Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-03-25, 20:01
  #1
Medlem
Tjena! Nu har jag gått på möten regelbundet i ca 6 månader. Det har varit en givande tid och nödvändigt för mig för att bryta med mitt missbruk. Sista tiden har jag dock känt mig alltmer tveksam inför programmet. Jag jobbade igenom mitt första steg och tyckte det var bra att få svart på vitt hur det faktiskt har sett ut för mig. Men nu när andra steget kommer "Vi kom till tro på att en kraft starkare än vi själva kunde ge oss vårt förstånd tillbaka" känner jag bara att det degraderar mig som individ. Desto längre in i programmet jag kommer desto mer inser jag att gud är mer centralt än vad jag först förstått. Tredje steget ska man ju lägga sitt liv och vilja på gud som man uppfattar honom. Nu råkar det vara så att jag anser att jag är gud över mitt liv men av min sponsor, litteratur, dogmer och andra medlemmar får höra att "there is i higher power, Iam not it".

Sen stör jag mig på att jag skulle vara maktlös och mitt liv ohanterligt. Jag har ju trots allt tagit ett beslut att sluta och följt det beslutet. Jag vill inte intala mig själv att jag är sjuk och har en fortskridande sjukdom när jag faktiskt brutit mitt missbruk. Sen detta snack om byxorna på första året och en sponsor som säger att jag inte är redo för ett förhållande (han har träffat mig ca 5ggr och pratat i tel ca 10ggr), hur kan han avgöra det? Skulle jag vara mer redo för ett förhållande dag 366 än 364 eller hur tänker han och majoriteten inom NA? 2 Halva kan aldrig bli en hel får jag höra hela tiden men varför längtar då de flesta människor till tvåsamhet? Jag anser att kärlek är väldigt helande och känner mig för den delen inte särskilt halv heller.
Fler saker som gör mig tveksam är att jag har börjat känna en enorm lust efter ett arbete men får då höra att "vara socialt accepterad" inte är detsamma som att tillfriskna och att första året skall man egentligen bara ägna åt att gå på så många möten man kan, mao skit i jobb, gå på möten. Sen allt detta om att gud kommer att ge dig ett jobb när du är redo, se till att du träffar kärleken när du är redo, ge dig lägenhet när du är redo osv står mig upp i halsen, jag tror ju inte på gud.

Sen att kvinnor bara kan lära kvinnor att vara kvinnor och detsamma för män kan jag inte heller köpa, är vi främst kön eller människor tänker jag? En kvinna kan aldrig vara sponsor åt en man eller tvärtom, jag har svårt för fack uppdelning pga ett kön.
I steg 4 som jag blädrade igenom snabbt skulle jag utelämna väldigt privata detaljer om mitt sexliv till min sponsor, varför skulle jag göra det? Sexlivet är privat och delas med den som man vill dela det med och inte med en sponsor som ska guida mig i min drogfrihet ju.

Mitt problem är att jag vill ha en grupp att gå till då jag gillar upplägget att få prata av sig med människor i samma sits men pallar inte det otroligt fyrkantiga som man måste underkasta sig i NA för att inte anses vara på väg ut i ett återfall eller att beroendesjukdomen pratar så fort man är kritisk. Sen är jag ju inte troende för fem öre, allt snack om andlighet slutar ju alltid om att be till gud i slutändan ändå.

Finns det andra självhjälpsgrupper (främst i GBG tänker jag på) som inte är 12 steg och tycker ni övriga som hoppat av NA? Jag tänker vara absolutist resten av livet är jag ganska säker på men det får man ju inte säga i NA för det är ju ett dagligt program och sådana tankar leder till återfall, fast jag är ganska säker på att jag slutat med rubb och stubb för gott för att jag mår jävligt bra av det men vill ändå ha lite stöd. Tips?

Mvh
2011-03-25, 20:36
  #2
Medlem
Hoppa av skiten, NA/AA 12stegsprogramet har väldigt hög återfallsrisk bland sina medlemmar. Sett siffror på att runt 6% blir botade eller så?! KBT skulle jag nog rekomendera, hört från folk att det ska funka.
2011-03-25, 21:05
  #3
Medlem
6%? Bra att du vet vad du pratar om. 12 stegs programmet fungerar, om man tar åt sig det och gör rätt saker. Börjar man jiddra redan vid steg 2 och 3 är man körd. Då fungerar det inte.
2011-03-25, 21:08
  #4
Medlem
Och du verkar ha hamnat i en riktigt dålig NA grupp.
2011-03-25, 21:19
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nose-Candy
6%? Bra att du vet vad du pratar om. 12 stegs programmet fungerar, om man tar åt sig det och gör rätt saker. Börjar man jiddra redan vid steg 2 och 3 är man körd. Då fungerar det inte.

Jag jiddrar verkligen inte, jag vill inte lägga mitt liv i händerna på gud helt enkelt därför att jag inte är troende mer än på att det är jag själv som styr mitt liv på gott och ont. Jag tänker inte be när jag inte är troende och är trött på just såna uttalanden som "Börjar man jiddra redan vid steg 2 och 3 är man körd". Jag vill inte gå längre in i detta degraderande program där jag inte längre är den styrande kraften i mitt liv.

Däremot vill jag verkligen hitta någon självhjälpsgrupp som inte proppsar på gud hela tiden och som inte försöker lära mig att jag kommer hamna på fängelse, instutition eller död om jag väljer att leva mitt liv så som jag tror är bäst för mig själv. Jag har inga planer på att börja dricka eller använda utan vill bara ha ett friare och inte så fyrkantigt alternativ som NA.
2011-03-25, 22:57
  #6
Medlem
Bssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nose-Candy
6%? Bra att du vet vad du pratar om. 12 stegs programmet fungerar, om man tar åt sig det och gör rätt saker. Börjar man jiddra redan vid steg 2 och 3 är man körd. Då fungerar det inte.

Ursäkta, men vem fan är det som "jiddrar"? Hela 12-stegsprogrammet verkar ju vara ett enda jäkla jidder. Hur sjutton kan man lägga upp ett behandlingsprogram runt någon gud antagligen inte finns?

Tacka vet jag mitt eget 1-stegsprogram: jag lade knarket på hyllan i ett enda steg. Funkade kanonbra.
2011-03-25, 23:05
  #7
Medlem
The Masters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nose-Candy
6%? Bra att du vet vad du pratar om. 12 stegs programmet fungerar, om man tar åt sig det och gör rätt saker. Börjar man jiddra redan vid steg 2 och 3 är man körd. Då fungerar det inte.
Min personliga åsikt är att kravet från NA och dess medlemmar blir så stort så att du till slut isolerar dig inom NA. Jag vet många som inte vågar leva utan NA pga deras sponsorer talat sig varm om att "gå på vita knogar", "praktisera sjukdomen" och kritiserar man hela upplägget så är det "sjukdomen som talar" och man måste genast underkasta sig mer möten samt mer service så att man "inte glider ifrån NA". Jag har varit slav under NA nästan 4 år och tar snart 5 år som drogfri, och jag har aldrig mått bättre än nu i frihet.
2011-03-25, 23:22
  #8
Medlem
Roxanas avatar
Är det vanligt att såna där NA-grupper är nästintill religiöst inriktade med mycket "Jesus-snack"?
Av TS inlägg får man nästan en sektkänsla.
2011-03-25, 23:39
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjallbo4ever
Tjena! Nu har jag gått på möten regelbundet i ca 6 månader. Det har varit en givande tid och nödvändigt för mig för att bryta med mitt missbruk. Sista tiden har jag dock känt mig alltmer tveksam inför programmet. Jag jobbade igenom mitt första steg och tyckte det var bra att få svart på vitt hur det faktiskt har sett ut för mig. Men nu när andra steget kommer "Vi kom till tro på att en kraft starkare än vi själva kunde ge oss vårt förstånd tillbaka" känner jag bara att det degraderar mig som individ. Desto längre in i programmet jag kommer desto mer inser jag att gud är mer centralt än vad jag först förstått. Tredje steget ska man ju lägga sitt liv och vilja på gud som man uppfattar honom. Nu råkar det vara så att jag anser att jag är gud över mitt liv men av min sponsor, litteratur, dogmer och andra medlemmar får höra att "there is i higher power, Iam not it".

Sen stör jag mig på att jag skulle vara maktlös och mitt liv ohanterligt. Jag har ju trots allt tagit ett beslut att sluta och följt det beslutet. Jag vill inte intala mig själv att jag är sjuk och har en fortskridande sjukdom när jag faktiskt brutit mitt missbruk. Sen detta snack om byxorna på första året och en sponsor som säger att jag inte är redo för ett förhållande (han har träffat mig ca 5ggr och pratat i tel ca 10ggr), hur kan han avgöra det? Skulle jag vara mer redo för ett förhållande dag 366 än 364 eller hur tänker han och majoriteten inom NA? 2 Halva kan aldrig bli en hel får jag höra hela tiden men varför längtar då de flesta människor till tvåsamhet? Jag anser att kärlek är väldigt helande och känner mig för den delen inte särskilt halv heller.
Fler saker som gör mig tveksam är att jag har börjat känna en enorm lust efter ett arbete men får då höra att "vara socialt accepterad" inte är detsamma som att tillfriskna och att första året skall man egentligen bara ägna åt att gå på så många möten man kan, mao skit i jobb, gå på möten. Sen allt detta om att gud kommer att ge dig ett jobb när du är redo, se till att du träffar kärleken när du är redo, ge dig lägenhet när du är redo osv står mig upp i halsen, jag tror ju inte på gud.

Sen att kvinnor bara kan lära kvinnor att vara kvinnor och detsamma för män kan jag inte heller köpa, är vi främst kön eller människor tänker jag? En kvinna kan aldrig vara sponsor åt en man eller tvärtom, jag har svårt för fack uppdelning pga ett kön.
I steg 4 som jag blädrade igenom snabbt skulle jag utelämna väldigt privata detaljer om mitt sexliv till min sponsor, varför skulle jag göra det? Sexlivet är privat och delas med den som man vill dela det med och inte med en sponsor som ska guida mig i min drogfrihet ju.

Mitt problem är att jag vill ha en grupp att gå till då jag gillar upplägget att få prata av sig med människor i samma sits men pallar inte det otroligt fyrkantiga som man måste underkasta sig i NA för att inte anses vara på väg ut i ett återfall eller att beroendesjukdomen pratar så fort man är kritisk. Sen är jag ju inte troende för fem öre, allt snack om andlighet slutar ju alltid om att be till gud i slutändan ändå.

Finns det andra självhjälpsgrupper (främst i GBG tänker jag på) som inte är 12 steg och tycker ni övriga som hoppat av NA? Jag tänker vara absolutist resten av livet är jag ganska säker på men det får man ju inte säga i NA för det är ju ett dagligt program och sådana tankar leder till återfall, fast jag är ganska säker på att jag slutat med rubb och stubb för gott för att jag mår jävligt bra av det men vill ändå ha lite stöd. Tips?

Mvh

Kanske detta kan vara nått? http://www.smart-recovery-sverige.blogspot.com/

Lägg märke till animationen "vi är inte maktlösa"
2011-03-25, 23:42
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxana
Är det vanligt att såna där NA-grupper är nästintill religiöst inriktade med mycket "Jesus-snack"?
Av TS inlägg får man nästan en sektkänsla.


Nej inte om Jesus men om gud. Gud så som man uppfattar honom (observera att det heter honom och inte gudomlighet som man uppfattar den, Gud är mao en man i NA). 12 Stegsmodellen har sina rötter i någon Oxfordsgrupp som tydligen var protestantisk men man är inom NA fri att välja hur man ser på gud men den kristna läran genomsyrar ganska mycket av programet. Gud och programmet är den enda vägen för att inte hamna i fängelse, instutition eller död. Därtill ska man erkänna sig maktlös och släppa sin egenvilja och följa den väg som äldre medlemmar visar.

Någon som har tips på självhjälpsgrupper som inte är så fyrkantiga och där man inte måste underkasta sig en gud?
2011-03-25, 23:44
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nose-Candy
6%? Bra att du vet vad du pratar om. 12 stegs programmet fungerar, om man tar åt sig det och gör rätt saker. Börjar man jiddra redan vid steg 2 och 3 är man körd. Då fungerar det inte.

Nja inte riktigt

Hälften av de som kommer till AA-rörelsen för första gången är nyktra mindre än 3 månader. 95% återgår till missbruk inom ett år.

5% per år är lika stor andel som "ingen åtgärd alls" sett till missbrukarpopulationen i sin helhet, "spontaneous remission index". AA gör varken till eller från räknat på populationen i sin helhet. Källa "AA:s egen Triennial Membership Survey".
2011-03-25, 23:44
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sektellerbotemedel
Kanske detta kan vara nått? http://www.smart-recovery-sverige.blogspot.com/

Lägg märke till animationen "vi är inte maktlösa"

Inga möten i gbg dock
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback