Flashback bygger pepparkakshus!
2013-11-27, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
Orkade du inte läsa i lagtexten heller? Vad menar du med att äldre bilar får sakna backspegel? Definera äldre! Har inte bilprovningen lika regler att gå efter som polisen och vi andra har, jag läste ju bokstavligen ur lagboken och se ovan vad jag skrivit om backspeglar?

Jag tror att du menar att bilprovningen ser mellan fingrarna i vissa fall precis som jag skrev om andra saker längre upp i tråden.
Jag följer lagtexten var dag jag jobbar!
Vi har den dock översatt till ett mer lättförståeligt dokument kallat kontrollbesiktningshandboken, den följer alla!
Citera
2013-11-27, 21:01
Medlem
NEWMAN74s avatar
Polisen och besiktningen kollar inte på exakt samma saker/har olika bedömningar.
Citera
2013-11-28, 01:08
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dudemaister
Om du tittar i TSFS 2010:84, som är regelverket som man använder sig utav vid kontrollbesiktning, så står det följande.

- Utvändig backspegel: saknas på vänster sida (1969) 2x
- Saknas på höger sida, tung lastbil och buss (1969) 2x

Alltså behövs det inte på en personbil på höger sidan vid en kontrollbesiktning. Sen om det behövs vid registreringsbesiktning är en annan sak.

https://transportstyrelsen.se/Global...%202010-84.pdf
.
Vad står (1969) för? Jag ser att det står samma i lagtexten jag länkade till. 1969 står väl för: Gäller -69 årsmodell och framåt. Så vad jag kan se så står det inget om hö backspegel i TSFS 2010:84.
Varför har höger sida tappats bort nånstans på vägen?
Så fordonskungörelsen säger en sak medan TSFS 2010:84 säger en annan sak och polisen har en tredje syn på saken. Ska undersöka detta och lite andra regler.

Sen så har olika besiktningsmän/stationer olika bedömningar på samma saker det är också ett mysterium.

Nu får jag ju avslöja min höga ålder med att säga att jag började jobba med bilar 1981 och har sen dess varit och besiktigat kanske långt över 1000 bilar och andra fordon och lärt mig ett och annat under åren och vet att regler har ändrats, en del har tagits bort och andra lagts till så av dig har jag ju lärt mig ngt nytt, alltid intressant. Har dock inte jobbat som bilmek under alla dessa år som tur är, valde bort det och kan nu istället ha gamla bilar som hobby.
Citera
2013-11-30, 03:05
Medlem
Om jag besiktar en bil med körförbud, och den inte går igenom, får jag då köra den en månad efter det eller är det körförbud direkt efter igen tills jag besiktat om den? Förutsatt då att det bara är "vanliga" tvåor och inget som skulle ge körförbud vid en vanlig besiktning.
Citera
2013-11-30, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bt-11
Lite flax då, tycker de låter som ett fall för ett föreläggande om reg.bes. Ombyggt fordon

Bilen är inte helbilskodkänd så något ombyggt fordon ska det inte bli. Och ombyggt fordon har betydligt högre krav än dessa, bytt motor, bytt bakaxel och hela bromssystemet, t.ex.
Citera
2013-11-30, 11:47
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobbe_x90
Om jag besiktar en bil med körförbud, och den inte går igenom, får jag då köra den en månad efter det eller är det körförbud direkt efter igen tills jag besiktat om den? Förutsatt då att det bara är "vanliga" tvåor och inget som skulle ge körförbud vid en vanlig besiktning.
Du får köra hem och åtgärda felen, och efter det, får du köra med bilen.
Citera
2013-11-30, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rossen
Bilen är inte helbilskodkänd så något ombyggt fordon ska det inte bli. Och ombyggt fordon har betydligt högre krav än dessa, bytt motor, bytt bakaxel och hela bromssystemet, t.ex.
Ja, förlåt mig. Läste det lite snabbt innan. Nej ombyggt ska det inte vara. Däremot finns det ju trotts allt regler som rör ändringar på även icke typade fordon.
Citera
2013-12-03, 19:57
Medlem
Ungrarens avatar
Har en S80.

Finns det krav på att imformationsdisplayen måste funka? Alltså den till vänster på instrumentpanelen.
Citera
2013-12-06, 02:39
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobbe_x90
Det beror på om du får en "2:a" eller "3a" får du en tvåa så får du köra en månad med den om och när du har åtgärdat felen, får du en trea=körförbud så får bara köra ngr meter utanför besiktingshallen och ställa den där och ordna transport med bärgning eller hyra ett släp och ta hem den eller till verkstad eller närmast bilskrot.
Citera
2013-12-06, 02:49
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ungraren
Har en S80.

Finns det krav på att imformationsdisplayen måste funka? Alltså den till vänster på instrumentpanelen.
Har ingen S80 men har bilar med infodisplayer och på mina finns inga uppgifter som besiktningen bryr sig om. Antar att du har färdator i displayen och ev annan info som tid datum mm. Men har den info om bilens viktiga system såsom bromsar ABS Airbag mm så måste den nog funka och kunna visa varningar.

Vad har din slocknade display för funktion vad har den varit till? Du kanske bara behöver laga belysningen i den för att få den att funka igen, vad vet jag. Ser att det säljs många displayer på bilåtervinningarna då iaf de äldre med flytande kristaller gav upp ganska snabbt. De nyare är kanske inte av så hög kvalitét heller då de är tillverkade på billigast möjliga sätt i en smutsig fabrik i asien nånstans.
Citera
2013-12-06, 22:29
Medlem
Legimitations avatar
Köpte för ett tag sedan en Tahoe -96 som är importerad från USA 2008. Vid besiktningen fick jag 2:a på tona sidorutor fram. Den har gått som polisbil i USA och har troligtvis haft tonade rutor i original som satt kvar vid importen. Kan de anmärka på rutorna när den blivit godkänd med dessa rutor vid reg.besiktningen? Vem skall gräva fram uppgifter om hur den var beskaffad vid reg.besiktningen? Jag eller bilprovningen?
Citera
2013-12-11, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Streamarn
Går en bil med slut/ej fungerande bromsackumulator igenom?
Den bygger upp tryck (behåller tryck?) så att man ska kunna använda bromsservo och styrservo ett tag efter att bilen stängts av: tex vid "kärringstop". Finns bland annat på en del äldre Audi.

I princip BORDE den väl gå igenom? Jag tänker på många bilar så finns det inte ens utan då blir väl bromspedalen helt stum så fort bilen dör? Eller har jag fel?

Mvh

Kan ju passa på att meddela att var och besiktade bilen för lite över en vecka sedan. Den gick igenom med blankt papper. Besiktningsgubben verkade inte ens lägga märke till att det blinkade ett stort rött utropstecken i mätarhuset. Glad blev jag i alla fall.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in