Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-21, 10:43
  #949
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q2000
Kantbandet vekar vara en komplicerad pusselbit....
Ja, det verkar vara lite komplicerat. Hur kom det sig att polisen blev intresserad av grannens julbonad i december -93? Var det ägaren till julbonaden som upptäckte att ett band på den saknades, och trodde att det här kunde ha något med mordet att göra?

Citat:
Såväl tingsrätt som hovrätten slår alltså fast i sina fällande domar att strypsnaran/tygtejpen är ett tekniskt bevis. Att den kommer från julbonanden, här på bilden till vänster, och att Rahman är den enda som har kunnat komma åt den. Detta trots att SKL vid sin undersökning inte kunnat utesluta andra källor för tejpen.

Att ingen sett detta kantband och julbonaden från och med julen -92 och fram till att polisen uppmärksammas på det ett år senare i december -93, tycks man ha bortsett ifrån. Vad man egentligen vet är alltså att någon gång under detta år försvinner ett kantband som suttit på denna julbonad. Men det påverkar inte domstolarna. Tygtejpen kommer från julbonaden och Rahman är den enda som kan ha tagit den, punkt slut.
...
...
Därtill framträdde i en av mina dokumentärfilmer ett nytt vittne. Han hade hjälpt till att laga julbonaden några år tidigare och berättade att bandet på den aktuella långsidan hade gått av på mitten när han försökt töja ut det lite. 
Detta bekräftades av ägaren till julbonaden. Därmed kunde den längsta biten bara varit cirka 25 cm lång.

Strypsnaran som satt runt den mördade kvinnans hals var 41 cm. Såväl vittnen som teknisk undersökning pekade alltså åt samma håll. Att strypsnaran inte kom från julbonanden. Och därmed fanns det inget som knöt Rahman till mordvapnet.
https://www.magasinetparagraf.se/nyh...86-joy-ar-dod/
__________________
Senast redigerad av Draifos 2017-06-21 kl. 11:05.
Citera
2017-06-21, 11:14
  #950
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, det verkar vara lite komplicerat. Hur kom det sig att polisen blev intresserad av grannens julbonad i december -93? Var det ägaren till julbonaden som upptäckte att ett band på den saknades, och trodde att det här kunde ha något med mordet att göra?


https://www.magasinetparagraf.se/nyh...86-joy-ar-dod/
Att bandet kommer från bonaden är fastställt, så där har han ju fel.

Troligen har väl någon sett bilden på mordvapnet i tidningen och kommit ihåg den där bonaden, endera ägaren eller någon annan hemtjänstpersonal.
Citera
2017-06-21, 11:24
  #951
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Att bandet kommer från bonaden är fastställt, så där har han ju fel.

Troligen har väl någon sett bilden på mordvapnet i tidningen och kommit ihåg den där bonaden, endera ägaren eller någon annan hemtjänstpersonal.
Ägaren visste ju att bandet hade gått av på mitten, och det borde hon väl i så fall ha berättat för polisen. Det här borde ju tyda på att det var någon annan som tipsade polisen om kantbandet, någon som inte visste att det hade gått av.
Därtill framträdde i en av mina dokumentärfilmer ett nytt vittne. Han hade hjälpt till att laga julbonaden några år tidigare och berättade att bandet på den aktuella långsidan hade gått av på mitten när han försökt töja ut det lite. 
Detta bekräftades av ägaren till julbonaden. Därmed kunde den längsta biten bara varit cirka 25 cm lång.

Kan man hitta de här dokumentärfilmerna på internet?
Citera
2017-06-21, 11:29
  #952
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ägaren visste ju att bandet hade gått av på mitten, och det borde hon väl i så fall ha berättat för polisen. Det här borde ju tyda på att det var någon annan som tipsade polisen om kantbandet, någon som inte visste att det hade gått av.
Därtill framträdde i en av mina dokumentärfilmer ett nytt vittne. Han hade hjälpt till att laga julbonaden några år tidigare och berättade att bandet på den aktuella långsidan hade gått av på mitten när han försökt töja ut det lite. 
Detta bekräftades av ägaren till julbonaden. Därmed kunde den längsta biten bara varit cirka 25 cm lång.

Kan man hitta de här dokumentärfilmerna på internet?
Fast det där finns inte med i domen. Så DS har uppenbarligen valt att tolka och vinkla lite fritt.

Bandet var inte av, och att bandet kommer från bonaden i den andra vårdtagarens hem är fastställt.

I överklagan hävdas dessutom att bandet var för kort - inte för långt.
Citera
2017-06-21, 11:46
  #953
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast det där finns inte med i domen. Så DS har uppenbarligen valt att tolka och vinkla lite fritt.

Bandet var inte av, och att bandet kommer från bonaden i den andra vårdtagarens hem är fastställt.

I överklagan hävdas dessutom att bandet var för kort - inte för långt.
Ja, både du, Sundevall och domstolen kan ju ha valt att tolka och vinkla det här lite fritt. Det var därför jag tänkte att det skulle vara kul att se dokumentärfilmen. Om det nya vittnet och ägaren till kantbandet själva berättar i filmen att kantbandet från julbonaden var av på mitten, då skulle ju det kunna tyda att det inte handlar om samma band.
Citera
2017-06-21, 12:19
  #954
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast det där finns inte med i domen. Så DS har uppenbarligen valt att tolka och vinkla lite fritt
Ja denna man....Läste i boken om mordet att han i ett halvår inte gjorde något annat än att prata om kantbandet och med allt som hör till det som KTH mn
Citera
2017-06-21, 16:13
  #955
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Att bandet kommer från bonaden är fastställt, så där har han ju fel.

Troligen har väl någon sett bilden på mordvapnet i tidningen och kommit ihåg den där bonaden, endera ägaren eller någon annan hemtjänstpersonal.

Har av någon anledning alltid trott att snuten gick hem till personerna som JR behandlat under dagen innan tillfället vid mordet och då hittat julbonaden i städskåpet, eller?
Citera
2017-06-21, 16:32
  #956
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirreStirre
Har av någon anledning alltid trott att snuten gick hem till personerna som JR behandlat under dagen innan tillfället vid mordet och då hittat julbonaden i städskåpet, eller?
Det har jag svårt att tänka mig. Polisen kan inte bara gå in hos människor hur som helst, in i någons hem så krävs skäl för husrannsakan och det lär det ju knappast ha funnits hos övriga brukare.
Citera
2017-06-21, 17:37
  #957
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WirreStirre
Har av någon anledning alltid trott att snuten gick hem till personerna som JR behandlat under dagen innan tillfället vid mordet och då hittat julbonaden i städskåpet, eller?

Nej bandet visades upp för brukare och hemtjänstpersonal och kunde då kopplas till en annan pensionär.
Citera
2017-06-21, 23:58
  #958
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det har jag svårt att tänka mig. Polisen kan inte bara gå in hos människor hur som helst, in i någons hem så krävs skäl för husrannsakan och det lär det ju knappast ha funnits hos övriga brukare.

Jag förstår principen med husrannsakan, tänkte ifall de knackade på dörren för att ställa frågor och då även fråga snällt ifall de fick se sig omkring.
Citera
2017-06-30, 17:12
  #959
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
I inget av ovanstående inlägg finns tillräcklig information för att du skall kunna göra någon som helst värdering av vad jag hörde.

Rättsvårdsinspektörerna - som var jurister med lång yrkeserfarenhet och hög utbildning kunde däremot göra det - och deras bedömning var vad som gällde.






Jag försöker inte puddla någonstans .. eftersom det inte behövs. Ni sitter och babblar om saker som ni inte vet något om.

Jag däremot vet vad jag hörde, vet att andra hört liknande, och att det räckt för att både jag och andra skall ha en klar uppfattning om vad som gäller.
En uppfattning som delas av flertalet inom rättssväsendet också. Ärendet är polisiärt uppklarat, även om bevisen på grund av åklagarens snäva tidsram inte räckte till fällande.
Micro din historia är mycket konstig. För det första du åberopar din tystnadsplikt för att inte berätta vad du faktiskt hörde. Jag har väldigt svårt att tro att fångvårdare har tystnadsplikt om de hör en fånge erkänna mord för någon annan. Kan du styrka det? Vidare om den nu finns så har du ju redan brutit den. Så vad vore problemet med att så att säga b efter a. Sedan pratar du om att erkännandet inte duger som bevis i en rättegång.Kanske inte, men här gällde det i så fall att förhindra resning.

Slutligen oavsett vad man tror om Rahman så stämmer det mycket illa med vad man vet om hans hårdnackade nekanden och alla sympatier han fick från personal, jo prästen är personal, och framför allt medfångar att han skulle ha erkänt mordet i tid och otid.
Citera
2017-06-30, 17:29
  #960
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Att bandet kommer från bonaden är fastställt, så där har han ju fel.

Troligen har väl någon sett bilden på mordvapnet i tidningen och kommit ihåg den där bonaden, endera ägaren eller någon annan hemtjänstpersonal.
Nja hans tes,som mycket väl kan var fel, är att Sparr inte genomförde sin undersökning som ett blindtest. Och då är hovrättens sannolikhetsresonemang ogiltigt. Är det någon som vet var man kan få tag på Sparrs undersökning?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback