Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-31, 21:34
  #1
Medlem
tantaluss avatar
For att citera Gert Fylking: antligen! Med ett forum for klassisk stil synes mig en huvudtrad for bilder pa era klassiska klader mig synnerligen befogad. Jag kommer definitivt att posta nagra outfits under de kommande dagarna och foreslar mods att flytta relevanta inlagg fran den stora Posta bilder pa era klader-traden till denna trad.
Citera
2011-03-31, 21:49
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantalus
For att citera Gert Fylking: antligen! Med ett forum for klassisk stil synes mig en huvudtrad for bilder pa era klassiska klader mig synnerligen befogad. Jag kommer definitivt att posta nagra outfits under de kommande dagarna och foreslar mods att flytta relevanta inlagg fran den stora Posta bilder pa era klader-traden till denna trad.

Härligt! Jag övervägde att göra denna, men insåg att det skulle vara fånigt om jag gjorde mer än en tråd i samma nya forumdel inom mindre än en timme. Här är en bild på min senaste utstyrsel. Kavajen är lite lång i ärmarna, och eventuellt lite stor över axlarna, men duger gott som "förstakavaj" imo. Det blev något skumt med skjortkragen också, den brukar inte fara upp på det viset, men skjortan var nytvättad.

http://i167.photobucket.com/albums/u...tea/Kavajj.jpg

Kavaj: Grå från kappahl, har ingen aning om märket. Massa eländes syntetmaterial i, men det får man tyvärr stå ut med.
Byxor: Marinblå från lokala herrbutiken. Ingen aning om märket där heller. Värsta klippet - 399 kr MED upplägg.
Slips: Ärvd av morfar.
Skjorta: Vit (tror jag). Också lokala herrbutiken. Lindbergh. Enda plagget som är rent naturmaterial (100% bomull)

Tilläggas skall att jag är hyfsat nybörjare.
Citera
2011-03-31, 21:57
  #3
Medlem
AndrewBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Technocracy
Härligt! Jag övervägde att göra denna, men insåg att det skulle vara fånigt om jag gjorde mer än en tråd i samma nya forumdel inom mindre än en timme. Här är en bild på min senaste utstyrsel. Kavajen är lite lång i ärmarna, och eventuellt lite stor över axlarna, men duger gott som "förstakavaj" imo. Det blev något skumt med skjortkragen också, den brukar inte fara upp på det viset, men skjortan var nytvättad.

http://i167.photobucket.com/albums/u...tea/Kavajj.jpg

Kavaj: Grå från kappahl, har ingen aning om märket. Massa eländes syntetmaterial i, men det får man tyvärr stå ut med.
Byxor: Marinblå från lokala herrbutiken. Ingen aning om märket där heller. Värsta klippet - 399 kr MED upplägg.
Slips: Ärvd av morfar.
Skjorta: Vit (tror jag). Också lokala herrbutiken. Lindbergh. Enda plagget som är rent naturmaterial (100% bomull)

Tilläggas skall att jag är hyfsat nybörjare.

Jag kan inte påstå att jag är expert på ämnet. Men jag kan nog, med säkerhet, påstå att det där var ingen bra kavaj för dig. Mer än bara lite för lång på ärmen.
Citera
2011-03-31, 22:08
  #4
Medlem
hobokens avatar
Nja, den där kavajen var tyvärr sådär. Bland annat som du säger lite för stor över axlarna, men framför allt är armarna alldeles för långa. Ta den till en skräddare och hör med dem vilka underverk de kan göra.

Viktigt att få med älghornet på väggen?
__________________
Senast redigerad av hoboken 2011-03-31 kl. 22:10.
Citera
2011-03-31, 22:09
  #5
Medlem
Kulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Technocracy
http://i167.photobucket.com/albums/u...tea/Kavajj.jpg

Gå till en skräddare och korta ärmarna. Det kostar inte särskilt mycket (150-200 kr).
Citera
2011-03-31, 22:10
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoboken
Nja, den där kavajen var tyvärr sådär. Bland annat som du säger lite för stor över axlarna, men framför allt är armarna alldeles för långa.

Viktigt att få med älghornet på väggen?

Haha, njae, inte direkt. Men det är enda stället i huset där vi har någorlunda ljus!

Men låt oss säga att jag kortar ärmarna hos den lokala sömmerskan (vi har tyvärr inte ens en skräddare, bor alldeles för långt norrut för det), fungerar den lite bättre då, tro?

@Kulle: Hon brukar ta en hundralapp för att korta klädesplagg!
Citera
2011-03-31, 22:12
  #7
Medlem
dentrognes avatar
Skulle vara bra om någon kunde beskriva lite vad som räknas som "klassiska kläder" så att man inte postar fel
Citera
2011-03-31, 22:15
  #8
Medlem
tantaluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Technocracy
Härligt! Jag övervägde att göra denna, men insåg att det skulle vara fånigt om jag gjorde mer än en tråd i samma nya forumdel inom mindre än en timme. Här är en bild på min senaste utstyrsel. Kavajen är lite lång i ärmarna, och eventuellt lite stor över axlarna, men duger gott som "förstakavaj" imo. Det blev något skumt med skjortkragen också, den brukar inte fara upp på det viset, men skjortan var nytvättad.

http://i167.photobucket.com/albums/u...tea/Kavajj.jpg

Kavaj: Grå från kappahl, har ingen aning om märket. Massa eländes syntetmaterial i, men det får man tyvärr stå ut med.
Byxor: Marinblå från lokala herrbutiken. Ingen aning om märket där heller. Värsta klippet - 399 kr MED upplägg.
Slips: Ärvd av morfar.
Skjorta: Vit (tror jag). Också lokala herrbutiken. Lindbergh. Enda plagget som är rent naturmaterial (100% bomull)

Tilläggas skall att jag är hyfsat nybörjare.

For att vara nyborjare tycker jag att du ar hyfsad

Kajaven har bra passform over kroppen, OK-ish over kragen (svart att se pga. maskeringen + att skjortkragen ar for liten) och som tidigare namnts for lang over armarna. Mellangra kavaj med marinbla (morkbla?) byxor funkar so-so - invertera till morkbla kavaj och ljusgra byxor sa funkar det mycket battre! Slipsen ser OK ut med en bra knut inklusive dimple.

For att sammanfatta pa ett konstruktivt satt: lat korta kavajarmarna, skaffa en skjorta med langre kragsnibbar sa att de doljs av kavajkragen, variera med ett par ljusare byxor och testa olika slipsar. Jag vill dock betona att du har en bra grund att sta pa.
Citera
2011-03-31, 22:20
  #9
Medlem
Heinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Technocracy
Härligt! Jag övervägde att göra denna, men insåg att det skulle vara fånigt om jag gjorde mer än en tråd i samma nya forumdel inom mindre än en timme. Här är en bild på min senaste utstyrsel. Kavajen är lite lång i ärmarna, och eventuellt lite stor över axlarna, men duger gott som "förstakavaj" imo. Det blev något skumt med skjortkragen också, den brukar inte fara upp på det viset, men skjortan var nytvättad.

http://i167.photobucket.com/albums/u...tea/Kavajj.jpg

Kavaj: Grå från kappahl, har ingen aning om märket. Massa eländes syntetmaterial i, men det får man tyvärr stå ut med.
Byxor: Marinblå från lokala herrbutiken. Ingen aning om märket där heller. Värsta klippet - 399 kr MED upplägg.
Slips: Ärvd av morfar.
Skjorta: Vit (tror jag). Också lokala herrbutiken. Lindbergh. Enda plagget som är rent naturmaterial (100% bomull)

Tilläggas skall att jag är hyfsat nybörjare.
Färgmässigt är det hela faktiskt inte dumt alls, särskilt med tanke på att du är nybörjare. Slipsen fungerar och du tycks veta hur man knyter en snygg knut (lagom putande four-in-hand med dimple), näsduken ser hyfsad ut även om en rakt vikt vit näsduk kan se lite sterilt ut, särskilt till uddakavaj i grövre tyg (jag hade valt en slarvigt nedknölad i siden, i färg/mönster som går igen i eller harmoniserar med resten av kläderna). Skjortkragens och kavajens passform är däremot medioker. Kragsnibbarna ska alltid vara långa nog att kunna vila mot bröstet och kavajen glipar över nacken och bröstet, dessutom är ärmarna för långa. Hade varit intressant att se vilka skor du hade till.
Citera
2011-03-31, 22:25
  #10
Medlem
Heinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantalus
Mellangra kavaj med marinbla (morkbla?) byxor funkar so-so - invertera till morkbla kavaj och ljusgra byxor sa funkar det mycket battre!
Håller med här - mörk överdel och ljus underdel är en bra mycket säkrare kombination. Med mellanfärgad uddakavaj kan det bli svårt att få tillräcklig kontrast i ett par mörka byxor, och en riktigt ljus kavaj är inte lika lättburen som en mörk. Ljus överdel gör man därför ofta bäst i att reservera för hel kostym.
__________________
Senast redigerad av Heinkel 2011-03-31 kl. 22:44.
Citera
2011-03-31, 22:37
  #11
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Well I'll be damn. Nu är forumet alltså här, fy fasen vad trevligt.

Det är det enda jag har att säga för tillfället, men nu kom motivationen åter tillbaka. Förvänta er ett par bilder från undertecknad.
Citera
2011-03-31, 22:45
  #12
Medlem
Wow, konstruktiv kritik! Det var mer än jag förväntade mig efter att ha läst i den andra tråden.

Men bra! Skjortan var alltså inte så suverän, det var ju otur! Skall testa beställa en från tailorstore nu, så då kanske det blir bättre (dubbeltvinnat 100's garn då, såklart). Att korta ärmarna på kavajen har alltid varit "på tapeten", så att säga, men det är bra att jag får bekräftat att det behövs!

Snabb fråga om byxor osv. förresten? Om jag vill ha min gråa kavaj, vad bör jag ha för byxor till, då inte marinblå verkar optimalt? Jag har alltid tänkt att det var en "safe" kombination

Tackar så mycket iallafall!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback