Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-29, 21:00
  #1
Medlem
TonyGrails avatar
Här kan vi ju diskutera vilka ämnen som är bra att applicera på kläder/textil om man snabbt vill få bort fläckar av olika ämnen (utan att behöva slänga dem i tvätten så att säga).

Exempel:
Vad är bra för att ta bort fläckar utav
  • Choklad
  • Vin
  • Läsk
  • Svett
  • Olja ?
  • Tuggummi

Övriga personer får gärna komma med fler typer av fläckar. Vem har dock inte fått en vinfläck på en matta som tyvärr varit för stor för att tvätta, eller fått choklad på sin skjorta precis innan man ska ut på stan?

Jag vill helst inte att ni nämner någonting som är svårt att hitta hemma, utan försök hitta ämnen som de flesta hushåll har, alternativt är enkla att producera på egen hand utav det som finns i hushållet.

Seriösa svar, med eller utan bevis eller motivering såsom reaktionsformler osv, tack. Hypotetiska lösningsmedel är okej, men då ska man antyda att de är just det.

Tack på förhand.
Citera
2011-03-30, 00:41
  #2
Medlem
toonyys avatar
Vanligt salt ska fungera utmärkt på nyspillda vinfläckar på textil. Det suger liksom upp det mesta av vinet. Detta enligt min svärmor då. Så jag kan inte garantera att det fungerar...
__________________
Senast redigerad av toonyy 2011-03-30 kl. 00:43.
Citera
2011-03-31, 16:42
  #3
Medlem
För läsk skulle jag nog rekommendera vatten. Det mesta i läsk*, oavsett sort, borde vara lösligt i vatten, då det liksom är poängen.


* Chokladmjölk på flaska är inte läsk.
Citera
2011-05-10, 19:54
  #4
Medlem
Zeromatics avatar
Jag har en helvit skjorta som sedan ca 7 år tillbaka pryds av ett antal sotfläckar.
Bestämde mig nyligen för att jag SKA få den ren, men jag tvivlar på att det går.
Har tvättat den i maskin med vittvättmedel (som man brukar), utan resultat (förstås).
Jag har haft den i tämligen starkt klorin-bad i ca 6 timmar, men fläckarna verkar
inte vilja släppa. Nu har jag just dränkt in den i enbart klorin (istället för vattenblandat),
vi får se om det leder till något gott.

Förvisso står det på etiketten att den inte får blekas, men då en begravning närmar sig
börjar jag bli i desperat behov av den. Hellre lite experimenterande än att gå och köpa
en ny skjorta på direkten.

Är det över huvud taget möjligt att få rent skjortan, nu när fläckarna har suttit där såpass länge?

Jag tänkte testa vidare med såpa, diskmedel, kanske citron. Har någon några fler tips?
Citera
2017-05-13, 17:02
  #5
Medlem
MartinStLouiss avatar
Jag har en träningströja som är en så kallad funktionströja som har fått en del fläckar kring magen och ryggslutet. Fläckarna försvinner inte när jag kör den i tvättmaskinen, hur ska man få bort fläckarna ska man använda någon typ av Vanish? Jag brukar bara tvätta kläderna en gång i veckan, så det händer att t-shirten ligger otvättad en vecka, kan det vara orsaken till fläckarna?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback