Flashback bygger pepparkakshus!
2011-03-29, 21:26
Bannlyst
http://www.youtube.com/user/SpecialM.../2/nk3TMmTULDk

På videon är det ackorden Em, C, G, D och Bm som spelas. Någon som vet vilka strängar man ska spela när man kör med fingerspelet? På Em uppfattade jag att sträng 6 ska slås samtidigt som sträng 1, 2 och 3. Det jag inte förstod var när sträng 5 skulle spelas. Och övriga var också svåra att tyda eftersom killen var långt ifrån kameran så man kunde inte se hur han själv spelade.

Någon snäll själ här som kan redogöra vilka strängar som ska spelas vid varje ackord?
Citera
2011-03-29, 22:02
Medlem
DesktopZquaress avatar
https://www.flashback.org/t743459
Citera
2011-03-29, 22:20
Medlem
Jorups avatar
Jag kör då: E, B, G, D, A. I den ordningen alltså
Citera
2011-03-29, 23:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jorup
Jag kör då: E, B, G, D, A. I den ordningen alltså

Du spelar alltså strängarna i rad? Eller? Man skulle väl spela den tjocka E-strängen tillsammans med de 3 nedersta. G, D och A och sen sträng B.
Citera
2011-03-30, 15:27
Bannlyst
Bumpar tråden. Någon som vet?
Citera
2011-03-30, 16:04
Medlem
Kingen_kings avatar
Spela så det låter bra istället för att härma och kopiera. Du kan ju hitta din egna stil.
Citera
2011-03-30, 16:38
Medlem
Jorups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hape
Du spelar alltså strängarna i rad? Eller? Man skulle väl spela den tjocka E-strängen tillsammans med de 3 nedersta. G, D och A och sen sträng B.

Jag kör då strängarna var för sig, låter bättre men är lite svårare. Såhär menar jag:

e|--------------------|
B|----0---------0-----|
G|-----0---------0----|
D|------2---------2---|
A|---------0h2--------|
E|-0------------------|

EDIT: Okej, man behöver inte spela strängarna var för sig det låter rätt så lika.
Citera
2011-03-30, 16:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Spela så det låter bra istället för att härma och kopiera. Du kan ju hitta din egna stil.

Vill spela som originalet görs eftersom det låter bäst så. Dessutom är jag dålig på att ta ut ackord.
Citera
2011-03-30, 16:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jorup
Jag kör då strängarna var för sig, låter bättre men är lite svårare. Såhär menar jag:

e|--------------------|
B|----0---------0-----|
G|-----0---------0----|
D|------2---------2---|
A|---------0h2--------|
E|-0------------------|

EDIT: Okej, man behöver inte spela strängarna var för sig det låter rätt så lika.

Förstår inte hur du lirar, är borta på tabs men aja.
Citera
2011-03-30, 19:16
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Vill spela som originalet görs eftersom det låter bäst så. Dessutom är jag dålig på att ta ut ackord.
Du har ju ackorden. Spela på bara! Det finns ingenting som är så tråkigt som när nån försöker härma originalet istället för att göra en cover som passar den som spelar.
Citera
2011-03-30, 20:17
Medlem
Citat:
Förstår inte hur du lirar, är borta på tabs men aja.

Om vi börjar med Em då. Du börjar med att plocka den tjocka E-strängen, sen plockar du B-, G-, och D-strängen samtidigt. Sen plockar du en tom A-sträng och gör en hammer-on på band två och till sist plockar du B-, G-, och D-strängen samtidigt igen.. Samma mönster på övriga ackord, nästan. Du får testa lite själv.
Citera
2011-03-30, 20:24
Medlem
Jorups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvand
Om vi börjar med Em då. Du börjar med att plocka den tjocka E-strängen, sen plockar du B-, G-, och D-strängen samtidigt. Sen plockar du en tom A-sträng och gör en hammer-on på band två och till sist plockar du B-, G-, och D-strängen samtidigt igen.. Samma mönster på övriga ackord, nästan. Du får testa lite själv.

Tack för att du förklarar för honom. (Blev många för i den meningen märkte jag...)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in