2011-03-25, 03:41
Medlem
lokaldelens avatar
Fick ett brev från intrum med utskriftsdatum 20110311 (låg i lådan den 14'e) där det står:

"Vi har fått i uppdrag av ovanstående fodringsägare att vidta förberedande åtgärder för frånkoppling av el. Åtgärderna vidtas i enlighet med ellagens särskilda bestämmelser om överföring och leverans av el till konsument.

Om ni inte inom 14 dagar vidtar rättelse enligt denna uppmaning kan, i ett senare skede, sociala myndigheter komma att kopplas in. Detta enligt en bestämmelse i ellagen som medför skyldighet för ett nätbolag eller elleverantör att meddela socialnämnden om bristande betalning som kan leda till frånkoppling av el."

Har lite frågor om detta, första är, dessa 14 dagar de nämner, är de från den 11'e eller från den 14'e då jag fick brevet?

Kommer de att stänga av elen senare idag (fredag) då det är 14 dagar från att brevet skrevs ut/skickades eller har jag ytterligare tid på mig att betala innan elen stängs av? Får nämligen inte pengar förens den 30'e vilket är på onsdag nästa vecka och har ingen möjlighet att betala innan dess, har även mailat detta till intrum men inte fått något svar ännu från dom.
Citera
2011-03-25, 04:24
Medlem
pretorians1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lokaldelen
Fick ett brev från intrum med utskriftsdatum 20110311 (låg i lådan den 14'e) där det står:

"Vi har fått i uppdrag av ovanstående fodringsägare att vidta förberedande åtgärder för frånkoppling av el. Åtgärderna vidtas i enlighet med ellagens särskilda bestämmelser om överföring och leverans av el till konsument.

Om ni inte inom 14 dagar vidtar rättelse enligt denna uppmaning kan, i ett senare skede, sociala myndigheter komma att kopplas in. Detta enligt en bestämmelse i ellagen som medför skyldighet för ett nätbolag eller elleverantör att meddela socialnämnden om bristande betalning som kan leda till frånkoppling av el."

Har lite frågor om detta, första är, dessa 14 dagar de nämner, är de från den 11'e eller från den 14'e då jag fick brevet?

Kommer de att stänga av elen senare idag (fredag) då det är 14 dagar från att brevet skrevs ut/skickades eller har jag ytterligare tid på mig att betala innan elen stängs av? Får nämligen inte pengar förens den 30'e vilket är på onsdag nästa vecka och har ingen möjlighet att betala innan dess, har även mailat detta till intrum men inte fått något svar ännu från dom.

Från den 14e räknat framåt. 26 e stängs den av, alltså idag Fredag. RING Intrum asp på morgonen och förklara situationen, annars blir du el lös idag.
Citera
2011-03-25, 04:32
Medlem
lokaldelens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pretorians1
Från den 14e räknat framåt. 26 e stängs den av, alltså idag Fredag. RING Intrum asp på morgonen och förklara situationen, annars blir du el lös idag.

Har läst runt lite nu och enligt vad jag förstått så kommer jag inte att bli frånkopplad.

Citat:
Delgivning

Om avtalsbrottet handlar om utebliven betalning och betalning inte sker inom betalningsfristen ska ytterligare en åtgärd ske innan frånkoppling får ske, delgivning enligt delgivningslagen. Tillsammans med delgivningen ska kunden få ytterligare en underrättelse. Denna ska tala om att betalning ska ske inom tre veckor från delgivningen och att utebliven betalning leder till att överföringen av el avbryts.

Källa: http://www.elradgivningsbyran.se/sv/...1/Kravrutiner/

Enligt denna så kan jag komma att få en delgivning om inte Intrum godtar att jag betalar senast den 30'e (nästa onsdag).

Det jag fått är "Uppmaning att vidta rättelse" och inte en delgivning, och när man fått en delgivning så har man 3 veckor på sig att betala eller strida fakturan (om jag fattat det rätt).
Citera
2011-03-25, 08:50
Medlem
askaninjas avatar
Detta hade troligtvis inte varit ett problem om du bara ringde Intrum direkt när du fick brevet och föklarade hur det låg till. Problemet här är väll att du bara ignorerat det i 2 veckor och sedan vänder digg till flashback istället för att ta kontakt med de som verkligen kan hjälpa dig att lösa din situation.
Citera
2011-03-25, 09:45
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pretorians1

Det är väl ändå datumet som anges i brevet som gäller, dvs utskriftsdatum den 11:e?
Citera
2011-03-25, 12:13
Medlem
lokaldelens avatar
Detta har iaf löst sig.

Har pratat med Intrum och det var inga problem att skjuta på betalningen till nästa onsdag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in