2011-03-31, 13:32
Medlem
descs avatar
Undrar lite om det är någon som har erfarenhet av eller vet vad man kan vara beredd på för a vista-prov på klassisk inriktning på folkhögskola.

Är det bara en simpel melodi, melodi och komp- eller ackordspel, eller är det rentav kontrapunkt man kan förvänta sig på piano?

För den delen, får man tid att läsa igenom materialet eller är det pang på? Är det relativt lättlästa tonarter eller typ Eb-moll, F#-dur dom brukar köra med?

Har snokat runt lite och även om det finns exempel på gamla teoriprov samt till och med facit till gehörsprov o. dylikt är det lite skralt med info om a vista-prov.

Tack på förhand!
Citera
2011-04-01, 08:11
Medlem
Du behöver inte va så orolig, speciellt inte om det är folkhögskola du ska söka in på. Du får en relativt enkel låt att läsa. Det är ingen som förväntar sig att du ska spela den rakt upp och ner, mer att du förstår vad som står och kan traggla dig fram hyfsat. Jag fick min i Am så det brukar inte va allt för svåra tonarter =)

Just A-vista provet tror jag inte väger så jättetungt, visa att du är en skön person och spela skjortan av dem på de andra grejerna istället. Visa att du förstår vad det handlar om. Det är det viktigaste. Du behöver inte spela den flytande rakt upp och ner. Lycka till!! Mina år på musik-folkhögskola var bland de roligaste i mitt liv.
Citera
2011-04-01, 19:48
Medlem
descs avatar
Tack för svaret! Låter ju faktiskt som det inte är särskilt farligt.

Blir väl mest lite nojjig så fort det inte finns nån uttrycklig information/exempel. Har erinrat mig mardrömsscenarion med 4-stämmiga fugor i G#-moll, typ.

Ser riktigt fram emot att gå på folkhögskola, om jag nu kommer in. Verkar vara en sjukt rolig undervisningsform. Söker faktiskt på komposition med piano som biinstrumnent så jag hoppas väl lite att de ska bedöma en något snällare på själva pianospelet, men känner mig ändå relativt självsäker. Blir väl dock mer att ge ett bra samt trevligt intryck i intervju och övrigt. Känns som det ska bli lite småkul att åka runt och avlägga intagningsprov, faktiskt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in