• 3
  • 4
2011-04-10, 00:27
Medlem
p0tatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soer
Jag har laddat ned förundersökningsprotokollet och läst/skummat igenom det. All så kallad censurering är riktigt amatörmässigt utförd. När Polisen har försökt maskera något, tex ansikten på bilder, telefonnummer till vittnen, Elins personnummer och annat, så har de lagt en vit ruta över det de vill dölja. Klickar man på denna ruta kan man ändra storlek på den, dra den åt sidan eller trycka delete och så är den borta. Pinsamt.

Jag öppnade PDF-filen i vanliga Förhandsvisning (det inbyggda programmet i OS X, jag antar att det finns något liknande i Windows nu för tiden, när jag hade det var man tvungen att ladda hem Acrobat Reader för att läsa PDF). Det är alltså inget avancerat program man behöver använda, det räcker med det inbyggda som följer med datorn.

Men bilderna som spritts har en grå cirkel över som man inte kan ta bort så, går det i Photoshop?
Bilderna verkar bli halvgenomskinliga när man zoomar ut i FUP, lyckas dock inte spara dem (Mac)
Senast redigerad av p0tatis 2011-04-10 kl. 01:03.
Citera
2011-04-10, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utopia.
Det är ju en jävla skillnad. De som arbetar inom rättsväsendet har ju en yrkesmässig plikt att inte sprida bilderna om det är det kravet vi skattebetalare ställer (vilket vi gör), medan en vanlig medborgare under sin fritid får sprida bilder bäst denne vill, sålänge det omfattas av yttrandefriheten. Rättsväsendet har ju anförtrotts med uppdraget att bibehålla bildernas sekretess, och de ska stå till svars för denna typ av komplikationer.

Tror vi menar nästan samma sak. jag menar att jag inte tycker det ska vara tillåtet för varken poliser eller privatpersoner att sprida sådana här förundersökningsbilder.

Någon hos polisen borde sparkas för den här händelsen, som jag fattat det har de försökt censurera en bild genom att , som liknelse, sätta upp en postIT-lapp på den.
Citera
2011-04-10, 17:10
Medlem
Utopia.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flemur
Tror vi menar nästan samma sak. jag menar att jag inte tycker det ska vara tillåtet för varken poliser eller privatpersoner att sprida sådana här förundersökningsbilder.

Någon hos polisen borde sparkas för den här händelsen, som jag fattat det har de försökt censurera en bild genom att , som liknelse, sätta upp en postIT-lapp på den.

Det betyder ju i praktiken att polisen kan förhindra en ordentlig granskning av en utredning genom att sekretessbelägga bevis.
Citera
2011-04-10, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utopia.
Det betyder ju i praktiken att polisen kan förhindra en ordentlig granskning av en utredning genom att sekretessbelägga bevis.
japp , men de sekretessbelägger endast vissa grova bilder enligt en standard. Sen kan förstås flertalet personer som jobbar hos polisen och rättsväsendet granska bilderna.
Citera
2011-04-10, 22:58
Medlem
soers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p0tatis
Men bilderna som spritts har en grå cirkel över som man inte kan ta bort så, går det i Photoshop?
Bilderna verkar bli halvgenomskinliga när man zoomar ut i FUP, lyckas dock inte spara dem (Mac)

Det stämmer, själva bilderna är lite bättre censurerade, där kan man inte bara klicka och dra undan censurrutan. Men en kompis som öppnade filen och bläddrade fram till bilderna råkade ut för att bilden dök upp och först efter någon sekund blev den censurerad. Bilden och censuren ligger i olika lager, antagligen är detta gjort i Word (man infogar bilden och sen lägger man på en figur med Words egen ritfunktion). Öppna i Photoshop så kan du plocka ut bilderna.
Citera
2011-06-09, 22:43
Medlem
Vad hände blev någon ansvarig sparkad?
Citera
2011-06-16, 08:43
Medlem
SuicideSals avatar
Har också funderat på detta. I fallet med de två mördade barnen i Arboga där Schürrer fälldes var det på tapeten. Då var inte ens bilderna maskade i FUP.

Om frågeställningen gäller vad man kan göra efter att bilderna läckt och hamnat på nätet kan man inte göra speciellt mycket. Man kan hypotetiskt leta efter bilderna med Googles "sök bild"-funktion och maila ansvarig för hemsidorna och be att de tas bort.

Om man istället ser frågan som "vad kan göras" inom lagstiftningen finns lite information på denna sida: http://www.regeringen.se/sb/d/12129/a/130773

Utdrag: "...om det bör införas begränsningar i allmänhetens rätt att ta del av bilder på döda personer eller andra personer med allvarliga synliga fysiska skador när sådana bilder ingår i ett förundersökningsprotokoll. Frågan har aktualiserats med anledning av spridningen på Internet av de s.k. Arbogabilderna. Utredningen bedömer att det redan i dag finns möjligheter att i rimlig utsträckning skydda enskilda brottsoffer eller deras anhöriga från spridning av sådana bilder. Inga författningsändringar behövs därför."

Maskningen var så dålig i fallet Elin Krantz att man även kunde stänga av maskningen i ftp-programmet. Scrollade man såg man bilderna innan maskningen aktiverades, vilket är obehagligt både som läsare och för anhöriga. Tycker också att det borde leda till reprimand eller åtal när personen som utförde maskningen gjorde ett så dåligt jobb - om uppgiften var att maska så fotona inte kunde ses i FUP har det ju grovt misslyckats.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in