Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-03-30, 17:45
  #1
Medlem
nyfiken&frågviss avatar
Dök upp ett videosamtal på Skype från en tjej som flyttat till ett annat land för att plugga. Vi hann prata någon dryg minut innan jag hör en annan röst i bakgrunden, och tjejen jag just satt och pratat med börjar prata med den andra personen utan att ens ursäkta sig till mig. De pratar en dryg halvminut och det sista jag hör är något i form av: "nej, det är lugnt, jag kan prata, jag gör inget viktigt" och sen - klick. Blev grymt irriterad och lät meddela henne att jag tyckte det var respektlöst att inte ens säga hej då, hon bad om ursäkt och sa att det var ett viktigt samtal (uppenbarligen bra mycket viktigare än mig...). Jag sa fine, och det borde vara slutet på den här historian, men... Jag sitter fortfarande och är irriterad då det inte ens hade tagit en halv sekund för henne att bara säga något som "ringer upp dig strax, hej" och vet med mig att det kommer irritera mig i fortsättningen också i min fortsatta relation med henne !!! Jag förväntar mig helt enkelt grundläggande hyfs och respekt av mina vänner även om jag såklart har viss jargong med nära vänner etc.

Mina diskussionsfrågor:

1. Överreagerar jag och är en sur, långsint jävel eller är tjejen en idiot utan hyfs? Släpper ni själva såna här grejer lätt?

Då det kan vara relevant för denna fråga - vår privata relationshistorik: Varken goda vänner eller ytligt bekanta. Vi är inte ett par men har dejtat förut. Helt ok för mig om hon skulle träffa någon där, men skulle nog ändå känna av det, lite sårad manlig stolthet sådär (personen hon började prata med var en man). Svar i stil med: "öhhhh du fattar väl att hon får kuk där???" undanbedes - ej relevant för vad jag vill diskutera.

2. Är det aktuella exemplet snarare ett symptom på hur vi kommunicerar och ser på andra människor i dagens samhälle? Bidrar moderna sociala medier och kommunikationsformer till att göra mänskliga relationer och vänskap till något enfiligt och i slutändan mindre viktigt - vi pratar med andra människor när vi känner för det på våra egna villkor och premisser. Passar det inte så stänger vi helt enkelt ner chatten eller klickar av skype-samtalet i större utsträckning än vad det gjordes "förr i tiden" - helt enkelt en mindre grad av hyfs & respekt.
Citera
2011-03-30, 17:48
  #2
Medlem
Barathrum50s avatar
Angående punkt ett så ja, du är lite väl sur för en sån liten grej
Citera
2011-03-30, 18:00
  #3
Medlem
Är det något ständigt återkommande att hon alltid bara stänger ner så fort någon annan kommer in i bilden, då förstår jag din irritation. Men som jag har förstått det så har detta hänt en gång bara, då överreagerar du definitivt. Hon bad om ursäkt och hade en förklaring, något viktigt dök upp så hon tänkte kanske inte på hur ohyfsat det var.

Ta du några djupa andetag och tänk på att ibland gör vi alla såna där saker.
Citera
2011-03-30, 18:01
  #4
Medlem
Hade det varit telefon så hade jag väl tyckt att det var smått ohyfsat (inget att gräma sig över dock) men ett samtal över Skype... uppenbarligen fick hon ett viktigt samtal, ser inte det hemska i det.

Hon bad ju dessutom om ursäkt, släpp det och gå vidare.

Det finns så ofantligt många kommunikationskanaler idag att det är svårt att ta ALLA jätteseriöst, säga hejdå ordentligt, få folk att förstå hur mycket de egentligen betyder etc. Själv tycker jag att telefon och irl är en sak - sms, facebook, skype, msn, mail osv en helt annan. Ring upp henne på telefon eller gå och fika så får du lite mer av vad du kallar för hyfs.
Citera
2011-03-30, 18:05
  #5
Medlem
nyfiken&frågviss avatar
Ja, kanske. Har lätt för att blossa upp och nån av er är väl något på spåren att det i det här fallet är specifikt för henne, hon har en viss tendens att vara nonchalant som jag irriterar mig på. Ingen som är som mig? Ensam surgubbe?
Citera
2011-03-30, 18:09
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyfiken&frågvis
Ja, kanske. Har lätt för att blossa upp och nån av er är väl något på spåren att det i det här fallet är specifikt för henne, hon har en viss tendens att vara nonchalant som jag irriterar mig på. Ingen som är som mig? Ensam surgubbe?

Varför tar du så illa upp? Tänkte om det finns någon underliggande anledning? Ta inte illa upp nu, men få saker är ju så påfrestande som bekanta som ständigt ska ta illa upp...

Kom ihåg att vänskap, tillit och respekt inte är något man kan kräva, det är något man förtjänar.

Citera
2011-03-30, 18:14
  #7
Medlem
nyfiken&frågviss avatar
Vet faktiskt inte. Kanske delvis var det som fick mig att starta tråden? Svårt för att bli bortprioriterad kanske? Men den bakomliggande orsaken till det vill och vågar jag inte spekulera i

Trevligt med input i alla fall!
Citera
2011-03-30, 18:40
  #8
Avstängd
SuperGnus avatar
Det som hade retat mig mest i en sådan situation är ju det hon sa. Det hade retat mig som fan i den där situationen och förmodligen inte ansett den personen vara en "vän" man snackar med annat än i ren tristess. Ja jag är en långsint jävel.

Citat:
"nej, det är lugnt, jag kan prata, jag gör inget viktigt"
Citera
2011-03-30, 18:49
  #9
Medlem
nyfiken&frågviss avatar
Med reservation för att mitt citat inte var 100% ordagrant, men mycket riktigt... Vem vill vara stand by-vän liksom?
Citera
2011-03-30, 20:27
  #10
Medlem
Anteauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Hade det varit telefon så hade jag väl tyckt att det var smått ohyfsat (inget att gräma sig över dock) men ett samtal över Skype... uppenbarligen fick hon ett viktigt samtal, ser inte det hemska i det.

Hon bad ju dessutom om ursäkt, släpp det och gå vidare.

Det finns så ofantligt många kommunikationskanaler idag att det är svårt att ta ALLA jätteseriöst, säga hejdå ordentligt, få folk att förstå hur mycket de egentligen betyder etc. Själv tycker jag att telefon och irl är en sak - sms, facebook, skype, msn, mail osv en helt annan. Ring upp henne på telefon eller gå och fika så får du lite mer av vad du kallar för hyfs.
Eh... om du läser TS inlägg igen så kanske du förstår att det var ett röstsamtal via Skype, så vad är skillnaden på det och att ringa upp henne? Behandlar du samtal via mobil och landlina olika också?

Citat:
Ursprungligen postat av nyfiken&frågvis
Ja, kanske. Har lätt för att blossa upp och nån av er är väl något på spåren att det i det här fallet är specifikt för henne, hon har en viss tendens att vara nonchalant som jag irriterar mig på. Ingen som är som mig? Ensam surgubbe?
Nej, du är inte ensam. Det är förbannat ohyfsat. Faktiskt inte bara av den du pratar med utan också den som kommer och avbyter. Jag fick läxa upp min sambo rätt så ordentligt om just den saken i början av vårt förhållande.
Scenario: Sambon går på stan och snackar med mig i mobilen, lillasyster dyker upp och börjar babbla, sambon babblar tillbaka enbart med orden "här kommer [namn]!" till mig och då får jag hänga kvar där i luren utan något val om vad jag ska göra. När det hade hänt ett antal gånger så la jag på varje gång efter det, och det dröjde inte länge innan de båda lärde sig att så där gör man inte.
Citera
2011-03-30, 21:51
  #11
Medlem
Tycker inte du överreagerat..
Finns inget värre när folk gör sådant...
Citera
2011-03-30, 21:58
  #12
Medlem
Chilla-Galets avatar
Har en kompis som aldrig säger hej då när han lägger på telefonen.
Sjukt irriterande
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback