2011-03-30, 08:26
Medlem
Ja sitter här med min akustiska gitarr och vill göra en härlig låt. Jag har spelat i 5 år så jag är ingen nybörjare, men ja vill göra en riktigt härlig låt.

Hur får man ihop riktigt sköna ackord i en combo? man ska ju trycka på dom rätta knapparna för att låten ska bli härlig!

Tips ?
Citera
2011-03-30, 08:33
Medlem
PenisJuices avatar
Lek.
Citera
2011-03-30, 08:40
Medlem
Om du bara fullständigt skiter i att låten skall vara unik så är det relativt enkelt.. Har du spelat gitarr i fem år bör du ha en stadig grund för diverse strukturer av både ackord och plock.

Tag fram ett (ev. flera) ackord du gillar, eller som bara klingar gott, spela dessa fram och tillbaks, experimentera gärna och försök lägga till/ta bort fingrar vid passande tillfällen. Sången är inte nödvändig men den kan fortfarande vara kritisk och avgörande vid definitionen av en "härlig låt", givetvis beroende på vad du spelar och hur du spelar det.

Ett bra tips är att lyssna på musik som du vet inspirerar dig, jag vet själv många artister och band som rikligt inspirerar mig på olika plan. Tänk samtidigt på den enkla principen att "alla snor av alla", det finns liksom alltid någonting i ett band eller hos en artist som liknar något annat.. Frågan därefter är väl vad just du kan göra annorlunda, men där blir det hela mycket mer komplext.
Citera
2011-03-30, 13:06
Bannlyst
Välj en ackordfölj du tycker låter schysst, sen vet du säkert massor av sätt man kan spela en rytm följd på, ta inspiration från andra band. Spela in ackordföljden, sitt sedan och sjung/spela lead till ackordföljden på repeat. När du väl har fått ett "sound" på låten är det lättare att komma på bryggor/refränger/breakdowns etc.

Ett enkelt sätt att skapa låtar på.
Citera
2011-03-31, 11:37
Medlem
Vedhingsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PenisJuice
Lek.

^
Spela massa olika ackord i randomordning, till slut kommer något som låter väldigt bra. Det är min erfarenhet av det iaf.

Edit: Om du spelat i 5 år lär du inte behöva några tips.
Senast redigerad av Vedhingst 2011-03-31 kl. 11:40.
Citera
2011-03-31, 11:47
Medlem
Vattendroppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trig
Ja sitter här med min akustiska gitarr och vill göra en härlig låt. Jag har spelat i 5 år så jag är ingen nybörjare, men ja vill göra en riktigt härlig låt.

Hur får man ihop riktigt sköna ackord i en combo? man ska ju trycka på dom rätta knapparna för att låten ska bli härlig!

Tips ?

Jag håller med en tidigare skribent: Lek.
Men en "härlig" låt, tja 1/30 kanske blir så bra.
Man kan inte förvänta sig kanonresultat av alla
ideér. Men jag tycker att man ska känna på alla
sina ideér för att det kan växa fram något ur det mesta.

Sök en samarbetsprtner Tex här på FB. Sammarbete
förenkar otroligt mycket.

Lycka till.
Citera
2011-03-31, 11:56
Medlem
descs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trig

Tips ?

Läs lite grundläggande harmoniklära så har du kommit en lång väg - behöver inte vara någon komplicerad eller lång bok alls, finns säkert en massa att välja på ditt närmaste bibliotek.
Citera
2011-03-31, 12:45
Medlem
Spela Am F C G. Där har du den vanligaste accordföljden, välkommen till the voice, nrj etc.
Citera
2011-03-31, 13:33
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JRidderberg
Spela Am F C G. Där har du den vanligaste accordföljden, välkommen till the voice, nrj etc.

The Voice? NRJ??

Senast redigerad av PenisJuice 2011-03-31 kl. 13:36.
Citera
2011-03-31, 13:46
Medlem
descs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JRidderberg

http://www.youtube.com/watch?v=5pidokakU4I

(Jaja, ordningen I-V-iv-IV här då, men men)

EDIT: för att inte bara droppa en länk är det ett humoristiskt medley med gaaaanska många låtar som använder den ackordföljden
Senast redigerad av desc 2011-03-31 kl. 14:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in