Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-05, 16:53
  #577
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjantor
Nu ska jag ju få göra en PH mätning..
Fast grejen är ju den att jag har ju aldrig halsbränna..
Utan mer bara att det svider och värken i magmunnen..
Kommer den mätningen då att visa nått.?

Många gånger känner man inte eller märker att det läcker magsyra, så ja det bör visa nåt ändå.. Jag har sällan halsbränna men får ofta värken i armar ben ryggen och bakom bröstbenet, så man tror man fått hjärtinfarkt. Det är samma du upplever. Allt bara för att halsbrännan läcker upp. Är osäker på just denna biten varför det ibland blir rena helvetet när man får upp magsyran och ibland märker man ingenting. Kan det bero på ph-värdet i syran tro?
Citera
2016-01-06, 18:25
  #578
Avstängd
JackBerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkitArgDuva
Många gånger känner man inte eller märker att det läcker magsyra, så ja det bör visa nåt ändå.. Jag har sällan halsbränna men får ofta värken i armar ben ryggen och bakom bröstbenet, så man tror man fått hjärtinfarkt. Det är samma du upplever. Allt bara för att halsbrännan läcker upp. Är osäker på just denna biten varför det ibland blir rena helvetet när man får upp magsyran och ibland märker man ingenting. Kan det bero på ph-värdet i syran tro?

har haft detta extremt senaste dagarna, känns som man ska dö :/

läkaren berättadr en viktig sak som alla här bör veta! man ska ALDRIG sluta tvärt med omeprazol, man ska trappa ner då kroppen annars gör "rebound" och tillverkar mycket mer magsyra för att reglera upp nivåerna.

Därför min hals är uppfräten. lever ett helvete nu och lyckas alltid glida ner från min uppallning i sängen så jag är helt kass i halsen på morgonen.

smärtor i hals och matstrupe, armen och bröstet smärtar som en hjärtinfarkt. sSen går man ner i viktt som fan också för aptiten minskar.

det hemska är att lugnande gör allt bättre, men det vill man inte bli beroende av, och får heller inte utskrivet...

sjukdomen från helvete!
Citera
2016-01-06, 20:14
  #579
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackBerry
har haft detta extremt senaste dagarna, känns som man ska dö :/

läkaren berättadr en viktig sak som alla här bör veta! man ska ALDRIG sluta tvärt med omeprazol, man ska trappa ner då kroppen annars gör "rebound" och tillverkar mycket mer magsyra för att reglera upp nivåerna.

Därför min hals är uppfräten. lever ett helvete nu och lyckas alltid glida ner från min uppallning i sängen så jag är helt kass i halsen på morgonen.

smärtor i hals och matstrupe, armen och bröstet smärtar som en hjärtinfarkt. sSen går man ner i viktt som fan också för aptiten minskar.

det hemska är att lugnande gör allt bättre, men det vill man inte bli beroende av, och får heller inte utskrivet...

sjukdomen från helvete!

Har du varit till läkare som kikat i halsen? jag är nyfiken över vilken behandling dom sätter in vid dessa frätskador?
Ingen medicin ska egentligen avslutas tvärt, det är rätt logiskt. Men som sagt kan man informera om detta.

Hur äter du på en dag, normalt sett?
Citera
2016-01-06, 20:56
  #580
Avstängd
JackBerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkitArgDuva
Har du varit till läkare som kikat i halsen? jag är nyfiken över vilken behandling dom sätter in vid dessa frätskador?
Ingen medicin ska egentligen avslutas tvärt, det är rätt logiskt. Men som sagt kan man informera om detta.

Hur äter du på en dag, normalt sett?

inte nu men sist jag hade halsont fick jag ju en remiss till gastroskopi, nämnde det för läkaren igen men var ju för dom ej informerat mig om att jag bara kunde sluta tvärt.

vanlig dag går jag upp, tar 40mg omeprazol och multiman, äter frukost rubt 7-9 som brukar bestå av havregynsgröt, mango och äggvita med laktosfri mjölk. sen lunch 3-4 timmar efter, varierande husmanskost, middag något kött, pasta,potatis eller annat. också husmanskost vanligen, kvällen bir d mackor med ägg och kamomillte med honung, ibland en pizza men slutat med skiten nu då fetterna är döden.

tar 20mg omeprazol på kväll och börjadr med pepsid för 2 dagar sedan.

blir inte frätskadorna bättre under veckan drar jag vct.
dålig info från läkare, han sa bara att jag skulle äta esomeprazol livet ut inget annat. äter vanlig oneprazol nu men har ju problem sen jag slarvade som sagt. hoppas det blir bättre snart.
Citera
2016-01-07, 14:11
  #581
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackBerry
inte nu men sist jag hade halsont fick jag ju en remiss till gastroskopi, nämnde det för läkaren igen men var ju för dom ej informerat mig om att jag bara kunde sluta tvärt.

vanlig dag går jag upp, tar 40mg omeprazol och multiman, äter frukost rubt 7-9 som brukar bestå av havregynsgröt, mango och äggvita med laktosfri mjölk. sen lunch 3-4 timmar efter, varierande husmanskost, middag något kött, pasta,potatis eller annat. också husmanskost vanligen, kvällen bir d mackor med ägg och kamomillte med honung, ibland en pizza men slutat med skiten nu då fetterna är döden.

tar 20mg omeprazol på kväll och börjadr med pepsid för 2 dagar sedan.

blir inte frätskadorna bättre under veckan drar jag vct.
dålig info från läkare, han sa bara att jag skulle äta esomeprazol livet ut inget annat. äter vanlig oneprazol nu men har ju problem sen jag slarvade som sagt. hoppas det blir bättre snart.

Tycker det låter illa med dessa frätskador. Hur känns dom? Tycker absolut du ska söka för det eftersom man faktisk kan få cancer i halsen av för mkt magsyra.

Jag har laborerat själv en hel del för alla mina besvär, vill ju inte ge några råd utöver läkares ordination, men en extra Omeprazol på kvällen som du tar kan vara en god idé i detta läge för du måste få detta under kontroll.
Tycker också du ska köpa Vitakalk på Apoteket och ta dagligen, samt Pepciden också på kvällen. Ha även Samarin och bikarbonat tillgängligt. När det känns som det sprutar eld ur munnen bara du gapar, då kan du ösa på med bikarbonat, jag brukar ta tre omgångar, en full tesked med bikarbonat direkt i munnen och sen en till två stora klunkar. Vänta sen 10 min och upprepa två ggr.

Ibland vaknar jag att jag inte kan andas för att magsyran har paralyserat hela halsen, då får jag bokstavligen dricka Gaviscon, brukar gå åt en halv flaska minst. och man ska då aldrig harkla sig för då får du ännu mer obehag. Ibland dricker jag även bedövning vid dessa tillfällen. Har du inte detta be att få det utskrivet. Xylocain Viskös.

Du ser ut att ha en bra kost, men skippa citrusfrukten t ex, samma om du äter kaviar till äggen.. o kaffet, alt kaffe med mkt mjölk i. Ta aldrig vinägrett eller andra dressingar som innehåller vinäger, det är rena döden för magen, samma gäller all paprika och rå lök.
Citera
2016-01-08, 11:02
  #582
Avstängd
JackBerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkitArgDuva
Tycker det låter illa med dessa frätskador. Hur känns dom? Tycker absolut du ska söka för det eftersom man faktisk kan få cancer i halsen av för mkt magsyra.

Jag har laborerat själv en hel del för alla mina besvär, vill ju inte ge några råd utöver läkares ordination, men en extra Omeprazol på kvällen som du tar kan vara en god idé i detta läge för du måste få detta under kontroll.
Tycker också du ska köpa Vitakalk på Apoteket och ta dagligen, samt Pepciden också på kvällen. Ha även Samarin och bikarbonat tillgängligt. När det känns som det sprutar eld ur munnen bara du gapar, då kan du ösa på med bikarbonat, jag brukar ta tre omgångar, en full tesked med bikarbonat direkt i munnen och sen en till två stora klunkar. Vänta sen 10 min och upprepa två ggr.

Ibland vaknar jag att jag inte kan andas för att magsyran har paralyserat hela halsen, då får jag bokstavligen dricka Gaviscon, brukar gå åt en halv flaska minst. och man ska då aldrig harkla sig för då får du ännu mer obehag. Ibland dricker jag även bedövning vid dessa tillfällen. Har du inte detta be att få det utskrivet. Xylocain Viskös.

Du ser ut att ha en bra kost, men skippa citrusfrukten t ex, samma om du äter kaviar till äggen.. o kaffet, alt kaffe med mkt mjölk i. Ta aldrig vinägrett eller andra dressingar som innehåller vinäger, det är rena döden för magen, samma gäller all paprika och rå lök.

drar upp nästa vecka är planen. känns lite bättre idag, har tagit 40mg omeprazol på morgon och 20mg på kvällen ihop med pepsid och bikarbonat i 2 dagar nu.

Ska be att få ny gastroskopi iaf, tack ska be att få det utskrivet tänkte jag! dom säger att citrus ska vara rätt bra för magen när man har sura uppstötningar? har haft sånna jävla problem, dessa fick jag som sagt för jag tvärt la av med omeprazol och fick reboubd enligt läkaren
Citera
2016-02-11, 01:09
  #583
Medlem
Hej! Kan dela med mig lite utav mina besvär. Är i dagsläget 22 år (Kille).

Vet inte exakt när allt började men troligtvis har det funnits där rätt länge men kanske inte vart så besvärad utav det. Men tror det började ta fart när jag var 18-19.

Kommer ihåg att jag sommaren innan jag skulle fylla 18 skulle på festival, blev en ENORM mängd alkohol den veckan och det var inga problem, visst man var sliten på morgonen men efter mcdonalds så var man på topp igen!

Sen året efter skulle vi på en annan festival, hade då köpt en del alkohol igen men kommer ihåg att jag hade riktigt svårt att få i mig något utan att jag fick obehag/smärta i magen och var så gott som omöjligt att få ner något. Blev även seg och kände mig nästan febrig iom detta. Var ju inget man relatera till magen då vad jag kommer ihåg utan jag trodde det var tillfällighet.

Sen för tredje sommaren i rad blev det festival igen och jag har för mig att vid denna tidpunkt börjat förstå lite att jag hade något problem med magen, tror inte jag tog medicin då än dock. Hursomhelst var det som värst den festivalen (2 år sedan i skrivande stund) och jag drack inte alls vissa kvällar då för jag visste att det inte var någon idé.

Mellan andra och tredje festivalen mådde jag nog inte så värst bra vad jag kommer ihåg, mina problem och det jag lidit av mest är nog tröttheten/obehaget och den "försämrade livskvalitén" detta innebär. Gick nästan in i ren depression pga detta då jag inte orkade göra något och mådde samtidigt dåligt av att INTE göra något.

Efteråt nu de senaste 2 åren har jag mått i det stora hela riktigt dåligt, mått illa mer ofta än sällan, vaknat och mått förjävligt, knappt ätit förens på kvällen. Värsta är somsagt den seghet jag får, blir som en depression för mig. Och dessutom inte kunnat äta normalt, många gånger har maten liksom legat i toppen av magen och bara velat ur, även flera gånger behövt spy helt plötsligt helt utan förvarning, bara börjat tugga saliv typ.

Började köra Esomeprazol 20mg och det gör väl egentligen att jag inte upplever någon halsbränna, men det funkade även det väldigt fram och tillbaka, ibland var det helt menlöst och jag mådde otroligt dåligt och ifrågasatte allt. Alkoholen var också så gott som omöjlig, kommer speciellt ihåg en gång där jag smutta på någon drink, drack alltså kanske 1/3 klunk, och detta satte igång något och jag mådde dåligt resten av kvällen och spydde dessutom.

Gjort gastroskopi 2 gånger och båda gånger har de bara kommit fram till magmunsbråck, diafragmabråck som det även kallas. Och att jag ska köra på esomeprazol resten av livet... operation rekommenderar dom inte pga alla risker och vad det innebär, även hög chans till att det kommer tillbaka (enligt dom). Var riktigt tungt att höra då jag verkligen haft svårt att se hur jag ska klara av att leva med besvären jag haft till och från, men på andra gastron fråga dom om jag skulle vilja vara en "testperson" som de så fint formulera det på någon ny produkt/medicin. Visst sa jag, bara det finns en chans att det funkar är det värt att prova.

Fick sedan i oktober/november hem lite information om en produkt från Myoroface s.k. "IQoro" som var en slags munskena. Den är väldigt ny och inte så känd så fanns inte så mycket information om den, men den verkar långsamt hitta ut till sjukhus och verkar snart kunna skrivas på "recept" (Något jag inte fick den på)

Men pratade med dom på telefon och berätta precis vad jag har för besvär osv (Magmunsbråck, trött, spyr plötsligt, svårt att hålla nere mat osv osv) och hon berättar då att hon känner igen exakt det jag nämner och den har funkat mycket bra på precis mina problem.

Hur den funkar ska nämligen vara så att man genom träning med den får tungan bak i gomen att gå emot en nerv som signalerar från hjärnan ner till magmunnen och på så sätt ska träna/stärka den samtidigt som magmunnen trycks neråt så magmunnen ska kunna slutas.

Tyckte det lät konstigt hur det kunde forska men är ju mycket forskning och är en seriös produkt så valde självklart att prova den trots att den lilla plastskenan gick på drygt 1500kr.

Började men den vid årsskiften och man ska köra ca 6 månader, tycker mina positiva effekter på bara denna drygt månad är för mycket för att vara placebo, jag har nästan aldrig längre fått klumpkänslan och spytt när jag ätit som vanligt, inte heller den plötsliga kräkningen jag kunde få förut. Dessutom har jag börjat kunna dricka ÖL och NJUTIT av det UTAN att spy varken på kvällen eller morgonen, blir inte alls lika dålig dagen efter jag druckit heller.

Mycket text men tar gärna emot frågor om någon är nyfiken på något! Är så otroligt mycket man kan skriva så tog bara det jag kom på först!

/Erik
Citera
2016-02-18, 17:42
  #584
Medlem
Ratis avatar
Är det någon av er som äter Omeprazol och liknande som har problem med matsmältningen? Och finns det någon man kan göra för att "kompensera" detta? Vitamintillskott?
Citera
2016-03-02, 21:05
  #585
Avstängd
JackBerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Är det någon av er som äter Omeprazol och liknande som har problem med matsmältningen? Och finns det någon man kan göra för att "kompensera" detta? Vitamintillskott?

skiter var 3e dag typ. maten smälts extremt jävla sakta ibland och man blir ju rutten i magen av det också.

undrar det samma faktiskt!
Citera
2016-03-02, 21:53
  #586
Medlem
Fjantors avatar
Fy fan ska göra PH mätning om 6 dagar...
Och får inte äta Pantoprazol på tio dagar..
Och har ju bråck på magmunnen..
Min mage mår inte bra nu..
Citera
2016-03-04, 23:33
  #587
Medlem
Undrade varför magen plötsligt blivit akut sämre igen med smärta i ryggen, mat som fastnar i halsen, trötthet osv.

Så kom jag på det. Tog ju emot transport med kemikalier på jobbet med 48 dunkar a 35 kg styck som skulle flyttas.

Får se det som ett test och bevis att magmunsbråcket lever och frodas 😂
Citera
2016-03-04, 23:41
  #588
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkitArgDuva
Andningsövningar i sängen, det hjälper mig och att ha handen på magen så jag känner hur jag andas. Fungerar faktiskt när man börjat få kläm på det. Alltså, för att förtydliga för andra, det fungerar för att sänka stressen som kan förvärra besvären.


Helt enig!
Lugnar ner stressen och därav magen något oerhört effektivt!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback