Citat:
Ursprungligen postat av
Dudemaister
Om du tittar i TSFS 2010:84, som är regelverket som man använder sig utav vid kontrollbesiktning, så står det följande.
- Utvändig backspegel: saknas på vänster sida (1969) 2x
- Saknas på höger sida, tung lastbil och buss (1969) 2x
Alltså behövs det inte på en personbil på höger sidan vid en kontrollbesiktning. Sen om det behövs vid registreringsbesiktning är en annan sak.
https://transportstyrelsen.se/Global...%202010-84.pdf
.
Vad står (1969) för? Jag ser att det står samma i lagtexten jag länkade till. 1969 står väl för: Gäller -69 årsmodell och framåt. Så vad jag kan se så står det inget om hö backspegel i TSFS 2010:84.
Varför har höger sida tappats bort nånstans på vägen?
Så fordonskungörelsen säger en sak medan TSFS 2010:84 säger en annan sak och polisen har en tredje syn på saken. Ska undersöka detta och lite andra regler.
Sen så har olika besiktningsmän/stationer olika bedömningar på samma saker det är också ett mysterium.
Nu får jag ju avslöja min höga ålder med att säga att jag började jobba med bilar 1981 och har sen dess varit och besiktigat kanske långt över 1000 bilar och andra fordon och lärt mig ett och annat under åren och vet att regler har ändrats, en del har tagits bort och andra lagts till så av dig har jag ju lärt mig ngt nytt, alltid intressant. Har dock inte jobbat som bilmek under alla dessa år som tur är, valde bort det och kan nu istället ha gamla bilar som hobby.