• 1
  • 2
2023-10-07, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Jo du har rätt i att det är inälvsmat vi pratar om, men det låter så äckligt, men för mig enligt självvald bild som jag då fick ha enligt egna åsikter om så är organ är organ och inälver är inälver som är i mindre andelar i pölsan, men vi låter det vara som det är i alldaglig definition

Förstod direkt du nämnde Scan så är det kört ang kvalitet, så testa konserven och duger den inte heller så får man beställa ifrån online eller finare charkbutiker. Jag misstänker att originalet som man gjorde förr ifrån grunden på bondgårdarna direkt ifrån sina egna djur smakade 100 ggr bättre än vad de försöker göra idag via fabriken iaf

Fick serverat riktig hemgjord pölsa några gånger i min barndom ifrån bondfolk och fy fanken vad gott det var bara som det var med eller utan rödbetor

Finns ju olika versioner av pölsa ochså ifrån olika europeiska länder som tex ukraina polen rumänien osv
Att Scan skulle vara dålig kvalitet håller jag inte med om, men såklart är det inte premium. Vanlig bonnmat för oss normala.

Ska se om jag hittar plåtburken någonstans, och prova den.

I morgon blir det dock Scans plastkorv med rårörda lingon. Vill inte kasta, och det var inte vidrigt, men som sagt, väldigt fett.
Citera
2023-10-07, 16:59
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Att Scan skulle vara dålig kvalitet håller jag inte med om, men såklart är det inte premium. Vanlig bonnmat för oss normala.

Ska se om jag hittar plåtburken någonstans, och prova den.

I morgon blir det dock Scans plastkorv med rårörda lingon. Vill inte kasta, och det var inte vidrigt, men som sagt, väldigt fett.

Jo prova konserven, var länge sen jag åt pölsa nu ändå, var nog april, så ska inte svara på hur den smakar nuförtiden men nedskärningar i allt. Gör en typ aldente risotto med pölsan kanske eller blanda ut den med massor av finhackade grönsaker och rödbetsspad. Kanske funkar i pasta, vet inte

Scan har vissa bra produkter men mer hälften är kass tycker jag relativt andra märkens korvar tex som ändå är prisvanliga vänliga
Citera
2023-10-07, 19:38
Medlem
Glits avatar
Norrlandspölsa på burk som värms i kastrull, stek ägg, koka potatis och ha inlagd skivad rödbeta på sidan av. Smaskens
Citera
2023-10-07, 22:03
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxfille
Pölsa i risotto?
Pölsa till pasta?
Har du ingen matkultur alls pojk?

Och har du alltså provat alla Scans produkter?
Då är jag imponerad.

Ja det är svårt att anpassa pölsa mer än till potatis tycker jag, men försökte va halvdant kreativ att bara blanda ut det i ris utan sk risottoris eller buljong så blir det ju mindre stabbigt

Pölsa till pasta typ makaroner vågar jag inte svara på hur det skulle bli så det var en helchansning

Har provat mycket av deras korvar och skinka, kassler, köttbullar, leverpastejer, bacon förutom deli funkar, smörgåsmat, nä dom är fan inte bra för surt och för salt och fel vattnigt smak unket på nåt sätt och smakar gammalt. Jag undviker gärna scan och tar andra märken som är bättre enligt mig. Scan är lite som Marabou choklad. Det finns och tar alldeles för mycket plats i butikshyllan och det smakar otrevligt men liks förbajjat så ska dom va kvar
Senast redigerad av Sladdaren 2023-10-07 kl. 22:07.
Citera
2023-10-16, 18:55
Medlem
Sladdarens avatar
Bastuträsk Pölsa är bra Pölsa

https://www.natmat.se/produkt/polsa-..._7331764000191

Stek ordentligt så det blir en blandning av brynt (mailard)
och smetigt med lite smör salt och svartpeppar, stekt potatis, lätt vändstekt ägg med rinnig gula
Skivade rödbeter..

Tilltäckligt bra så men ...

Vill man ha lite genomskinlig mjuk lättstekt lök till funkar det och ev korvörter som tex timjan paprikapulver vitlökspulver muskot kryddpeppar cayenne chili paprikapulver mm kan man blanda i
bara testa er fram om ni vill
Citera
2023-10-17, 02:28
Medlem
Lagade pölsa i fjällen en gång = föräldrarna lackade ur helt mot mig. Ingen vidare upplevelse, pölsa alltså...
Citera
2025-05-08, 19:32
Medlem
CombatPigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glit
Norrlandspölsa på burk som värms i kastrull, stek ägg, koka potatis och ha inlagd skivad rödbeta på sidan av. Smaskens
Typ 2 år senare... exakt vad jag käkar just nu, så jäkla gott!
Citera
2025-05-10, 19:45
Medlem
peergs avatar
Färdigköpt pölsa har jag nog faktiskt aldrig ätit.
Mormors hemgjorda från svunna tider var fenomenal. På den tiden morsans familj bodde på landet brukade dom köpa en halv gris från lokala grisbonden varje höst och mormor kom från den tiden då hela djuret skulle användas, så allting på lilla Nasse som inte var fläskkotletter, karré, etc. kokades med lagerblad och kryddpeppar i stor kastrull, plockades rent på varenda liten köttslamsa, maldes i köttkvarn och blandades med korngryn.

Morsan brukade lägga i lagom förpackningar i frysen och sedan tina och steka tillsammans med tärnad kall potatis. Det var godast när det blev som en liten stekskorpa på pölsan kommer jag ihåg. Inlagda rödbetor till det.
Citera
2025-05-10, 19:54
Medlem
Glits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CombatPig
Typ 2 år senare... exakt vad jag käkar just nu, så jäkla gott!

Man borde äta det oftare, jag äter det kanske 1 gång per år då jag glömmer bort hur gott det är. Ska köpa mig en burk!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in