Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-03-26, 11:31
  #1
Medlem
Hej

Jag ska läsa boken Sekten vid världens ände, vilken min lärare påpekar är den enda bra källan som finns på svenska om rörelsen. Sedan ska jag skriva en uppsats om dem. Uppsatsen kommer vara rent informativ och behandla saker som exempelvis organisationens mål och trosuppfattning, samt kanske någon anekdot.

Då sekten/terroristorganisationen enligt min lärare är den mest konstiga och sjuka rörelse han hört talas om tänkte jag att det vore lite roligt att dela med om vad jag kommer veta efter jag läst boken. Samt posta min uppsats här.

Min fråga är: Finns det något intresse?
Citera
2011-03-26, 12:04
  #2
Medlem
Ja.

Men din lärare har naturligtvis fel i att det bara skulle finnas en bra källa. Och varför ska du bara använda källor på svenska? Och Aum Shinrikyo var inte mer sjuka än flera andra sekter... Kolla Jonestown.
Citera
2011-03-26, 12:39
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av positivisten
Ja.

Men din lärare har naturligtvis fel i att det bara skulle finnas en bra källa. Och varför ska du bara använda källor på svenska? Och Aum Shinrikyo var inte mer sjuka än flera andra sekter... Kolla Jonestown.

Han uttryckte det inte som att andra källor skulle vara dåliga utan att om jag bara får tag på boken så behöver jag inte leta efter mer material.

Jag har hört talas om Jonestown, Davidianerna etc. Aum återstår att se.
Citera
2011-03-27, 15:15
  #4
Medlem
Cousin Cocaines avatar
OB ---> Terrorism

/Mod
Citera
2011-03-31, 22:01
  #5
Medlem
Nu har jag läst en del...Jonessekten kan slänga sig i väggen!
Citera
2011-04-05, 14:45
  #6
Medlem
Nu har jag läst boken...Om det finns intresse så skriv i tråden!
Citera
2011-04-05, 16:08
  #7
Avstängd
ryskspions avatar
Så...vad stod det i boken...?
Citera
2011-04-05, 17:47
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ryskspion
Så...vad stod det i boken...?

En hel del, därför svarar jag hellre på litet mer preciserade frågor.
Citera
2011-04-05, 17:55
  #9
Avstängd
ryskspions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jukkapower
En hel del, därför svarar jag hellre på litet mer preciserade frågor.


Exempel på vad dom gjort som gör dom så mycket värre än andra sjuka sekter som funnits/finns?

Exempel på terrorism som dom bedrivit?
Citera
2011-04-06, 18:48
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ryskspion
Exempel på vad dom gjort som gör dom så mycket värre än andra sjuka sekter som funnits/finns?

Exempel på terrorism som dom bedrivit?

De hade forskare som jobbade på att utveckla flera olika typer av massförstörelsevapen i olika former. Biologiska vapen som botulinvirus förekom, kemiska vapen som senapsgas och sarin framställdes. De sysslade med uran osv.

De använde bland annat en jättestor mikrovågsugn för att göra sig av med människor som inom sekten varit olydiga eller människor som kom utifrån. De mördade en hel familj med barn och hela köret...

Mästaren Shoko Asahara ville skapa barnannex där sektmedlemmar som fött hans barn skulle fostras till soldater i den kommande apokalypsen. De startade även ett sjukhus(nio bäddar) där deras egna läkare påstods sig bota patienter med sina egna metoder, trams som att bli tvingad att sitta i ett badkar med 50 grader varmt vatten i 45 minuter. Givetvis hade deras sjukhus en enormt hög dödlighet.

Föräldrar till sektmedlemmar fick inte träffa sina barn. Många utsattes för propagandaattacker där de mer eller mindre tvingades donera sin förmögenhet till sekten.

De bröt isen med högteknologisk terrorism när de använde sarin i ett experiment i byn Matsumoto, inte många dödsfall dock.

Mest kända är de för att ha utfört en nervgasattack mot passagerarna på Tokyos tunnelbana. Eftersom tunnelbana är en av världens mest effektiva när det gäller att transportera människor är den ett ypperligt val för en terroristorganisation. Det gick till som så att fem sektmedlemmar satt på olika tåg, och vid en viss tid stack hål på en påse sarin placerad under sätet. Jag tror att 19 människor dog och ca 5000 skadades.
Citera
2011-04-06, 19:31
  #11
Medlem
Utöver det som nämns ovan skriver Wikipedia även:

Citat:
At the cult's headquarters in Kamikuishiki on the foot of Mount Fuji, police found explosives, chemical weapons and biological warfare agents, such as anthrax and Ebola cultures, and a Russian Mil Mi-17 military helicopter.

Dårar.
Citera
2011-04-06, 20:46
  #12
Avstängd
ryskspions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jukkapower
De hade forskare som jobbade på att utveckla flera olika typer av massförstörelsevapen i olika former. Biologiska vapen som botulinvirus förekom, kemiska vapen som senapsgas och sarin framställdes. De sysslade med uran osv.

De använde bland annat en jättestor mikrovågsugn för att göra sig av med människor som inom sekten varit olydiga eller människor som kom utifrån. De mördade en hel familj med barn och hela köret...

Mästaren Shoko Asahara ville skapa barnannex där sektmedlemmar som fött hans barn skulle fostras till soldater i den kommande apokalypsen. De startade även ett sjukhus(nio bäddar) där deras egna läkare påstods sig bota patienter med sina egna metoder, trams som att bli tvingad att sitta i ett badkar med 50 grader varmt vatten i 45 minuter. Givetvis hade deras sjukhus en enormt hög dödlighet.

Föräldrar till sektmedlemmar fick inte träffa sina barn. Många utsattes för propagandaattacker där de mer eller mindre tvingades donera sin förmögenhet till sekten.

De bröt isen med högteknologisk terrorism när de använde sarin i ett experiment i byn Matsumoto, inte många dödsfall dock.

Mest kända är de för att ha utfört en nervgasattack mot passagerarna på Tokyos tunnelbana. Eftersom tunnelbana är en av världens mest effektiva när det gäller att transportera människor är den ett ypperligt val för en terroristorganisation. Det gick till som så att fem sektmedlemmar satt på olika tåg, och vid en viss tid stack hål på en påse sarin placerad under sätet. Jag tror att 19 människor dog och ca 5000 skadades.


Aha det gäller Aum, missade det i ett av dina inlägg, tyckte väll att jag kände igen det där med nervgasen i Tokyo..

Hur var(är?existerar dom fortfarande) deras ideologi?Religion?
Berättar mer om det här med apokalypsen som dom som skulle avla soldater till.
vilka skulle dom slåss mot?
varför va civila deras mål i attacker?
När trodde/tror dom att denna apokalyps skulle ske?

Har hört lite om dom tidigare men inte något ingående, Intressant minst sagt..
__________________
Senast redigerad av ryskspion 2011-04-06 kl. 20:58.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback