Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-10, 21:35
  #181
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nehej
- -

Döds-mördar-skjutnings-muslim-ghetto-Rosengård
https://www.google.com/maps/@55.5873...7i16384!8i8192

Petrozavodsk
https://www.google.com/maps/@61.7595...7i13312!8i6656

Mod för ursäkta OT men sånt här trams måste bemötas.

Sorry för OT - men sådan här idioti måste bemötas.

Btw - din bild på det paradisiska Rosengård med nyasfalterade gator, vilka har pröjsat för det? Befolkningen där? Med landets lägsta sysselsättningsgrad, skattekraft och högsta arbetslöshet...? En järnsjua dogleg väster därifrån hittar du fruktodlare som fixar arbetstillstånd - till bl a ryssar! - som inte är för fina för att plocka äpplen isf för att sitta på fik och stirra. God middag.
Citera
2020-06-10, 23:58
  #182
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Kan vara marknadskrafterna, FÖR mkt science fiction och inte tillräcklig kvalitet, vad vet jag, heller inte läst den, skall erkännas.

Men VARFÖR skulle ryssarna invadera? Inte ens om vi avskaffade försvaret (efter Corona behöver man inte längre ange "militära" eller skriva "totalförsvaret"... vad gör de 500 st på FHM - sätt dem på att plantera skog och plocka frukt så är den arbetskraftsbristen löst.) skulle Putin få för sig något så befängt. Ericsson flyttar HQ till Bryssel? Kanske, för att sedan flytta tillbaka när man upptäcker att det till rimligt pris finns IT-folk helt plötsligt. Skulle genusvetenskapliga institutionerna läggas ned? Vet inte, det enda jag vet är att jag själv skulle ge mig ut på gatorna för att med rysk sed ge befriarna salt och bröd.

Ryssland är medlem i IOC, och Putin är inte dummare än att han skulle stoppa islamiseringen av den nya medlemen i Ryska federationen - så jag tror mången i förorten fick börja packa, flytta till ett ryskt -stan land, och vid behov klippa sig och skaffa ett jobb. Kan vara det som faktiskt räddar "Sverige" som socio-kulturellt fenomen, men tyvärr ett önsketänkande.

Moderatorerna må ursäkta. Här är mer OT:

Du kallar ryssar för ”befriarna”...
Jag kallar dig potentiell landsförrädare.


När jag berättar för mina ryska vänner om sådana som dig, så undrar de om vi är svagbegåvade eller lider av multipel funktionsnedsättning (nedsatt syn och hörsel). Deras tankar i sammandrag:
”Ni såg 69 år av kommunistiskt vanstyre och ändå säger du att det fanns virrpannor som ville införa kommunism hos er?
Och nu ser ni en kleptokrati där den högsta ledningen inte ens försöker dölja att de agerar som tjuvar och bedragare. Ändå hoppas några av er på att Putin ska hjälpa er?”

Ett land där läkare, journalister och oppositionella knuffas från fönster, förgiftas eller misshandlas till döds,
det är ingen nation. Det är en skurkstat.

Du frågar VARFÖR ryssarna skulle invadera?
Räkna inte med några rationella svar. Därför att skälen inte är rationella.

Det korta svaret är, att regimen har varit notoriskt oförmögen att skapa välstånd och leverera de resultat som utlovats.
Och när man är riktigt illa ute inrikespolitiskt, så går det ju alltid att skramla igång en liten konflikt med en inbillad fiende. Då stiger popularitetssiffrorna tillfälligt.

Det land som du ser som ”befriare” har ett BNP per capita som är ungefär hälften av Sveriges.
Och är du man i Ryssland och blir äldre än 68 år... grattis i så fall. Då har du levt längre än genomsnittet.
Så, Putinkramare och potentiella medlöpare - you'd better be careful what you are wishing for.
Citera
2020-06-11, 09:56
  #183
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Kan vara marknadskrafterna, FÖR mkt science fiction och inte tillräcklig kvalitet, vad vet jag, heller inte läst den, skall erkännas.

Såg sen att den finns som e-bok på Adlibris (som jag bojkottar på grund av Bonniers) men inte hos Bokus.

Citat:
Men VARFÖR skulle ryssarna invadera? Inte ens om vi avskaffade försvaret (efter Corona behöver man inte längre ange "militära" eller skriva "totalförsvaret"... vad gör de 500 st på FHM - sätt dem på att plantera skog och plocka frukt så är den arbetskraftsbristen löst.) skulle Putin få för sig något så befängt. Ericsson flyttar HQ till Bryssel? Kanske, för att sedan flytta tillbaka när man upptäcker att det till rimligt pris finns IT-folk helt plötsligt. Skulle genusvetenskapliga institutionerna läggas ned? Vet inte, det enda jag vet är att jag själv skulle ge mig ut på gatorna för att med rysk sed ge befriarna salt och bröd.

Det intressanta med Rysslands återkomst som hot är hur det välkomnas av många och disparata grupper som aldrig varit riktigt bekväma med ersättarna i form av (främst) det muslimska terrorhotet. Det inkluderar allt från militärindustri till thrillerläsande MÖPar och författare.

Ryssland är en ingången gammal sko i den svenska offentligheten medan det andra alltid har skavt. Ett ansiktslöst terrorhot har inte samma lockelse, och särskilt inte de pestsmittade kopplingarna till ett potentiellt lågintensivt inbördeskrig à la Frankrike. Det krävs en Houellebecq för att ta sig an sånt och överleva.

Citat:
Ryssland är medlem i IOC, och Putin är inte dummare än att han skulle stoppa islamiseringen av den nya medlemen i Ryska federationen - så jag tror mången i förorten fick börja packa, flytta till ett ryskt -stan land, och vid behov klippa sig och skaffa ett jobb. Kan vara det som faktiskt räddar "Sverige" som socio-kulturellt fenomen, men tyvärr ett önsketänkande.

Ryssland har en ambivalent relation till de muslimska minoriteterna. Man är ju dels ett uppenbart ryskt (och alltmer kristet-ortodoxt) imperium men odlar samtidigt en icke-etnisk statspatriotism à la USA. Putin har slagit ned på islamfokuserad invandringskritik som numera definieras som statssplittrande.
Citera
2020-06-15, 11:40
  #184
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornucopia
Midvintermörker har sina brister, det är jag den förste att erkänna som författare. Det är en debut. Förhoppningsvis är åtminstone en del av bristerna förbättrade i Midsommargryning och förhoppningsvis blir man bättre med några böcker under tangentbordet. Du har rätt i att jag antagligen tog i för mycket för att försöka få fram att jag vet vad jag skriver om. Andra kan komma undan med "överstelöjtnant i ..." och därmed få frikort på att allt de skriver är någorlunda rätt och riktigt.

Sedan är det inte min sak att ifrågasätta någons läsupplevelse eller tolkningar, den är alltid läsarens och läsaren kan inte ha fel. Alla kan vi inte tycka lika, och det är väl tur det. Hoppas att jag aldrig skriver en bok som vare sig i handling, detaljer eller berättarteknk faller alla i smaken, även om det vore lönsamt.

Att många blir förbannade på Mia är också en reaktion. Finns de som kastat boken i väggen. Betyder åtminstone att man väcker känslor. Sedan kan allt problematiseras och överanalyseras.

Tack för att du läste iaf.
Tyckte tvärr att midsommargryning inte höll måttet hela vägen. Varför har tex inte något av infaterienheterna med sig bärbart luftvärn, något liknande Stinger-systemet. Kul o se med vad som du fick rätt o vad som du fick helt fel i framtidsskildringen. Vi kör Fortf Med AK5 år 2020 men Iphone x kom väl för fyra år sedan Men karaktären Mia och SOG kontra NI känns som att de föregående skulle vinna nio gånger av tio. NI består givetvis av extrent skickliga operatörer men vad jag vet så tränar inte de tex gerillakrigföring och att smyga upp och skära halsen av folk. Känns som att SOG:arna bara rumlar runt hörnen i en stridssituation många gånger utan att ens ha uppe vapnet... Mia borde ju sitte i fängelse för mord då hon tog livet av en FRA-anställd som assisterade SOG med skendränkningen av ryssen.Och standoffen vid någon bro med NI och hemvärn med tre kkulsprutor plus en massa AK4or. Hade hemvärnsmannen inte varit Sosse bordeh an gett order om eld, inte en chans att de hade klarat sig ur all den kulspruteelden. Gillar att du alltid skiljer på pansarskyttefordon och stridsvagnar likväl på kulsprutor och automatkarbiner. Och inte kallar båda för "pansarvagnar" samt "maskingevär" Btw, vad är "Sandkatterna" för fordon, finns den på riktigt eller är den baserad på ett fordon som finns på riktigt med lite literrära friheter. Allt annat i Midvintermörker finns ju som Galten och TGB 11. Gillar den här "genren" du gett dig in på och även dina stjärnfallsböcker innehåller mycket militärt. Men det kunde nästan varit två olika serier kan jag känna då Med en om hur vi förlorar strömmen och hur mycket återgår till det gamla trots alla våra kunskaper. Bok ett var klart bäst. Samtidigt hade det ju varit skoj om de fyrbenta utomjordingarna landat vid Ringhals och fått Svenska försvaret emot sig. Men en bra serie allt som allt, jag hoppas du kommer med fler böcker i liknande stil. Två av mina favoritkaraktärer i den första var Elin Eriksson och hennes Sergeant Lönnroth. Du har fått både ris och ros för din myckna användning av kodord men jag hade lättare att identifiera personen när du tex skrev Kilo Lima än Erik tex. Nej nu var inte Erik Kilo Lima men minns inte vad hans vagn var.
Har du läst Mark Bowdens "Black Hawk Down" ? Den innehåller ju okcå mycket sådant och jag tycker det grundar boken i verkligheten. Det hjälper itll att göra det iaf. En viktig del. Midvintermörker får 4/5 och Midsommargryning får 3/5
Citera
2020-06-15, 12:12
  #185
Avstängd
fredenJesuss avatar
finns en profetia vid namn "dom över Sverige" från -50 talet som man kan tolka att det är ryssens övertagande om Sverige som profeteras. det nämns dock inte från Herren att det är så, som jag kommer ihåg det.
Citera
2020-09-12, 22:39
  #186
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Språket är undermåligt och inte värdigt att kallas skönlitterärt.

Handlingen har vi sett förut och upplägget hanteras bättre i böcker som Operation Garbo och Anfall mot Sverige. "Författaren" ljuger om att han aldrig läst dessa böcker men eftersom han inte är någon idiot har han så klart läst liknande böcker som den bok han själv ämnar skriva.
Jo, Läste först Wilderängs alla fyra militärböcker och sedan Operation Garbo. Dock bara läst de första två där än men oja visst fan har han lånat flitigt därifrån. Dock gillar jag Wilderängs mer detaljerade krigsscener. Herregud, i Operation Garbo säger de inte ens om det är Stridsvagn 103 de kör eller vad de har för vapen och utrustning.. AK säger de att de använder, men vilken? När det kommer till sånt kunde operaton Garbos författare gått lite djupare ner i själva striderna. Det är väl det Wilderäng gör bäst. OCh visst kunde han ha hittat en sämre bokserie att låna ifrån.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback