Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-10, 19:13
  #2593
Medlem
kaptenhaddocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link85
Tja!

Har en Toyota Corolla - 99 som funkar bra, dock så kan den vara lite svår startad. Vettefan om det är startmotorn eller något annat. Är det något som kan påverka min besiktning?
Bara den går igång så är det lugnt
Citera
2017-10-10, 19:23
  #2594
Medlem
kaptenhaddocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoelSUOMI
Hmm. Besiktat min 245 med luftdämpare bak (av alla jävla tillval så valde universitetet som var första ägare just det) två gånger och systemet har varit lika uselt (läcker ur sig själv på någon mil om ens det) utan någon som helst anmärkning.

Själv fick jag nedslag på yttre styrled. Valde att försöka byta den själv. Nu kan jag inte sova om nätterna och körförbudet inträder vilken vecka som helst ( )

Finns lufttryck i bälgarna under besiktningen och dämpningen funkar, då är d ju lugnt. Ett större läckage märker man ju lätt. Kan ju inte vara så stort läckage om det tar flera mil innan de märks
Citera
2017-10-17, 13:51
  #2595
Medlem
Folkhemsstandards avatar
Ska besikta bilen imorgon. Jag tvättat den utvändigt och invändigt för att ge ett bra intryck. Spänt fast alla säkerhetsbältena bak och lagt fram varningstriangeln på förarstolen.

Har kollat följande:

Vindrutetorkare och spolarvätska
Tutan
Samtliga lampor
Att värmefläktarna fungerar för vindrutan
Däckens mönsterdjup (via slitagevarnarna) och tryck
Att alla dörrar går att öppna och stänga
Att backspeglarna sitter fast och går att justera
Att batteriet sitter fast
Alla vätskor (olja, kylarvätska och bromsvätska)

Det jag funderar över är följande:

*Har ett litet kylarvätskeläckage, inget stort men det droppar ibland. Kan det bli problem?

*Framdäckens mönsterdjup är rätt slitna, enligt slitagevarnarna är det okej, men det är precis på gränsen, kan det bli problem?

*Förardörren saknar dörrstop, den går att öppna och stänga normalt. Dock så går det inte att "haka" fast dörren i dom olika lägena man brukar kunna när man öppnar den (oftast är det två stycken lägen) när den är öppen. Kan detta bli ett problem?

Har ni några andra tips eller trix, eller något jag missat att kontrollera?
Citera
2017-10-23, 20:32
  #2596
Medlem
Får jag körförbud direkt med detta och måste bärga bilen från besiktningen?

https://imgur.com/aO9Qhyt

Jag vill ta reda på vad mer som måste åtgärdas för att bilen ska gå igenom en besiktning.
Citera
2017-10-23, 21:31
  #2597
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glarpf
Får jag körförbud direkt med detta och måste bärga bilen från besiktningen?

https://imgur.com/aO9Qhyt

Jag vill ta reda på vad mer som måste åtgärdas för att bilen ska gå igenom en besiktning.


Nja finns det en risk att något lossnar så kan du få körförbud men så länge det sitter fast så får du en 2:a och ombesiktningskrav. Har du ett tag kvar på besiktningsperioden som du inte vill förlora så kan du välja att göra en så kallad Trafiksäkerhetskontroll/ frivillig kontroll som inte rapporteras till Transportstyrelsen. Då får du reda på alla åtgärder som krävs för godkänd besiktning men utan formella krav och tidsfrister, inte ens körförbud.
__________________
Senast redigerad av wienerbroed 2017-10-23 kl. 21:34.
Citera
2017-10-29, 16:42
  #2598
Medlem
Link85s avatar
Har en till fråga!

Jag har installerat en 22 tums ledramp över regplåten, är det något som kan påverka besiktningen? Sedan så har jag bytt ut mina gula H4 lampor mot vita samt parkeringsljusen. Inget som påverkar besiktningen?
Citera
2017-11-02, 08:38
  #2599
Medlem
Driftstopps avatar
Besiktningsmannen kunde inte få kontakt med bilen. OBD:n
Fick igenom bilen ändå?

Men när jag kopplade in den hemma samma dag fungera den utmärkt och fick kontakt med bilen.
Citera
2017-11-02, 18:28
  #2600
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp
Besiktningsmannen kunde inte få kontakt med bilen. OBD:n
Fick igenom bilen ändå?

Men när jag kopplade in den hemma samma dag fungera den utmärkt och fick kontakt med bilen.

Intressant, har man felkoder kan man alltså sabotera obd uttaget
Citera
2017-11-02, 18:33
  #2601
Medlem
killawifes avatar
Jag har en A6:a Q som jag köpte för att ha som vinterbil. Bilen fungerar utmärkt på alla sätt men vibrerar en hel del från motorn och jag har inte kunnat lokalisera felet. Kan man få anmärkning på vibrationer från motorn? Det är ju inget som påverkar körsäkerheten, om inte motorn exploderar förstås. men det gör den nog inte.... :/ Skulle vilja få den besiktigad iallafall så jag kan köra den.
Citera
2017-11-04, 17:39
  #2602
Medlem
pop-ikons avatar
Hej! Jag undrar om elektrisk ljuslängdsreglering (eller vad det officiellt heter?) är obligatoriskt, har alltså inte Xenonljus utan vanliga H4-lampor, och det går att välja lägena 0, -1 och -2 på panelen. Kör ju alltid med 0 dvs halvljus så högt upp som möjligt.

Nu har motorn på ena sidan gett upp. Måste jag byta motorn innan besikting?
Citera
2017-11-04, 18:11
  #2603
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pop-ikon
Hej! Jag undrar om elektrisk ljuslängdsreglering (eller vad det officiellt heter?) är obligatoriskt, har alltså inte Xenonljus utan vanliga H4-lampor, och det går att välja lägena 0, -1 och -2 på panelen. Kör ju alltid med 0 dvs halvljus så högt upp som möjligt.

Nu har motorn på ena sidan gett upp. Måste jag byta motorn innan besikting?
Nej, det är inget dom tittar på.
Citera
2017-11-12, 19:47
  #2604
Medlem
Går bilen igenom med downpipe istället för dpf?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback