Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-26, 21:10
  #841
Medlem
Om man har diabetes och får fotsvamp så naglarna mörknar är det enligt vårdguiden och liknande bäst att uppsöka läkare, men varför? Kan man inte bara börja behandla fotsvampen direkt själv? Ska en läkare avgöra om man har svamp eller ej?
Citera
2017-03-27, 01:16
  #842
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m00nfighter
Om man har diabetes och får fotsvamp så naglarna mörknar är det enligt vårdguiden och liknande bäst att uppsöka läkare, men varför? Kan man inte bara börja behandla fotsvampen direkt själv? Ska en läkare avgöra om man har svamp eller ej?

För att vävnaden kan ha gått i nekros och det kan sprida sig!
Sök läkare.
Citera
2017-07-06, 09:13
  #843
Medlem
.
__________________
Senast redigerad av jourlistan 2017-07-06 kl. 10:11.
Citera
2017-07-06, 10:19
  #844
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jourlistan
Jag har diabetes typ 2 och äter 500 mg Metformin till lunch och 500 mg till middag. Jag blir inte klok på mitt blodsocker. Äter sedan en tid efter periodisk fasta 16-8 och det funkar helt ok för vikten. Blodsockret är dock fortfarande ganska högt på morgonen (runt 7). I morse tog jag en promenad till jobbet (ca 3 km) och när jag kollade hade blodsockret höjts ytterligare, inte sänkts! Vad kan det bero på?

Jag vet att jag har slarvat en del med lunchmedicinen. Det är lätt att glömma bort att ta tabletten då man inte äter lunch. Kan detta ha förstört något?

Spelar det någon roll om accuchekstickorna har gått ut på datum? Mina stickor hade bäst före-datum 2014-09-30..

Att blodsockret går upp efter träning är inte helt ovanligt då du får ett påslag av stresshormoner som i sin tur höjer blodsockret genom frisläppning från kroppens egna förråd. Då du har typ 2 så är du insulinresistent och kroppen klarar inte av att parera höjningen. Du skall inte se detta som något negativt utan mer att du flyttar socker från ett ställe till ett annat.
Överviktig? Hur ser sammansättningen av din kost ut? Äter du fortfarande mycket snabba kolhydrater?
Ang. dina teststickor så är de nog inte att lita på, köp nya.
Citera
2017-08-05, 18:57
  #845
Avstängd
Mertillens avatar
Jag är lite orolig och kommer att kolla upp följande på vårdcentral.

Har läst lite om symptom på diabetes och där står "trötthet". Dessutom tror jag att jag pinkar mer än genomsnittet fast det där kan bero på mitt kaffeintag.

Vad innebär det där med "trötthet"? Jag kan vara uppe sent och gå upp tidigt så det tyder väl inte direkt på att vara trött men på eftermiddagarna vill jag ofta gärna blunda och tar mig gärna en tupplur.

Hur upplever ni med diabetes detta med tröttheten?



Eller, jag besöker apoteket för att kolla där.
__________________
Senast redigerad av Mertillen 2017-08-05 kl. 19:10.
Citera
2017-12-25, 09:25
  #846
Medlem
Trogskalles avatar
Jag har en burk med nålar, som man gör hål i fingret med, som har passerat bäst före-datumet för över 10 år sedan. Är dom säkra att använda ändå?
Citera
2017-12-26, 00:09
  #847
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trogskalle
Jag har en burk med nålar, som man gör hål i fingret med, som har passerat bäst före-datumet för över 10 år sedan. Är dom säkra att använda ändå?
Ja.
Citera
2017-12-26, 00:10
  #848
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Jag är lite orolig och kommer att kolla upp följande på vårdcentral.

Har läst lite om symptom på diabetes och där står "trötthet". Dessutom tror jag att jag pinkar mer än genomsnittet fast det där kan bero på mitt kaffeintag.

Vad innebär det där med "trötthet"? Jag kan vara uppe sent och gå upp tidigt så det tyder väl inte direkt på att vara trött men på eftermiddagarna vill jag ofta gärna blunda och tar mig gärna en tupplur.

Hur upplever ni med diabetes detta med tröttheten?

Eller, jag besöker apoteket för att kolla där.
Omotiverad trötthet är det vad man avser.
Citera
2017-12-30, 01:31
  #849
Medlem
Trogskalles avatar
Vad betyder värden på mellan 6 och 7? Förstadium till diabetes?
Citera
2017-12-30, 01:33
  #850
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trogskalle
Vad betyder värden på mellan 6 och 7? Förstadium till diabetes?
Ja
Citera
2017-12-30, 09:53
  #851
Medlem
Trogskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sifoner99
Ja

Igår hade jag 6.4 fastande och idag 6.3.
Får väl börja äta nyttigare och motionera mer antar jag.
Citera
2017-12-30, 11:11
  #852
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trogskalle
Igår hade jag 6.4 fastande och idag 6.3.
Får väl börja äta nyttigare och motionera mer antar jag.
Samt ta upp det vid nästa läkarbesök, kanske?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback