2011-03-25, 21:47
Medlem
Hejsan, jag har lite funderingar angående bland annat objektiv.

Jag har nyligen blivit besatt av fotografering och tycker det är enormt roligt, jag har dock väldigt lite erfarenhet och skulle behöva lite hjälp.

Jag ska köpa min första systemkamera inom kort och det kommer bli en Canon 550d. Jag har fått möjligheten att prova en med 18-55 objektiv.

Eftersom jag har noll erfarenhet och min budget är ganska begränsad vill jag köpa rätt från början, jag är alltså osäker på vilket objektiv jag ska köpa eller köpa till.

Jag fotar nästan enbart naturbilder, det blir mycket närbilder men jag vill kunna fota landskapsbilder och djur på långt håll. Jag kan max lägga ut 3-4 tusen för ett extra objektiv om jag köper kameran med ett 18-55 objektiv. Får man ett bra objektiv för den summan och vilket objektiv tror ni passa mina behov i så fall? Tänkt på att jag inte kan någonting om detta så förklara noga

Jag undrar också vilket minne ni rekommenderar, ett 8GB CLASS 10 minne skulle tydligen ingå men är ganska säker på att jag behöver minst ett till då jag kommer fota som en galning i utlandet. Surt om minnet blir fullt mitt i resan menar jag

Tack på förhand.
Citera
2011-03-25, 21:54
Medlem
kanske ett 18-135 objektiv passar mig istället då? Så slipper jag köpa 2 objektiv?
Citera
2011-03-26, 10:33
Medlem
schletters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Misstag99
kanske ett 18-135 objektiv passar mig istället då? Så slipper jag köpa 2 objektiv?

Om du väljer mellan dessa skulle jag nog ha satsat på 18-135, men annars är 18-55 ett mycket kompetent objektiv för pengarna (detta förutsatt att du funderar på versionen med bildstabilisator och inte det utan).
Citera
2011-03-26, 22:56
Medlem
Skulle påstå att det inte spelar speciellt stor roll om du väljer IS varianten eller den äldre utan.
IS är kanon om du vill ta bilder på lite längre slutartider i svagt belysta miljöer, men med 55mm som längsta brännvidd är det inte lika kritiskt som med en längre optik.
Optiskt skulle jag gissa att det är exakt samma optik.

Vill du kunna fota saker lite längre bort kanske det vore ide att köpa till en teleoptik ex:
http://www.scandinavianphoto.se/prod...px?iid=4424951

eller skippa kitzoomen och köra på en som täcker in hela spectrat:
http://www.scandinavianphoto.se/prod...px?iid=3798218

många äldre avråder från "piratobjektiv" från andra tillverkare, men i den här prisklassen skulle jag säga att det gör detsamma, troligen får man mera för pengarna från ett piratmärke.

Väldigt svårt att köpa något som klarar allt, generellt sett så ju mera pengar du lägger ut desto ljusstarkare optik får du, den kommer troligen även att fokusera snabbare och tystare och ha mindre kromatisk aberation, tunneldistortion osv men det betyder inte att du får bättre bilder med den.
Riktigt bra Zoom optik är dessutom väldigt tung stor och klumpig.

Vill du ha en optik att ta tex. porträtt med är en 50mm ett kanon komplement och går troligen att få beg för 5-600 eller nytt för under 1000 lappen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in