Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Så bra, jag tror nog att vi tycker ganska lika angående köer. Vi tränger oss inte före i köer och vi låter de som väntat längst gå före. Däremot kan du tänka dig att gå direkt till en nyöppnad kassa eftersom det är en ny kö som bildas. För min del beror det här hur man beter sig när kassan öppnas. Är det kobran som stått sist i kön som hugger eller är det faktiskt du som sett till att en ny kassa öppnats.
Och självklart man kan inte gå omkring om mesa, fråga alla i gamla kön om de ska gå över till nya osv. Det brukar finnas ett flyt och en självklarhet i dessa situationer, man ska inte överarbeta dessa skitsaker.
Öppnar en kassa så vätar jag förstås så de framför mig, om de vill, kan strömma över till den, om jag inte anser att jag har väldigt bråttom, då tummar jag på etiketten. Jag tror att såna här bagatellartade incidenter faktiskt kan påverka människors uppträdande i andra situationer. Därför tycker jag det är bra att visa på att initiativ som gangnar alla kan belöna en enskild individ lite extra, så borde samhället fungera, det är nästan marknadsekonomi i ett nötskal, den demokratiska aspekten är förstås att den starke inte ska sko sig på den svage, tex tränga sig före lite långsama pensionärer, dom kan man mycket väl uppmärksamma på att det nu öppnats en ny kassa.
Kanske kan antropologiska studier av kassaköer runt om i världen bilda en skola för studier av samhällsutveckling och bila en jämförelsenorm, lite som bigmac-index.