2011-03-28, 21:36
Medlem
Hej!

Jag undrar om någon känner till någon eller några kyrkor med olåsta flyglar eller pianon tillgängliga. En kyrka nära mig hade en väldigt fin Steinway-flygel men sedan sålde de den och skaffade en ny och tyvärr har deras pianostämmare bestämt att ingen får röra den nya flygeln annat än vid konserttillfällen. Jag brukade tycka det var väldigt vilsamt att kunna gå in där och spela lite musik (spelar klassiskt) för mig själv eller de enstaka besökare som strövade in där, men nu är det ju tyvärr inte en möjlighet längre. Det handlar alltså inte om att öva utan snarare att musicera, så inget nötande av passager eller okunnigt bankande med andra ord.
Så jag undrar om någon känner till någon kyrka i Stockholm som brukar vara öppen och där man kan låna flygeln om man spelar klassiskt och ber lite snällt?
Citera
2011-03-28, 21:49
Medlem
Nussans avatar
Tyvärr så delar ju inte alla samma uppfattning, vad som är bra musicerande för en person kan låta som musikskolenivå för en annan. Eller tvärtom. Och i många kyrkor vill man att det ska vara tyst. Och kyrkvaktmästare och kantorer är omöjliga.

Det betyder inte att det är omöjligt, jag vet inga på rak arm, men du kan säkert få napp i någon mindre kyrka som inte ligger så centralt om du ringer eller går runt och frågar.

Glöm inte att undvika tritonus.
Citera
2011-03-28, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nussan
Tyvärr så delar ju inte alla samma uppfattning, vad som är bra musicerande för en person kan låta som musikskolenivå för en annan. Eller tvärtom. Och i många kyrkor vill man att det ska vara tyst. Och kyrkvaktmästare och kantorer är omöjliga.

Haha, i den kyrkan jag brukade besöka var de ju lite tveksamma första gångerna jag frågade men efter att jag fått organistens godkännande kunde jag ju använda dennes auktoritet! Sedan släppte deras tveksamhet när jag spelat lite, och det hände ibland att de frågade om min musikutbildning och sånt. Sedan är det ju omöjligt för mig att bedöma min egen förmåga, lite som du säger. För hur man än beskriver något sådant kommer man ju antingen framstå som arrogant eller få äta upp sina ord i framtiden, eller verka så osjälvsäker att man antagligen inte borde spelat i någon kyrka från första början så att säga :P Det vanligaste är ju att lite halvtaffligt spel uppfattas som strålande av okunniga lyssnare.

Citat:
Det betyder inte att det är omöjligt, jag vet inga på rak arm, men du kan säkert få napp i någon mindre kyrka som inte ligger så centralt om du ringer eller går runt och frågar.

Får väl nästan ta och göra det om jag inte får napp på flashback!
Citat:
Glöm inte att undvika tritonus.

haha
Citera
2011-04-21, 20:42
Medlem
Möjligen OT

Citat:
... Glöm inte att undvika tritonus.

Triton är ett av många intervall. Tidigare betraktat som "oskönt".

Trots detta flitigt nyttjat, såväl inom jazz som inom klassisk musik (t.ex romantikerna; Peterson-Berger, H. Alve´n, S. Rachmaninoff, Gershwin, m.fl).

Tritonus kan låta fantastiskt bra, om det bara kläms in på rätt ställe.

Personligen stoppar jag in det så mycket som bara möjligt!

Just because I like it...
Senast redigerad av GaussBonnet 2011-04-21 kl. 21:27.
Citera
2011-04-22, 00:32
Medlem
Fantomernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet

Trots detta flitigt nyttjat, såväl inom jazz som inom klassisk musik (t.ex romantikerna; Peterson-Berger, H. Alve´n, S. Rachmaninoff, Gershwin, m.fl).

Förstod du inte att han syftade på att djävulen döljer sig i dem tonerna? Inte passande i kyrkan!
Citera
2011-04-22, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomerna
Förstod du inte att han syftade på att djävulen döljer sig i dem tonerna? Inte passande i kyrkan!

Jodå. Kallat djävulens intervall.

För knappt en månad sedan fick jag veta att ingen musik anses olämplig att spela i kyrkans rum.
Jag antar att även triton-intervallet och ännu mera dissonanta intervall tillåts.
Citera
2011-04-24, 14:00
Medlem
Nussans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet

Jazz och romantiken var ju betydligt långt senare. Självklart kan det låta bra, det var ett skämt och jag har läst musikteori och funktionsanalys på högskolenivå, tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in