Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-07-25, 21:37
  #409
Medlem
Foyles avatar
"Vid analys av totalt testosteron finns ett flertal felkällor som kan orsaka både alltför högt och alltför lågt testresultat. Födointag i anslutning till mätning av testosteronnivån har visat sig kunna ge upphov till en 30-procentig reduktion av totala halten testosteron [5], bl a beroende på en ökning av GLP-1 (glukagonlik peptid 1), som minskar den pulsatila insöndringen av testosteron [6]. Denna effekt kan kvarstå upp till 3 timmar efter födointag. Det finns också en säsongsvariabilitet med lägst värden sommartid och högst under hösten [7]. Fysisk ansträngning i relation till provtagning samt stress är två andra faktorer som kan ge falskt låga nivåer av totalt testosteron [8]; rökning och sexuell aktivitet ger temporärt en ökning av totaltestosteron [8]. "

http://www.lakartidningen.se/07engin...rticleId=12806



"Totalt testo" vad menas med det ??
Citera
2012-07-26, 01:17
  #410
Medlem
BeenArounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foyle
"Vid analys av totalt testosteron finns ett flertal felkällor som kan orsaka både alltför högt och alltför lågt testresultat. Födointag i anslutning till mätning av testosteronnivån har visat sig kunna ge upphov till en 30-procentig reduktion av totala halten testosteron [5], bl a beroende på en ökning av GLP-1 (glukagonlik peptid 1), som minskar den pulsatila insöndringen av testosteron [6]. Denna effekt kan kvarstå upp till 3 timmar efter födointag. Det finns också en säsongsvariabilitet med lägst värden sommartid och högst under hösten [7]. Fysisk ansträngning i relation till provtagning samt stress är två andra faktorer som kan ge falskt låga nivåer av totalt testosteron [8]; rökning och sexuell aktivitet ger temporärt en ökning av totaltestosteron [8]. "

http://www.lakartidningen.se/07engin...rticleId=12806

"Totalt testo" vad menas med det ??

Det står i artikeln:
"Totalt testosteron" = fritt, löst bundet till albumin och fastare bundet till SHBG

/B
Citera
2012-07-27, 21:10
  #411
Medlem
Foyles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeenAround
Det står i artikeln:
"Totalt testosteron" = fritt, löst bundet till albumin och fastare bundet till SHBG

/B


Mmmm såg det nu, är alltså inte samma som det "vanliga testoprovet", då antar jag
att det inte heller är samma påverkansgrad med mat
Citera
2012-07-28, 12:35
  #412
Medlem
Jag fick min första nebido-injektion igår och idag har jag väldigt ont i skinkan och har svårt att gå utan att halta för att det gör så ont. Är detta normalt och kommer det försvinna? Sprutan sattes på sidan ganska högt upp.
Citera
2012-07-28, 15:08
  #413
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disposable
Jag fick min första nebido-injektion igår och idag har jag väldigt ont i skinkan och har svårt att gå utan att halta för att det gör så ont. Är detta normalt och kommer det försvinna? Sprutan sattes på sidan ganska högt upp.

I stort sett alla får samma problem de första gångerna man injectar, de går över.
Citera
2012-07-28, 19:33
  #414
Medlem
BeenArounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disposable
Jag fick min första nebido-injektion igår och idag har jag väldigt ont i skinkan och har svårt att gå utan att halta för att det gör så ont. Är detta normalt och kommer det försvinna? Sprutan sattes på sidan ganska högt upp.

Från Fass.se
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/...32&DocTypeID=7

"De vanligaste biverkningarna är akne och smärta vid injektionsstället."

/B
Citera
2012-08-05, 00:36
  #415
Medlem
vasaduellers avatar
Har länge misstänkt att jag ligger lite lågt i testosteronproduktionen. Tog tag i saken och testde mig. Fick besked av läkaren att allt är bra. Själv tycker jag att jag verkar ligga lite lågt och undrar varför det inte utreds vidare...

Här är mina värden (testade annat också, men detta är vad jag tror är relevant):
P-TSH: 4.3 (Ref 0.40-3.7 mIE/L)
S-Testosteron: Ej testat (Ref 10-30 nmol/L)
P-FSH: 3.1 (Ref ej angiven)
P-LH: 2.1 (Ref ej angiven)

P-Prolaktin: 201 (Ref 65-400 mIE/L)
P-Testosteron: 10.6 (Ref 8.0-30)

Ni som har lite bättre koll på detta... Borde jag be doktorn om nya tester/vidare utredning? Tror ni jag har nån chans att få TRT (t ex Nebido)??

Tack på förhand.
Citera
2012-08-05, 12:09
  #416
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Har länge misstänkt att jag ligger lite lågt i testosteronproduktionen. Tog tag i saken och testde mig. Fick besked av läkaren att allt är bra. Själv tycker jag att jag verkar ligga lite lågt och undrar varför det inte utreds vidare...

Här är mina värden (testade annat också, men detta är vad jag tror är relevant):
P-TSH: 4.3 (Ref 0.40-3.7 mIE/L)
S-Testosteron: Ej testat (Ref 10-30 nmol/L)
P-FSH: 3.1 (Ref ej angiven)
P-LH: 2.1 (Ref ej angiven)

P-Prolaktin: 201 (Ref 65-400 mIE/L)
P-Testosteron: 10.6 (Ref 8.0-30)

Ni som har lite bättre koll på detta... Borde jag be doktorn om nya tester/vidare utredning? Tror ni jag har nån chans att få TRT (t ex Nebido)??

Tack på förhand.
Tjenare! Jag tycker du ligger för lågt och du har rätt till Nebido du med. Ja be om nya tester eller be om att få komma till en annan läkare. Lycka till!
Citera
2012-08-05, 15:15
  #417
Medlem
Surfbusss avatar
Ni som är under behandling, började ni med tostrex salva eller liknande för att sedan övergå till Nebido?

Eller började ni med injektioner direkt?
Citera
2012-08-05, 23:17
  #418
Medlem
Hej

Fick dessa värden för någon månad sedan. Läkaren påstod att mina värden inte var tillräckligt låga för att göra någon utredning. Jag har inte kunnat träna på dom 10 senaste månaderna. Jag blir SJUKT sliten av att anstränga mig fysiskt. Efter ett kort gympass hamnar jag i någon typ av trans i ett par dagar.
Jag har haft perioder i mitt liv där fysisk ansträngning inte har varit något problem alls. Har funderingar på att hoppa på en lågdos testo kur för att se om det skulle göra någon skillnad.

S-testosteron 12 (10-30)
S-SHBG 22 (15-56)
S-testosterion bioakt 7.5 (6.3-16)
Citera
2012-08-05, 23:32
  #419
Medlem
Dr.Galenikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cheesefish
Hej

Fick dessa värden för någon månad sedan. Läkaren påstod att mina värden inte var tillräckligt låga för att göra någon utredning. Jag har inte kunnat träna på dom 10 senaste månaderna. Jag blir SJUKT sliten av att anstränga mig fysiskt. Efter ett kort gympass hamnar jag i någon typ av trans i ett par dagar.
Jag har haft perioder i mitt liv där fysisk ansträngning inte har varit något problem alls. Har funderingar på att hoppa på en lågdos testo kur för att se om det skulle göra någon skillnad.

S-testosteron 12 (10-30)
S-SHBG 22 (15-56)
S-testosterion bioakt 7.5 (6.3-16)

Gissar att du tagit proverna på en vårdcentral? Visst kommer du mörka skillnad på lågdos testo.
Citera
2012-08-05, 23:39
  #420
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Galenika
Gissar att du tagit proverna på en vårdcentral? Visst kommer du mörka skillnad på lågdos testo.


Japp en vårdcentral, företagsläkaren. Jag vill bara kunna träna igen. Sen om testo nivåerna som är problemet skulle vara intressant att veta men enligt min läkare så är inte fallet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback