Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-03-29, 23:01
  #1
Medlem
Börjar få lite beslutånget ångående mitt val av utbildning till hösten. Valet ligger mellan Fysik eller Teknisk Fysik. Jag är väldigt intresserad av fysik och skulle inte ha något emot att läsa fysik i 5 år. Dock vet jag inte om kandidatprogrammet + materprogrammet i fysik ger mig samma möjligheter efter avslutad utbildning som en examen i teknisk fysik ger. Funderar på att läsa i Umeå btw.

Någon som skulle vilja ge ett tips på vägen?
Citera
2011-03-29, 23:18
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Derivative
Börjar få lite beslutånget ångående mitt val av utbildning till hösten. Valet ligger mellan Fysik eller Teknisk Fysik. Jag är väldigt intresserad av fysik och skulle inte ha något emot att läsa fysik i 5 år. Dock vet jag inte om kandidatprogrammet + materprogrammet i fysik ger mig samma möjligheter efter avslutad utbildning som en examen i teknisk fysik ger. Funderar på att läsa i Umeå btw.

Någon som skulle vilja ge ett tips på vägen?

Vad är det du vill jobba med efter avslutad utbildning? Tror att Teknisk Fysik är en bredare utbildning än "ren" Fysik (kand. + master). Du kan nog jobba inom fler områden. Om du dock tänkt jobba med något inom just fysiken tror jag du borde välja kand. i Fysik.

(Har själv lite samma problem som du. Visste inte om jag skulle välja ett kand. + master program i Kemi eller en Civilingenjörsutbildning med inriktningen Kemiteknik. Jag valde kand. då jag få höra från flera håll att den utbildningen skulle passa mig bättre.)
Citera
2011-03-30, 09:24
  #3
Medlem
Giorgis avatar
~90% av arbetsmarknaden för fysiker och fysik-ingenjörer överlappar med varandra. Dessutom så ökar efterfrågan för personer med naturvetenskaplig bakgrund på arbetsmarknaden varje år.

Hur klyschigt det än är: Läs det du känner för. Du kommer få jobb oavsett.
Citera
2011-03-30, 09:41
  #4
Medlem
Okej, tackar för svaren!

det lutar nog åt kandidatprogrammet då. En fråga dock.

I uppsala heter kandidatprogrammet i fysik endast "fysik". Men i Umeå kallas det för "fysik och tillämpad matematik". Vad är skillnaden?
Citera
2011-03-30, 09:53
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Derivative
Börjar få lite beslutånget ångående mitt val av utbildning till hösten. Valet ligger mellan Fysik eller Teknisk Fysik. Jag är väldigt intresserad av fysik och skulle inte ha något emot att läsa fysik i 5 år. Dock vet jag inte om kandidatprogrammet + materprogrammet i fysik ger mig samma möjligheter efter avslutad utbildning som en examen i teknisk fysik ger. Funderar på att läsa i Umeå btw.

Någon som skulle vilja ge ett tips på vägen?

får jag fråga varför du väljer umeå före lund, su och uu ?
Citera
2011-03-30, 10:26
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjTenman
får jag fråga varför du väljer umeå före lund, su och uu ?

Gillar staden. Vill också gärna bo en bit upp. Antar attt det inte är så stor skillnad på utbildningarna beroende på var man läser? Eller anses Umeå universitet vara mycket sämre än övriga?
Citera
2011-03-30, 19:10
  #7
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Derivative
Gillar staden. Vill också gärna bo en bit upp. Antar attt det inte är så stor skillnad på utbildningarna beroende på var man läser? Eller anses Umeå universitet vara mycket sämre än övriga?

Skulle inte säga att Umeå anses vara sämre, rent utbildningsmässigt. Förutom kanske ett aningen mindre kursutbud, men grejen är den att det finns så många fler etablerade (världs-)ledande forskarlag på de andra universiteten att möjligheten till att göra en riktigt intressant kandidat/master/(doktor) är mycket större på de övriga universiteten.

Sen så är ju ESS och MAX IV på väg att byggas i Lund, så om du vill plugga Naturvetenskaplig fysik så är det Lund som är hetast just nu.
Citera
2011-03-30, 19:48
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Derivative
Antar attt det inte är så stor skillnad på utbildningarna beroende på var man läser?
Det är mycket större skillnad än vad man kan tro, det är till exempel väldigt stor skillnad att plugga fysik vid Lund eller SU. Det är inte som i gymnasiet där utbildningarna med samma namn knappt skiljer sig ifrån varandra, för att få en bra koll så får du kolla vilka kurser du kommer att läsa i de olika programmen.
Citera
2011-03-30, 22:29
  #9
Medlem
Har själv stått inför samma val, men har sökt kand. i fysik på uu, istället för teknisk fysik på LiTH. Mestadels på grund av att jag är rätt säker på att jag inte kommer vilja jobba efter examen, utan doktorera.
Citera
2011-03-31, 21:10
  #10
Medlem
Blir nog kandidat i Umeå. Finns det någon här som läser eller har läst i Umeå och har någon intressant att berätta?
Citera
2011-03-31, 21:32
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Derivative
Blir nog kandidat i Umeå. Finns det någon här som läser eller har läst i Umeå och har någon intressant att berätta?

Är inte fysikern från superfemman hos boston tea party, patrik norqvist, verksam i umeå som universitetslektor ?
Citera
2011-03-31, 21:57
  #12
Medlem
CaptainCapslocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Relate
Har själv stått inför samma val, men har sökt kand. i fysik på uu, istället för teknisk fysik på LiTH. Mestadels på grund av att jag är rätt säker på att jag inte kommer vilja jobba efter examen, utan doktorera.

Och varför skulle man inte kunna doktorera efter Teknisk Fysik? Kolla runt på annonser för doktorander inom fysik och du kommer se att Civilingenjör i Teknisk Fysik i 99% av fallen står med under kvalifikationer. Vill du dock doktorera inom ett väldigt specifikt ämne som t.ex. astrofysik är det dock bättre att plugga kandidat.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback