• 1
  • 2
2011-03-30, 16:13
Medlem
Hur ska man tillaga pölsa, ska laga det till middag idag men vet inte hur man ska tillreda det??
Citera
2011-03-30, 16:49
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av candyme
Hur ska man tillaga pölsa, ska laga det till middag idag men vet inte hur man ska tillreda det??
Antingen i ugn eller i en non-stick-stekpanna. Obs, om du har köpt en s k korv så bör du självklart ta ut innehållet först .

~Paul~
Citera
2011-03-30, 17:57
Medlem
Quorthons avatar
Ska du göra egen pölsa då alltså? Om frågan gäller att tillreda köpt pölsa så tycker jag synd om dig som inte kan lista ut det.
Citera
2011-03-30, 18:09
Medlem
dePauls avatar
Haha, jag kan ha missupfattat. Jag antog nämligen att det var just en köpepölsa som TS syftade på .

Om det är tips gällande själva tillagningen så får TS återkomma. Det skall väl inte vara omöjligt att förse honom med några tips .

~Paul~
Citera
2011-03-30, 18:14
Medlem
Quorthons avatar
Jo, det verkar ju onekligen som att det rör sig om köpepölsa. Men det är ju nästan som att fråga hur man steker falukorv.

Ät med kokt potatis eller rotmos och rödbetor.
Citera
2011-03-30, 19:36
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Jo, det verkar ju onekligen som att det rör sig om köpepölsa. Men det är ju nästan som att fråga hur man steker falukorv.

Ät med kokt potatis eller rotmos och rödbetor.
Med rotmos?
Var är kräk-smileyn när man behöver den som bäst?

Brukar göra pölsa emellanåt.
Då är det bara korngryn, köttfärs, fräst gullök, salt, vitpeppar, kryddnejlika, kryddpeppar och lite sirap, som får puttra ihop. Smaksätts med ättika.

Blev intresserad när Torgny Lindgren givit ut sin roman "Pölsan" och kollade runt på olika recept, bl.a. i min Langlerts från 1902 och kunde då konstatera att "pölsa" finns i hur många varianter som helst.
Från lungor & hjärtslag till hackat kalvkött, i fjälster och utan fjälster...

Det enda gemensamma med alla pölsarecept verkar vara korngryn.
Citera
2011-03-31, 01:09
Medlem
chowyunfets avatar
Äter pölsa lite då och då när jag vill tillbaka till mina svenska rötter =)
Jag brukar alltid göra såhär:

Se till att ha kokt fast potatis över sen nån tidigare måltid. Tärna den och stek i ganska mycket smör och olja. Krydda med lite salt och peppar. När den börjar få färg så är det bara att trycka ut pölsan i stekpannan med potatis, dela upp den och steka den med potatisen. Rör om lite då och då, men låt den få lite färg.
Servera med rödbetor och stekt ägg. Awesome!
Citera
2023-10-07, 15:55
Medlem
Köpte en plastkorv med "Norrlandspölsa" från Scan tidigare i dag. Gillar inälvsmat och vet att vi fick det som barn ibland, och att jag tyckte det var gott.

Den jag köpte nu var otroligt fet, och även om jag kände igen smaken så var den ingen hit.

Halva plastkorven kvar. Förslag på att få den biten bättre? Stekte den första halvan i smör och åt med lingonsylt.
Citera
2023-10-07, 16:24
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Köpte en plastkorv med "Norrlandspölsa" från Scan tidigare i dag. Gillar inälvsmat och vet att vi fick det som barn ibland, och att jag tyckte det var gott.

Den jag köpte nu var otroligt fet, och även om jag kände igen smaken så var den ingen hit.

Halva plastkorven kvar. Förslag på att få den biten bättre? Stekte den första halvan i smör och åt med lingonsylt.

Inälvsmat ?

Det är väl precis på gränsen till att kallas det iaf ang innehållet men ändå långt ifrån

Innehåll. INGREDIENSER: Buljong, nötsenor*, KORNGRYN, nötlunga*, svål*, nöthjärta*, nöttalg*, grislever*, lök, salt, kryddor, konserveringsmedel E250.

Det är sällan man tänker på leverpastej som inälvsmat iaf eller nöthjärta

hjärta, lever, njure, tunga, mage, bräss, hjärna, juver och lunga. lever är väl inälvsmat men det känns fel att benämna det så. Tunga och hjärta är muskler och borde därför egentligen inte klassas som inälv.

Det finns många olika typer av inälvsmat, och en del är nyttigare än andra. Men de vanligaste och nyttigaste delarna är lever, njure och hjärta.

Scan är det sämsta charkföretaget som finns för övrigt så att de tagit på sig nåt så
som att få tillåtelse att göra Norrlandspölsa är en skymf och bedrägeri emot Norrland

Börja å köp rätt produkt konservern alltså
https://www.mathem.se/varor/norrland...25g-fjallbrynt
Senast redigerad av Sladdaren 2023-10-07 kl. 16:29.
Citera
2023-10-07, 16:34
Medlem
Om man ska göra det från grunden så antar jag att det är bara att slänga ner allt i en mixer och sen är det bara att långkoka lite så de senigare/broskigare strukturerna blir möra.

Annars brukar jag köra på 1 burk Norrlandspölsa i en kastrull, värm upp under omrörning, salta extra och sen är det klart.
I början har den hård konsistens men använd inget extravatten, det är fettet som gör det hårt och när det är uppvärmt har den rätt konsistens.
Utmärkt att ta med ut i skogen.
Citera
2023-10-07, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Inälvsmat ?

Det är väl precis på gränsen till att kallas det iaf ang innehållet men ändå långt ifrån

Innehåll. INGREDIENSER: Buljong, nötsenor*, KORNGRYN, nötlunga*, svål*, nöthjärta*, nöttalg*, grislever*, lök, salt, kryddor, konserveringsmedel E250.

Det är sällan man tänker på leverpastej som inälvsmat iaf eller nöthjärta

hjärta, lever, njure, tunga, mage, bräss, hjärna, juver och lunga. lever är väl inälvsmat men det känns fel att benämna det så. Tunga och hjärta är muskler och borde därför egentligen inte klassas som inälv.

Det finns många olika typer av inälvsmat, och en del är nyttigare än andra. Men de vanligaste och nyttigaste delarna är lever, njure och hjärta.

Scan är det sämsta charkföretaget som finns för övrigt så att de tagit på sig nåt så
som att få tillåtelse att göra Norrlandspölsa är en skymf och bedrägeri emot Norrland
För mig är inälvor de ätliga inre organen av en kropp. Du får såklart ha din egna definition.
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Börja å köp rätt produkt konservern alltså
https://www.mathem.se/varor/norrland...25g-fjallbrynt
Nu råkade jag helt enkelt på en plastkorv från Scan, och jag var inte nöjd. Bad därför om tips på hur jag ska göra med resten.

Ska kolla om min ICA har plåtburken, i så fall kanske jag testar den vid nästa tillfälle.
Citera
2023-10-07, 16:51
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
För mig är inälvor de ätliga inre organen av en kropp. Du får såklart ha din egna definition.
Nu råkade jag helt enkelt på en plastkorv från Scan, och jag var inte nöjd. Bad därför om tips på hur jag ska göra med resten.

Ska kolla om min ICA har plåtburken, i så fall kanske jag testar den vid nästa tillfälle.

Jo du har rätt i att det är inälvsmat vi pratar om, men det låter så äckligt, men för mig enligt självvald bild som jag då fick ha enligt egna åsikter om så är organ är organ och inälver är inälver som är i mindre andelar i pölsan, men vi låter det vara som det är i alldaglig definition

Förstod direkt du nämnde Scan så är det kört ang kvalitet, så testa konserven och duger den inte heller så får man beställa ifrån online eller finare charkbutiker. Jag misstänker att originalet som man gjorde förr ifrån grunden på bondgårdarna direkt ifrån sina egna djur smakade 100 ggr bättre än vad de försöker göra idag via fabriken iaf

Fick serverat riktig hemgjord pölsa några gånger i min barndom ifrån bondfolk och fy fanken vad gott det var bara som det var med eller utan rödbetor

Finns ju olika versioner av pölsa ochså ifrån olika europeiska länder som tex ukraina polen rumänien osv

Med resten kan du ju göra nån rispyttepanna typ risotto stil eller pyttepanna
Senast redigerad av Sladdaren 2023-10-07 kl. 16:53.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in