2006-07-17, 10:48
Medlem
Cracker-Jack...s avatar
Folk från mellanöstern är väl generellt sett omedvetna & ointresserade av hur det behandlar andra icke-muslimer/araber, ingen direkt nyhet.

Tror inte att jag hade klarat av att hålla truten i samma situation.
Citera
2006-07-17, 10:50
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arasall
Helt sanslöst vad ni är aggressiva och hetsiga hela bunten. Försök att ta det lite filosofiskt i kassakön så slipper ni bekymmer i långa loppet.

Själv kan jag stå och diskutera med sonen (8 år) hur man möjligen tillverkar marshmallows, eller hur sjutton det kommer sig att man har fem fingrar och inte sex, och sådana betraktelser.

Det är liksom inte värt att hetsa upp sig för lite kassaköer här och var. Jag erkänner att jag blir en smula upprörd på min bank emellanåt när det rejsar runt 10 anställda och bara en kassa är öppen på femtio köande, men det är extremfallet.

Ta det lite filosofiskt, vänner!

Det är lättare sagt än gjort när man har arbete och tider att passa. Jag kan inte stå i en seg kassakö i all oändlighet, hur gärna jag än skulle vilja ha så mycket tid (vilken jag då skulle välja att spendera på annat...). Men du har rätt i att det inte är värt att hetsa upp sig. Jag går helt enkelt därifrån och gör ärendet senare.
Citera
2006-07-17, 10:52
Medlem
Citat:
Helt sanslöst vad ni är aggressiva och hetsiga hela bunten. Försök att ta det lite filosofiskt i kassakön så slipper ni bekymmer i långa loppet.

Själv kan jag stå och diskutera med sonen (8 år) hur man möjligen tillverkar marshmallows, eller hur sjutton det kommer sig att man har fem fingrar och inte sex, och sådana betraktelser.

Det är liksom inte värt att hetsa upp sig för lite kassaköer här och var. Jag erkänner att jag blir en smula upprörd på min bank emellanåt när det rejsar runt 10 anställda och bara en kassa är öppen på femtio köande, men det är extremfallet.

Du har rätt. Kösituationen inne på banken, däremot...

Den är ju förfan konstruerad för att reta upp folk. Som du säger, en kassa öppen och nio andra anställda som försöker se banksnofsiga ut och hitta på något att göra.
Citera
2006-07-17, 11:04
Medlem
Citat:

Självklart har du rätt. Det är ett i-landsproblem, men vardagen består av alla dessa möten med andra människor. Tydligast blir detta i köer (Kassakö, bankomat, bilkö osv). När de gamla normerna då upplöses och respekten för medmänniskorna försvinner så är jag för det mesta beredd att offra lite energi på att försöka stå emot. Visst är det jobbigt att bli upprörd, men det brukar kännas ganska bra efteråt.
Citera
2006-07-17, 11:10
Bannlyst
Jag tycker synd om folk som hänger upp sig så till den milda
grad på småsaker.
Citera
2006-07-17, 11:11
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Du missfårstår mig. Att påtala att de borde öppna minst en kassa till gör jag lite då och då. Men jag skulle inte få för mig att jag var så fantastiskt viktig att jag då skulle gå före de som väldigt tydligt redan står i kö. Visst man behöver inte hålla någon militärisk ordning. Men man vet t ex vem som stod före i den kön man stod i innan den nya kassan öppnade. Och då brukar jag se till att jag hamnar bakom honom även i den nya kön, trots att jag tidigare uppmärksammade att en ny kassa öppnats.

Ofta kommer ett kobraangrepp från den som står sist i den gamla kön, och vips så står han först i den nyöppnade kassan. Då försöker jag förklara att vi inte står i dessa köer för att vi tycker om det. Trist, gammeldags, tyken? Kalla mig vad fan du vill.
Jag tränger mig heller inte om en ny kassa öpnnar, men jag ser inget problem i att någon struntar i den långa kön utan går fram till en tom kassa, påkallar kassörskans uppmärksamhet att en ny kassa måste öppnas, samt som belöning för detta initiativ får handla först. Vill man tyst smyga runt en kassa och hoppas att den ska öppna utan att göra något annat för att det ska ske, så tar man en kalkylerad risk att ändå få gå och ställa sig sist i en lika lång kö, ett korkat men ej omoraliskt beteende.
Citera
2006-07-17, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaha jovisst
Jag tränger mig heller inte om en ny kassa öpnnar, men jag ser inget problem i att någon struntar i den långa kön utan går fram till en tom kassa, påkallar kassörskans uppmärksamhet att en ny kassa måste öppnas, samt som belöning för detta initiativ får handla först. Vill man tyst smyga runt en kassa och hoppas att den ska öppna utan att göra något annat för att det ska ske, så tar man en kalkylerad risk att ändå få gå och ställa sig sist i en lika lång kö, ett korkat men ej omoraliskt beteende.

OK, vi ser på det lite annorlunda. Anledningen till att jag är lite stingslig är att jag genuint hatar att stå i kö.

För mig är det inte teknikaliteter som bestämmer vem som ska betjänas först, utan den som väntat längst. Ett exempel: jag kommer fram till en delikatessdisk och tar en kölapp. En man som står och väntar upptäcker först då att det är kölappar som gäller. Självklart låter jag honom betjänas före mig. Respekt och trevlighet.
Citera
2006-07-17, 11:31
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
En man som står och väntar upptäcker först då att det är kölappar som gäller. Självklart låter jag honom betjänas före mig. Respekt och trevlighet.
Självklart, det är normal hyfs
Citera
2006-07-17, 11:44
Medlem
Citat:
Självklart, det är normal hyfs

Så bra, jag tror nog att vi tycker ganska lika angående köer. Vi tränger oss inte före i köer och vi låter de som väntat längst gå före. Däremot kan du tänka dig att gå direkt till en nyöppnad kassa eftersom det är en ny kö som bildas. För min del beror det här hur man beter sig när kassan öppnas. Är det kobran som stått sist i kön som hugger eller är det faktiskt du som sett till att en ny kassa öppnats.

Och självklart man kan inte gå omkring om mesa, fråga alla i gamla kön om de ska gå över till nya osv. Det brukar finnas ett flyt och en självklarhet i dessa situationer, man ska inte överarbeta dessa skitsaker.
Citera
2006-07-17, 11:53
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Så bra, jag tror nog att vi tycker ganska lika angående köer. Vi tränger oss inte före i köer och vi låter de som väntat längst gå före. Däremot kan du tänka dig att gå direkt till en nyöppnad kassa eftersom det är en ny kö som bildas. För min del beror det här hur man beter sig när kassan öppnas. Är det kobran som stått sist i kön som hugger eller är det faktiskt du som sett till att en ny kassa öppnats.

Och självklart man kan inte gå omkring om mesa, fråga alla i gamla kön om de ska gå över till nya osv. Det brukar finnas ett flyt och en självklarhet i dessa situationer, man ska inte överarbeta dessa skitsaker.

Öppnar en kassa så vätar jag förstås så de framför mig, om de vill, kan strömma över till den, om jag inte anser att jag har väldigt bråttom, då tummar jag på etiketten. Jag tror att såna här bagatellartade incidenter faktiskt kan påverka människors uppträdande i andra situationer. Därför tycker jag det är bra att visa på att initiativ som gangnar alla kan belöna en enskild individ lite extra, så borde samhället fungera, det är nästan marknadsekonomi i ett nötskal, den demokratiska aspekten är förstås att den starke inte ska sko sig på den svage, tex tränga sig före lite långsama pensionärer, dom kan man mycket väl uppmärksamma på att det nu öppnats en ny kassa.

Kanske kan antropologiska studier av kassaköer runt om i världen bilda en skola för studier av samhällsutveckling och bila en jämförelsenorm, lite som bigmac-index.
Citera
2006-07-17, 12:04
Medlem
Citat:
Kanske kan antropologiska studier av kassaköer runt om i världen bilda en skola för studier av samhällsutveckling och bila en jämförelsenorm, lite som bigmac-index.

Skulle onekligen vara intressant. Jag tror att även inom länder så skiljer detta sig. Främst mellan städer och landsbygd.

Jag tror problemen uppstår när man lämnar över allt till tekniken, och man själv inte behöver tänka på varför man faktiskt står i kö. T ex så blir de flesta av oss lyckliga om vi hittar en slängd kölapp som gör att vi kommer före de som väntat längre. Inte så många skulle utnyttja att det var ett avstånd mellan två personer i en kö, och ställa sig där.
Citera
2006-07-17, 18:56
Medlem
Ja det var ju en del roliga anekdoter i denna tråden.
Önskar att jag hade lite mer stake och vågade ryta till ibland.

Krävs dessvärre jävligt mycket för att få mig förbannad, är en lugn och sansad person vanligtvis.
På sin höjd försöker jag se lite irriterad ut (som om någon skulle bry sig) eller titta lite snett på personen som orsakat kö-stopp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in