• 1
  • 2
2011-03-30, 16:57
Bannlyst
har aldrig tänkt på detta men idag blev jag förvånad då jag blev helt svart på händerna efter bruk...
seer ut att vara riktigt old.
har varit i familjen länge..

bilder
http://img715.imageshack.us/i/img9161r.jpg/
http://img847.imageshack.us/i/img9162d.jpg/
http://img546.imageshack.us/i/img9163.jpg/

tack

edit skriver via skärmtangentbord o kan inte få fram frågetecken.....
dubbeledit----- är detta bly
Senast redigerad av Helsingborg2 2011-03-30 kl. 17:05.
Citera
2011-03-30, 17:13
Medlem
ser onekligen ut som bly, är den tung? verkar konstigt att man någonsin skulle gjort vitlökspressar i bly då man vetat om farorna ett bra tag.

du kan ju testa på lite olika sätt, försök skrapa lite på ytan med en kniv, om metallen är mjuk och blir glansig när du skrapat på den talar det ju för bly.

det säkraste sättet vore dock att väga den med brevvåg och sen räkna ut volymen på pressen (sänka ner i vatten och mäta överskottet) sen räknar du ut densiteten på med hjälp av detta.
Citera
2011-03-30, 17:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zmutser
ser onekligen ut som bly, är den tung? verkar konstigt att man någonsin skulle gjort vitlökspressar i bly då man vetat om farorna ett bra tag.

du kan ju testa på lite olika sätt, försök skrapa lite på ytan med en kniv, om metallen är mjuk och blir glansig när du skrapat på den talar det ju för bly.

det säkraste sättet vore dock att väga den med brevvåg och sen räkna ut volymen på pressen (sänka ner i vatten och mäta överskottet) sen räknar du ut densiteten på med hjälp av detta.
aa det blir glansigt och den e tung

den har jag växt upp med...
Citera
2011-03-30, 17:27
Medlem
perelis avatar
Tycker du ska göra som Zmutser sade och räkna ut densiteten för att se om det är bly (11340 kg/m3). De flesta metaller blir väl glansiga när man skrapar på dem?
Citera
2011-03-30, 17:34
Medlem
Tycker du ska göra som Zmutser sade och räkna ut densiteten för att se om det är bly (11340 kg/m3).
Citat:
Ursprungligen postat av pereli
De flesta metaller blir väl glansiga när man skrapar på dem?

jo det stämmer ju så man ska nog inte dra för höga växlar på enbart den faktorn, räkna ut densiteten och återkom med svar
Citera
2011-03-30, 17:37
Medlem
dePauls avatar
Materialet i din vitlökspress är inget annat än oxiderat aluminium.

~Paul~
Citera
2011-03-30, 17:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zmutser
Tycker du ska göra som Zmutser sade och räkna ut densiteten för att se om det är bly (11340 kg/m3).

jo det stämmer ju så man ska nog inte dra för höga växlar på enbart den faktorn, räkna ut densiteten och återkom med svar
hur fan gör jag det lägger den i 1l vatten
höjs ingenting.

men den väger 137g o e gjord i japan
Citera
2011-03-30, 17:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Materialet i din vitlökspress är inget annat än oxiderat aluminium.

~Paul~
e du helt säker frågetecken

tack......
Citera
2011-03-30, 17:45
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helsingborg2
e du helt säker frågetecken

tack......
Ja. Eller rättare sagt så är materialet en lättmetallegering med övervägande del aluminium. Den här modellen tillverkas/tillverkades inte i något annat material. Det finns visserligen rostfria också men då är det ett annat märke med aningens andra drag.

Material som i det aktuella fallet oxiderar när de utsätts för vissa kemikalier gärna i kombination med värme. Min fråga är därför: Har du kört pressen i din diskmaskin??

~Paul~
Citera
2011-03-30, 17:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ja. Eller rättare sagt så är materialet en lättmetallegering med övervägande del aluminium. Den här modellen tillverkas/tillverkades inte i något annat material. Det finns visserligen rostfria också men då är det ett annat märke med aningens andra drag.

Material som i det aktuella fallet oxiderar när de utsätts för vissa kemikalier gärna i kombination med värme. Min fråga är därför: Har du kört pressen i din diskmaskin??

~Paul~
körde den häromdagen i diskmaskin och blivit svart på händerna efter bruk, därför jag började bry mig
Citera
2011-03-30, 17:50
Medlem
dePauls avatar
Citat:
körde den häromdagen och blivit svart på händerna efter bruk
Där har du svaret .

Maskindiskmedel innehåller nämligen precis den typ av kemikalier som löser upp ytskiktet och startar oxidationsprocessen. Tyvärr har du förstört din press. Den kommer i fortsättningen att oxidera trots att du rengör den gång på gång.

~Paul~
Citera
2011-03-30, 17:52
Medlem
Gripenfalks avatar
Citat:
aa det blir glansigt och den e tung

den har jag växt upp med...

Äsch det är inte så farligt. http://www.slv.se/grupp1/Risker-med-mat/Metaller/Bly/
I Sverige får man i sig grymt lite bly, så du klarar dig nog
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in