2011-03-26, 13:43
Bannlyst
Köpte en dator igår som jag bara ska ha till att surfa och ladda ner filmer och musik men jag fundera på en sak, kan man ha datorn på 24/7 eller bör man stänga av den ibland, på natten? Bara undra om det sliter mkt på datorn osv.

Det är en qompac lr hur det stavas, modell vet jag inte. Fick den av morsan.

mvh
Citera
2011-03-26, 13:45
Medlem
Det sliter mer på datorn att stänga av/sätta på för ofta.
Citera
2011-03-26, 13:47
Medlem
JagSkrevs avatar
Självklart kommer datorn att få kortare livslängd om den är igång hela tiden än om du stänger av den under natten. Sen kan det behövas en omstart ibland också, så ditt operativsystem inte segas ner allt för mycket.
Citera
2011-03-26, 13:48
Bannlyst
Självklart måste den vila ibland. Jag har slitit ut en dator genom att använda den dygnet runt till samma ändamål som du beskriver. Jag tycker att en dator bör vila fem-sex timmar om dygnet iallafall.
Citera
2011-03-26, 13:50
Medlem
Slitaget på datorn är nog försumbart i sammanhanget. Men tänk på elförbrukningen. En stationär dator drar utan problem el för tusen kronor om året. Kan du ha den avstängd hälften av tiden sparar du en femhundring.
Citera
2011-03-26, 13:54
Bannlyst
Ok tack för svaren. Blir nog att jag har den avstängd under natten iaf då
Citera
2011-03-26, 13:55
Medlem
Ryttge92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vredet
Det sliter mer på datorn att stänga av/sätta på för ofta.

Hårdisken tar till slut skada om den stängs av/på för mycket men ytterst marginellt.

Citat:
Ursprungligen postat av JagSkrev
Självklart kommer datorn att få kortare livslängd om den är igång hela tiden än om du stänger av den under natten. Sen kan det behövas en omstart ibland också, så ditt operativsystem inte segas ner allt för mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av HVonSmaschforka
Självklart måste den vila ibland. Jag har slitit ut en dator genom att använda den dygnet runt till samma ändamål som du beskriver. Jag tycker att en dator bör vila fem-sex timmar om dygnet iallafall.

Detta är rent skitsnack, transistorerna på mitt moderkort klara 57år på 65c. Datorer är byggda för att hålla och arbete att stänga av den kommer inte att göra någon väsentlig skillnad i livsläng på komponenter om den är byggd av delar med kvalité.

EDIT

Citat:
Ursprungligen postat av Regeneration1
Ok tack för svaren. Blir nog att jag har den avstängd under natten iaf då

Se nu vad er okunskap har ställt till med.
Citera
2011-03-26, 13:57
Medlem
Själv har jag på min dygnet runt aldrig några problem, för när jag stängde av den gick hårddiskarna sönder hela tiden, sliter mer på dom när de går från kallt till varmt hela tiden enligt mig..
Citera
2011-03-26, 14:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ryttge92
Hårdisken tar till slut skada om den stängs av/på för mycket men ytterst marginellt.

Detta är rent skitsnack, transistorerna på mitt moderkort klara 57år på 65c. Datorer är byggda för att hålla och arbete att stänga av den kommer inte att göra någon väsentlig skillnad i livsläng på komponenter om den är byggd av delar med kvalité.

EDIT

Se nu vad er okunskap har ställt till med.

ah ok då kan jag ha på datorn då
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in