2020-03-23, 02:15
Medlem
Ska få neuropsykiatrisk utredning. Vuxenpsykiatrin.

Har dom tillgång till brottsregistret?
Är straffad för narkotika.

Har inte brukat på några månader så kommer klara UP. Har tänkt tona ner min relation till droger för att få pissa så sällan som möjligt.
Blir konstigt om dom ser att jag är straffad (flera gånger) för narkotika.

Tacksam för svar
Citera
2020-03-23, 20:53
Medlem
Svavelvinters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PappaDricker
Ska få neuropsykiatrisk utredning. Vuxenpsykiatrin.

Har dom tillgång till brottsregistret?
Är straffad för narkotika.

Har inte brukat på några månader så kommer klara UP. Har tänkt tona ner min relation till droger för att få pissa så sällan som möjligt.
Blir konstigt om dom ser att jag är straffad (flera gånger) för narkotika.

Tacksam för svar

Nej dom har inte tillgång. Du kommer få frågan om du har några relationer till droger samt några kontakter med länsman.
Citera
2020-03-24, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thcfarmer
Jag har gjort klart min adhd utredning och fick pissa en gång på bedömningsssmtalet. Ska Träffa läkare nu på torsdag, stog ingenting i kallelsen att jag ska pissa. Står det specifikt att man måste pissa när man får brevet eller kan det komma som en käftsmäll när man väl är där?

Jag har fått göra två prov: ett i samband med utredningen för ADHD (salivprov) och ett till inför början av behandling med medicin. Det sistnämnda var på min vårdcentral där jag fick gå in på toaletten och kissa i en kopp som jag sedan ställde i ett skåp, d.v.s. ingen övervakning. Min gissning är att det oftast övervakas när det är beroendevården som utför testerna och inte öppenvården.
När jag sedan träffade läkaren så sa han 'jag ser att du lämnat prover, bra där' och sen var det inget mer tal om uppföljande prover.
Citera
2020-03-30, 13:45
Medlem
Thcfarmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaspuh
Jag har fått göra två prov: ett i samband med utredningen för ADHD (salivprov) och ett till inför början av behandling med medicin. Det sistnämnda var på min vårdcentral där jag fick gå in på toaletten och kissa i en kopp som jag sedan ställde i ett skåp, d.v.s. ingen övervakning. Min gissning är att det oftast övervakas när det är beroendevården som utför testerna och inte öppenvården.
När jag sedan träffade läkaren så sa han 'jag ser att du lämnat prover, bra där' och sen var det inget mer tal om uppföljande prover.

Tack för info, återkommer efter nästa besök!
Citera
2020-03-30, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medium15
Fick kallelse till vuxenpsykiatrin för utredning och i samband med det ska jag lämna urinprov.
Kommer tyvärr inte kunna lämna rent prov så jag undrar om man kan ta en polares urin eller om dom står och kollar när man pissar?
Det kommer som sagt ske på en vuxenpsykiatri i en mindre ort.
Om urinprovet är övervakat och jag torskar vad brukar konsekvenserna vara?
Det kommer garanterat att vara övervakat! Sedan 2018 kan man göra drogtestet via saliv. Man får skölja munnen 2 minuter med testvätska sedan spotta i burk. Svårt att fuska. Alla landsting har dock inte denna metod som standard ännu. Du lär väl ha märkt vilken metod ditt sjukhus använder.
Om du torskar kan du hänvisa till lagstiftning som säger att man inte kan nekas behandling för sjukdom på grund av att man är drogberoende.
Citera
2020-04-01, 16:34
Medlem
Thcfarmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppisen
Det kommer garanterat att vara övervakat! Sedan 2018 kan man göra drogtestet via saliv. Man får skölja munnen 2 minuter med testvätska sedan spotta i burk. Svårt att fuska. Alla landsting har dock inte denna metod som standard ännu. Du lär väl ha märkt vilken metod ditt sjukhus använder.
Om du torskar kan du hänvisa till lagstiftning som säger att man inte kan nekas behandling för sjukdom på grund av att man är drogberoende.

När jag fick pissa första gången så kollade dom inte, dom hade lucka och speglar men sjuksköterskan sa bara att jag skulle ropa till när jag va klar
Citera
2020-04-14, 12:41
Medlem
När testas man?
Jag ska på första mötet, "ställningstagande till behandling"... Är det då jag kommer testas eller är det senare?
Citera
2020-04-14, 22:37
Medlem
Thcfarmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PappaDricker
När testas man?
Jag ska på första mötet, "ställningstagande till behandling"... Är det då jag kommer testas eller är det senare?

du blir testad på bedömningssamtal samt vid läkarbesök när du ska börja med medicinerna.
Citera
2020-06-15, 17:42
Medlem
getbusys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppisen

Skulle du kunna hänvisa till viken lag det är, eller någon annan också fall ni vet!? Skulle uppskatta det väldigt mycket
Citera
2020-09-24, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schou_89
diagnosen adhd /.../ fått kissa och lämna leverprov
Vad är det för leverprov som det skrivs om i adhd-trådarna? Är leverprov en del av att upptäcka droger? I så fall vad detekteras av ett leverdrop? Hur länge? För vanligt pissprov är det väl tillräckligt med en veckas uppehåll från tjack, cannabis, opiater för att klara?
Citera
2020-09-24, 10:57
Medlem
Hur länge syns opiater (kodein) på pissprov?
Citera
2020-11-16, 21:28
Medlem
KBT-miffots avatar
Om vården ska drogtesta dig inför utredning eller behandling av adhd så måste det redan finnas någon indikation på missbruk sen tidigare, annars är det olagligt. Man får inte okynnestesta personer inom sjukvården för saker som de själva kan berätta om. Kliniska tester får då bara användas om man misstänker att patienten ljuger och det finns något som tyder på det.

https://lakartidningen.se/aktuellt/n...dling-av-adhd/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in