det för att de inte orkar bry sig? Kanske "lyssnar" de inte på musik utan mer bara "hör" som en tjejkompis uttryckte sig en gång. Eller är det helt enkelt så att de anammar att det är bra trots att de tycker de är världelöst?

Skulle väldigt gärna föra en ordentligt diskussion om detta då det är något som får mig att gå upp i varv.
Citera
2008-03-19, 11:50
  #5
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aldenelektro
Jag har länge hyst stor avsky för dagens populärmusik. Det som spelas på ”hitkanalarna” (läs Rix FM och NRJ) talar jag alltså om, den tuggummismakande pop som vi erbjuds varje dag. Snyggt förpackad i en blondin som oftast inte kan sjunga för fem öre, men vad gör det när vi har så pass utvecklad studioteknik som vi har idag?
Dagens musik?? Man gnällde på samma sak på 70-talet då discon kom... Redan då var det ingen som tvingade en att lyssna på radion, det fanns en massa obskyra musikgenrer... Skillnaden är att det idag är mycket lättare att få tag på obskyr musik, så egentligen har ju saker och ting blivit bättre...
Citera
2008-03-19, 11:54
  #6
Medlem
pungulfs avatar
slutade lyssna på radion för läääänge sen, eftersom skiten som spelas är riktigt jävla kasst
Citera
2008-03-19, 15:13
  #7
Medlem
Entropi84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aldenelektro
Det var inte riktigt min poäng heller, snarare ville jag ta itu och diskutera de som klagar på dagens musik men ändå fortsätter de lyssna på samma skit dagarna i ända.
En annan sak jag funderade på är denna:
Varför tror ni folk lyssnar till denna sagda "skit"? Är det för att de tidigt blir inskolade och får lära sig gilla det, är det för att de inte orkar bry sig? Kanske "lyssnar" de inte på musik utan mer bara "hör" som en tjejkompis uttryckte sig en gång. Eller är det helt enkelt så att de anammar att det är bra trots att de tycker de är världelöst?

Skulle väldigt gärna föra en ordentligt diskussion om detta då det är något som får mig att gå upp i varv.

De flesta människor gillar att lyssna på musik, men de flesta har inget vidare musikintresse skulle jag tro. Pop-musik är lätt att lyssna på, speciellt om man inte bryr sig så mycket om vad det är man lyssnar på, eller som din vän sa; om man "bara hör" musiken. Det är lättare att lyssna på trallvänliga låtar än på dödsgurgel, obskyr elektronisk musik eller jazz. Sedan reklamförs ju skitmusiken väldigt mycket kraftfullare, vilket gör den mer lättillänglig för "vanligt" folk.
Citera
2008-03-19, 16:32
  #8
Medlem
BlackMetals avatar
Dagens musik är det inget fel på, men dagens populära musik är det otroligt fel på.
Fast enklaste lösningen är att helt enkelt inte lyssna på radio eller slå på MTV etc så det är egentligen inget problem. Finns otroligt mycket bra om man letar i rätt genrer bara.
Citera
2008-03-20, 09:57
  #9
Avstängd
aldenelektros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entropi84
De flesta människor gillar att lyssna på musik, men de flesta har inget vidare musikintresse skulle jag tro. Pop-musik är lätt att lyssna på, speciellt om man inte bryr sig så mycket om vad det är man lyssnar på, eller som din vän sa; om man "bara hör" musiken. Det är lättare att lyssna på trallvänliga låtar än på dödsgurgel, obskyr elektronisk musik eller jazz. Sedan reklamförs ju skitmusiken väldigt mycket kraftfullare, vilket gör den mer lättillänglig för "vanligt" folk.
Kan nog stämma mycket väl, det är troligtvis det typiska tänkandet bland mainstream lyssnarna. Däremot verkar folk envisas med att klaga på pop-musiken och framförallt schlagerfestivalen, varför är det så? Om de bara la ner samma möda som de gör på att klaga skulle de säkert kunna hitta hem musikmässigt.

Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Dagens musik är det inget fel på, men dagens populära musik är det otroligt fel på.
Fast enklaste lösningen är att helt enkelt inte lyssna på radio eller slå på MTV etc så det är egentligen inget problem. Finns otroligt mycket bra om man letar i rätt genrer bara.
Precis, det var därför jag skrev "dagens" Det jag ville poängtera och ifrågasätta med texten var framförallt att folk ofta säger att all musik låter likadant idag när det trots allt finns så mycket nyskapande musik. Läs det andra stycket i trådstarten så förstår du nog.
Citera
2008-03-20, 10:19
  #10
Medlem
Entropi84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aldenelektro
Kan nog stämma mycket väl, det är troligtvis det typiska tänkandet bland mainstream lyssnarna. Däremot verkar folk envisas med att klaga på pop-musiken och framförallt schlagerfestivalen, varför är det så? Om de bara la ner samma möda som de gör på att klaga skulle de säkert kunna hitta hem musikmässigt.

Klagar de som lyssnar på schlager speciellt mycket på musiken verkigen? Visst brukar de inte tycka om alla låtar, men flera låtar brukar åtminstone de jag känner som följer sådana saker tycka om. Det är väl mest vi som ogillar musiken som klagar på den tycker jag.
Citera
2008-03-20, 16:33
  #11
Medlem
Lyssnar aldrig på radio, kollar aldrig på mtv. Ser egenligen inget problem, även om jag tycker synd om alla dessa människor som gillar dagens kommersiella musik. Idioter.
Citera
2008-03-20, 19:45
  #12
Medlem
Saint_Hucks avatar
Då missar ni ju så mycket ...
inget fel i att kunna njuta lite av fjortispoppen i lagom mängd, älskade fan the sweetest escape med Gwen Stefani och Kylie Minouges two hearts. Inget större fel på en låt som hey there delilah eller vad den hette, tyckte den var mysig. Det är ju när man hör låtarna för trettionde gången(eller kanske lite tidigare...) som man känner hur handen automatiskt sträcker sig efter krigarkniven. Lagom är bäst!

Edit: Råkade skriva great escape.
__________________
Senast redigerad av Saint_Huck 2008-03-20 kl. 20:28.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback