2011-03-28, 14:50
Medlem
linkolas avatar
http://www.sydsvenskan.se/danmark/ar...med-gevar.html

Citat:
56 danska förskolor har rapporterat om våld och trakasserier mot personalen.

Även i Sverige förekommer våld mot dagispersonal. I april i fjol stängdes exempelvis en förskola i Malmö sedan personalen utsatts för hot och våld.

Det här var nytt för mig, och en mängd frågor ploppar upp, t.ex:

Vilken förskola i Malmö menas? Jag hittar ingen info. Att en förskola stängs är mycket allvarligt, i synnerhet i Malmö där det råder skriande brist på förskolor.

Varför vill någon misshandla eller dödshota dagispersonal?? Jag kan inte komma på ett enda hypotetiskt exempel.

Man kan anta att det gäller problemområden och problemmänniskor, men är företeelsen kulturellt betingad eller beror det på trash i allmänhet?
Citera
2011-03-28, 14:57
Medlem
UAAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linkola
Varför vill någon misshandla eller dödshota dagispersonal?? Jag kan inte komma på ett enda hypotetiskt exempel.

Man kan anta att det gäller problemområden och problemmänniskor, men är företeelsen kulturellt betingad eller beror det på trash i allmänhet?
Dagispesonal, vårdpersonal...

Det tycks bli vardagsmat i berikade områden numer. Sossarnas nya linje skulle vara att få offentliga jobb att bli statusyrken igen. Känns som en kamp i motvind för tillfället.

Hypotetiska exempel? Tja, de kanske lät föräldrarnas döttrar leka med svenska pojkar? De kanske lät deras barn klappa en hund? De kanske lät deras barn lukta på fläsk? De kanske lät deras barn läsa svenska barnböcker med kristna element? Listan kan göras lång.
Edit: Kom på en till, mer trolig orsak; Brist på respekt för avsatta tider. Den största källan till konflikter mellan dagispersonal och föräldrar är när föräldrar är sena med att plocka upp sina kids.

Om någon tycker att jag har en felaktig bild så får ni gärna föreslå mer troliga exempel till vad det är som ligger till grund att en dagisfröken får dödshot.
Senast redigerad av UAA 2011-03-28 kl. 15:08.
Citera
2011-03-28, 14:57
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
http://www.sydsvenskan.se/danmark/ar...med-gevar.html

Det här var nytt för mig, och en mängd frågor ploppar upp, t.ex:

Vilken förskola i Malmö menas? Jag hittar ingen info. Att en förskola stängs är mycket allvarligt, i synnerhet i Malmö där det råder skriande brist på förskolor.

I Sverige så gällde det Herrgårdens förskola så kulturella orsaker kombinerat med trash (inte wt) är min gissning.
EDIT: Det var framförallt de kriminella i området som bidrog till att förskolan stängdes. Hade det bara gällt föräldrarna så hade det nog varit ett problem men inte medfört stängning av hela förskolan.
Senast redigerad av Gift44 2011-03-28 kl. 15:01.
Citera
2011-03-28, 14:59
Bannlyst
Det är väl babbarnas heder som kränks då dom får besked av batikkärringarna att sköta om barnen, komma i tid (dvs vara föräldrar). Klassiskt. Man blir inte förvånad, och det kommer att bli värre.
Citera
2011-03-28, 15:15
Medlem
linkolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoi!
Det är väl babbarnas heder som kränks då dom får besked av batikkärringarna att sköta om barnen, komma i tid (dvs vara föräldrar). Klassiskt. Man blir inte förvånad, och det kommer att bli värre.

Vad jag har sett av blattar och dagis så är relationen mellan batikkärringarna och blattarna omvänd. Blatte-mammorna lämnar tyst och försynt över sina barn till de fläskätande Astrid Lindgren-kristna dagistanterna. Skulle dagiset brista i islamistisk uppfostran så skulle antagligen inget annat hända än att blatte-mamman stannade hemma med barnen. Men då gäller det dagis med övervägande svenska barn, och det är tydligt att blatten är ensam med sina värderingar.

Däremot kan jag tänka mig att situationen var en annan på Herrgårdens dagis (tack för infon). Där kan det mycket väl vara så att mammorna såg dagispersonalen som tjänarklass och lågstående barnflickor (Jag antar att Herrgårdens personal var blattar). Då kanske mammorna känner sig bekväma att disciplinera eller hota dagispersonalen ifall de brustit i uppfostrandet.

Fast det där med jaktgeväret... det låter som en skandinav, eller?

Edit: Ah, såg nu din edit om de kriminella, Gift44
Senast redigerad av linkola 2011-03-28 kl. 15:18.
Citera
2011-03-28, 15:16
Medlem
Tråknicks avatar
Stängningen av Herrgården är verkligen skåpmat, måste finnas minst en tråd om den, här är artikeln om det i snällposten:

http://www.sydsvenskan.se/malmo/arti...-forskola.html

Förskolan verkar nu vara öppen igen, iaf enligt:

http://www.malmo.se/Medborgare/Forsk...-forskola.html

Angående varför den stängdes så handlade det tydligen om hot mot personal och barn från utomstående, alltså inte föräldrar e dyl. Tydligen hade det en del att göra med revirpissande av gängmedlemmar i området.
Citera
2011-03-28, 15:22
Medlem
linkolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Stängningen av Herrgården är verkligen skåpmat, måste finnas minst en tråd om den, här är artikeln om det i snällposten:

http://www.sydsvenskan.se/malmo/arti...-forskola.html

Förskolan verkar nu vara öppen igen, iaf enligt:

http://www.malmo.se/Medborgare/Forsk...-forskola.html

Angående varför den stängdes så handlade det tydligen om hot mot personal och barn från utomstående, alltså inte föräldrar e dyl. Tydligen hade det en del att göra med revirpissande av gängmedlemmar i området.

Då har Sydsvenskan egentligen buntat ihop två olika problem. Resultatet blev aningen missvisande i artikeln.
Citera
2011-03-28, 15:34
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Då har Sydsvenskan egentligen buntat ihop två olika problem. Resultatet blev aningen missvisande i artikeln.

Njae, TT har i så fall gjort det men jag tror ändå att du får läsa bättre, det är rätt tydligt att artikeln handlar om Danmark, referensen till Sverige kommer bara som en liten blindtarm i slutet.
Citera
2011-03-28, 15:59
Bannlyst
Gissar på tyranniska snorungar som tycker det är kul att någon blir rädd. Kanske har de fått ta emot skäll när de varit inne på dagisgården och röjt, och därefter återvänt tillsammans med tio snorungar till.

Råttgift precis utanför staketen kanske skulle kunna vara nåt?
Citera
2011-03-28, 16:17
Medlem
Raouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
I Sverige så gällde det Herrgårdens förskola så kulturella orsaker kombinerat med trash (inte wt) är min gissning.
EDIT: Det var framförallt de kriminella i området som bidrog till att förskolan stängdes. Hade det bara gällt föräldrarna så hade det nog varit ett problem men inte medfört stängning av hela förskolan.
Ungdomsgäng i rosengård tvingar förskola att stänga
https://www.flashback.org/t1180152
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in