Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-29, 22:22
  #1
Medlem
hitmakers avatar
Hej.

Sedan några år tillbaka har jag förmånen att leva på att skriva och producera musik. Är det något ni vill veta om mina kunskaper inom branschen eller om själva musikskapandet - är det fritt fram att fråga.

Jag hängde själv på dessa typer av forum när jag var amatör, och nu tänkte jag att det är dags att ge tillbaka lite.

Jag tänker inte namnge artister och andra samarbetspartners inom branschen som jag jobbat med, eller vilka hits jag skrivit.

Finns det ett intresse, svarar jag gärna.

/Hitmaker
__________________
Senast redigerad av hitmaker 2011-03-29 kl. 22:25. Anledning: felstavning i rubrik
Citera
2011-03-29, 22:26
  #2
Medlem
Hur fick du chansen att försörja dig av det du älskar att göra? Det är det inte många som får du vet...
Citera
2011-03-29, 22:29
  #3
Medlem
fbkuuks avatar
Vilket pseudonym går du under?
Citera
2011-03-29, 22:31
  #4
Medlem
NorthSNKRs avatar
Vet du redan när du skriver låten, vilken artist som ska framföra den?
Citera
2011-03-29, 22:37
  #5
Medlem
Chilla-Galets avatar
Vilken genre skriver och producerar du?
Citera
2011-03-29, 23:30
  #6
Medlem
CaskRatlinss avatar
*Ungefär vilka genrer är det du rör dig inom?

*Kan du beskriva en "typisk arbetsvecka"?

*Kortfattat, hur skedde steget mellan att sitta hemma på rummet och skriva/spela in låtar till att kunna försörja dig på det?

*Med allt du lärt dig fram tills idag, vad för råd skulle du ge till sig själv som ung eller till unga killar/tjejer som brinner för musik och vill jobba som just producenter/låtskrivare?

Gärna nåt djupare än standardrådet som typ: Öva som fan, skriv massor av låtar, det vet vi redan
Citera
2011-03-30, 13:41
  #7
Medlem
hitmakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wVycky2xRw
Hur fick du chansen att försörja dig av det du älskar att göra? Det är det inte många som får du vet...

Jag gav mig sjutton på att försöka ta min hobby till nästa nivå. Lade ner nästan all min lediga tid och många nätter under ett års tid för att försöka låta som proffsen. Byggde upp ett socialt nätverk och lärde känna folk i branschen. En kombination av kvalitetstänkande och kontakter var det som gjorde att jag slutligen kunde börja leva på min musik. Jag gav mig själv chansen.
Citera
2011-03-30, 13:43
  #8
Medlem
hitmakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1stCavalry
Jag anser att dansbandsmusik är en produkt från talanglösa inavelsbastarder till musiker och att genren borde förbjudas. Kommentar på det?

Dansbandsmusik hamnar inte överst på min lista, men kommer rätt erbjudande upp skriver jag gärna en dansbandshit. Det är mycket lukrativt.
Citera
2011-03-30, 13:45
  #9
Medlem
hitmakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbkuuk
Vilket pseudonym går du under?

Jag har inget pseudonym, mer än "hitmaker" som jag precis skapade här på Flashback.
Citera
2011-03-30, 13:48
  #10
Medlem
hitmakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthSNKR
Vet du redan när du skriver låten, vilken artist som ska framföra den?

Oftast finns det en tanke om vilken artist som skall framföra den. Eller kanske ett mindre urval av av artister. Det händer även att jag skriver och producerar en låt på en sk "lead", dvs i ett utskick till vissa låtskrivare finns önskemål från skivbolag att en viss artist behöver låtar. Det finns då även önskemål om stil på produktionen.
Citera
2011-03-30, 13:50
  #11
Medlem
hitmakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akvarell
är du tondöv?

Nej. En förutsättning för att leverera en professionell produktion är att all sång är helt ren. Såvida inte genren tillåter viss falskhet i sången så att äktheten och karaktären i sångarens röst bevaras.
Citera
2011-03-30, 13:52
  #12
Medlem
hitmakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chilla-Galet
Vilken genre skriver och producerar du?

I princip inom alla utom hårdrock och heavy metal. De senaste låtarna som blivit utgivna är allt från "clubiga" till rockiga. Men jag har ingen gräns för någon genre.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback