• 1
  • 2
2011-03-29, 01:39
Medlem
Mitt band ska spela live för fösta gången, och det är ingen liten spelning. Vi ska spela inför 200 pers på ett 30års kalas! Vi ska lira covers på Rollingstone, The hives, misfits mm.. Runt 10 låtar

Jag har scenskräck, och blir fruktansvärt nervös när jag kommer upp på scen och ska göra nåt seriöst.
Vi sätter allt galant i replokalen, men det är en helt annan sak att spela live.. Eller?

Jag skulle behöva lite tips på hur man laddar inför sånt här, och när släpper nervositeten under spelningen? Direkt? efter några låtar?

Vad gör man om man får hjärnsläpp, eller bara spelar fel på nåt ställe?

Vore kul om några med rutin kunde berätta för mig! Hur var eran första spelning?

Jag lirar gitarr föressten!
Citera
2011-03-29, 01:49
Bannlyst
gör som i replokalen! bara kör ditt race!

ett litet tips, försök att inte kolla på pupliken! kolla ovanför dom eller nått =)
ha solglasögon som är förtejpade så du inte ser nått? (dumt)

Du ska spela inför 200 perss på ett kalas?
hur många av dom tror du är nyktra?
Spela inför fulla människor är nog inget att vara orolig för
Citera
2011-03-29, 01:50
Medlem
Ecozs avatar
Det är klart det blir lite nervöst. Jag har läst kurser och sånt om att spela live, musikkommunikation så jag tänker mycket i dessa banor. Det är bra att ha grymt självförtroende också och inge höga krav på sig själv.
Det brukar släppa, nervositet är bra på ett lagom plan, då höjer du prestationen.
Du ska ge allt, ge publiken en show, bjud på dig själv, du lever bara en gång. Det kommer bara se larvigt ut om du är stel och står stilla på scenen, det blir ännu sämre även om det känns tryggare.
Mitt tipps är att ösa på, snacka om det i bandet hur ni ska vara på scen osv.

Lycka till, det kommer gå hur bra som helst!

Edit: Sänk några öl =) Min första spelning var stel också, men det släpper, att stå på scen ger mycket, det ena ger det andra!
Citera
2011-03-29, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gottmos
gör som i replokalen! bara kör ditt race!

ett litet tips, försök att inte kolla på pupliken! kolla ovanför dom eller nått =)
ha solglasögon som är förtejpade så du inte ser nått? (dumt)

Du ska spela inför 200 perss på ett kalas?
hur många av dom tror du är nyktra?
Spela inför fulla människor är nog inget att vara orolig för

Ja har också tänkt på de att fulla människor inte borde vara någon fara att spela för, dom skiter ju i vilket haha. Bra tips! Tack
Citera
2011-03-29, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ecoz
Det är klart det blir lite nervöst. Jag har läst kurser och sånt om att spela live, musikkommunikation så jag tänker mycket i dessa banor. Det är bra att ha grymt självförtroende också och inge höga krav på sig själv.
Det brukar släppa, nervositet är bra på ett lagom plan, då höjer du prestationen.
Du ska ge allt, ge publiken en show, bjud på dig själv, du lever bara en gång. Det kommer bara se larvigt ut om du är stel och står stilla på scenen, det blir ännu sämre även om det känns tryggare.
Mitt tipps är att ösa på, snacka om det i bandet hur ni ska vara på scen osv.

Lycka till, det kommer gå hur bra som helst!

Edit: Sänk några öl =) Min första spelning var stel också, men det släpper, att stå på scen ger mycket, det ena ger det andra!

Mycket mycket bra tips de där att bjuda på sig själv, och att inte stå still. Det ser trots att bättre ut att bara ge gärnet. Står man i publiken och ser någon stå helt still på scen så tittar man på han mer och dömmer kanske. Men om man hoppar runt och gör en show av det så blir man ju mer taggad som lyssnar på det!
Citera
2011-03-29, 01:56
Medlem
Sångaren borde ju vara mycket mer nervös än vi andra, i och med att han lirar bas samtidigt!
Citera
2011-03-29, 01:57
Bannlyst
skulle du råka spela fel så är det bara att improvisera! så länge dom hör nått från scen så märker man nog inte att man spelar fel. Slutar du spela så tänker man ju, vad fan hände?
Men jag tror inte att du spelar fel! =)
Citera
2011-03-29, 01:57
Medlem
Sluberts avatar
Jag har också scenskräck, men även så är det den bästa känslan är att stå på scenen.

Av egna erfarenheter gör en snygg ingång, och börja med ryggarna emot publiken, sen så börjar ni spela lite, sångaren kan börja säga namnen på er som står med ryggen till, när namnet på rätt person kommer vänder han sig emot publiken, det hjälpte oss på ett gig för 1500 pers, fast då har vi det roliga med att jag är sångare xD haha men det är bra om du är gitarrist eller basist, trummis har det bästa för han kan ju sjunka ner lite bakom trummorna.

Scenskräcken försvinner fort på scenen kan jag också tilllägga.

Hoppas det går bra för er,
GLHF
Citera
2011-03-29, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slubert
Jag har också scenskräck, men även så är det den bästa känslan är att stå på scenen.

Av egna erfarenheter gör en snygg ingång, och börja med ryggarna emot publiken, sen så börjar ni spela lite, sångaren kan börja säga namnen på er som står med ryggen till, när namnet på rätt person kommer vänder han sig emot publiken, det hjälpte oss på ett gig för 1500 pers, fast då har vi det roliga med att jag är sångare xD haha men det är bra om du är gitarrist eller basist, trummis har det bästa för han kan ju sjunka ner lite bakom trummorna.

Scenskräcken försvinner fort på scenen kan jag också tilllägga.

Hoppas det går bra för er,
GLHF

Kul det där med att man presenterar oss innan vi börjar spela. Men vi hade tänkt göra entre på detta sättet: Vi öppnar låten med att vi står stela och tråkiga, så att folk tänker "vad fan är detta för tråkiga idioter". Sen börjar den ena gitarristen med ett intro på en låt, och sen smäller det och så börjar alla go nuts! Låter det bra? eller hur kan man göra en snygg entré?
Citera
2011-03-29, 02:07
Medlem
Sluberts avatar
det låter snyggt det med hoppas det kommer att gå bra för er, en annan sak som jag kom på hur ni kan göra det är ju att ni trappar upp gradvis under första låten, att en av er börjar sen hakar alla andra på eftersom :P vet inte kanske var en skit idé xD i alla fall så önskar jag er lycka till med eran spelning.

Här kan du lyssna på hur mitt band låter, http://www.myspace.com/btmswe har aldrig spelar live med detta band.
Citera
2011-03-29, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slubert
det låter snyggt det med hoppas det kommer att gå bra för er, en annan sak som jag kom på hur ni kan göra det är ju att ni trappar upp gradvis under första låten, att en av er börjar sen hakar alla andra på eftersom :P vet inte kanske var en skit idé xD i alla fall så önskar jag er lycka till med eran spelning.

Här kan du lyssna på hur mitt band låter, http://www.myspace.com/btmswe har aldrig spelar live med detta band.

Fan ni var duktiga! Keep goin! Kör live för fan, ni kan gå långt
Citera
2011-03-29, 02:20
Medlem
Zelogaths avatar
Jag var så nervös på min audition till musikgymnasiet att jag bara kommer ihåg de första 30 sekunderna, allt annat är som bortblåst!

Sån scenskräck har jag haft.
Men det är borta nu.
Jag är fortfarande skitnervös när jag går på scenen, men allt släpper när jag väl börjar spela
Mitt tips är att börja i liten skala.

När jag höll på att svimma vid min audition så var det bara åtta pers typ
Be att få lira inför några kompisar först- fixa 10-30 människor som kan lyssna ett par minuter på era covers!

Som övriga har sagt så skit i publiken- jag har spelat inför folk som lyssnar intensivt på mig, har även spelat när publiken har varit totalt ointresserade och istället försökt förstöra spelningen.
Man får helt enkelt skita i att de sitter/står där, ni spelar för att det är kul!
Det är ni som ska glänsa!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in