2011-03-23, 22:42
Medlem
Eyjas avatar
Sökt och sökt, men kan inte hitta någon "guide" eller tips på hur man gör egna canvasdukar. Köper färdigt i vanliga fall, men nu vill jag har en betydligt större. Hört om dom som köper lister och kapar till. Hur funkar det isf? Kan man ta något annat tyg en canvastyg. Var inne på IN-EX idag, men tyckte det var lite dyrt med ca 350kr/m får 210bredd. Eller låter det rimligt?

Är som ni märker helt främmande för ämnet, så tar gärna emot tips och idéer
Citera
2011-03-24, 13:25
Medlem
Salfords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eyja
Sökt och sökt, men kan inte hitta någon "guide" eller tips på hur man gör egna canvasdukar. Köper färdigt i vanliga fall, men nu vill jag har en betydligt större. Hört om dom som köper lister och kapar till. Hur funkar det isf? Kan man ta något annat tyg en canvastyg. Var inne på IN-EX idag, men tyckte det var lite dyrt med ca 350kr/m får 210bredd. Eller låter det rimligt?

Är som ni märker helt främmande för ämnet, så tar gärna emot tips och idéer
Om man vill spara pengar så brukar man ju köpa spännramar och duk själv. Färdigmonterade dukar är sämre och dyrare vanligtvis. Gå till mindre konstaffärer och fråga vad dom tar för en spännram. Då kan man få vilka mått man vill. Även dukar är billigare och då kan man köpa stora dukar. Bättre då att köpa så mycket man kan så det blir billigare.

Sen hur man spänner upp duken är en annan sak. Man måste ha gjort det några gånger, kan vara svårt. Speciellt om det är större dukar. Är du totalnybörjare tar det ett tag innan du kan spänna en ram utan att den böjs eller inte blir rak. Då är det bättre att be någon på stället du köper ramarna på spänna duken också. Men det också en bra skill att ha om du känner för att lära dig spänna ramar. Spara också pengar i längden.
Citera
2011-03-24, 13:32
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Kolla gamla böcker om oljemåleri, t ex av Acke Kumlien, som beskriver hur man bar sig åt innan det fanns tubfärger och färdiga dukar i butiken.
Citera
2011-03-24, 18:03
Medlem
Eyjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salford
Om man vill spara pengar så brukar man ju köpa spännramar och duk själv. Färdigmonterade dukar är sämre och dyrare vanligtvis. Gå till mindre konstaffärer och fråga vad dom tar för en spännram. Då kan man få vilka mått man vill. Även dukar är billigare och då kan man köpa stora dukar. Bättre då att köpa så mycket man kan så det blir billigare.

Sen hur man spänner upp duken är en annan sak. Man måste ha gjort det några gånger, kan vara svårt. Speciellt om det är större dukar. Är du totalnybörjare tar det ett tag innan du kan spänna en ram utan att den böjs eller inte blir rak. Då är det bättre att be någon på stället du köper ramarna på spänna duken också. Men det också en bra skill att ha om du känner för att lära dig spänna ramar. Spara också pengar i längden.

Tack för ditt svar!
Var ju i en butik i går och hon sa att det är billigare att köpa färdiga Men måttet jag ska ha finns inte som färdig, 100x200. Så jag måste göra den själv på något vis.

Sen är det ju klart att man vill kunna spänna sina egna ramar Men är helt och nybörjare, men har inte tummen mitt i handen direkt. Kruckset är ju att det år lite svårt att få hem den bra när den är så stor :/

Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Kolla gamla böcker om oljemåleri, t ex av Acke Kumlien, som beskriver hur man bar sig åt innan det fanns tubfärger och färdiga dukar i butiken.

Tack för tipset! Får kila till bibblan och spana runt
Citera
2011-03-25, 12:45
Medlem
Salfords avatar
[quote=Eyja]Tack för ditt svar!
Var ju i en butik i går och hon sa att det är billigare att köpa färdiga Men måttet jag ska ha finns inte som färdig, 100x200. Så jag måste göra den själv på något vis.

Sen är det ju klart att man vill kunna spänna sina egna ramar Men är helt och nybörjare, men har inte tummen mitt i handen direkt. Kruckset är ju att det år lite svårt att få hem den bra när den är så stor :/[quote]

Kan säkert vara olika när det gäller om det är billigare att köpa färdigmonterade ramar. Jag brukar iaf köpa stora dukar och rullar så har man allt hemma. Slipper man planera varje tavla och springa till affären hela tiden. Kan man också skära ut mindre dukar om man vill.

Om du planerat att bara göra en stor tavla så är det nog bäst att gå till en ramaffär och säga vilka mått du vill ha och be dom spänna duken också. Lycka till
Citera
2011-03-26, 21:37
Medlem
gooel.se
Citera
2011-03-27, 17:00
Medlem
Salfords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feelia.blogg
gooel.se
Var det ett försök att vara lite nedlåtande och hänvisa till google.se?
Citera
2011-04-01, 20:14
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Ett alternativ är grundmålad masonitskiva, eftersträvas dukliknande knottrighet så målar man på baksidan.
Citera
2011-04-02, 12:53
Medlem
här finns en sida där man kan beställa ifrån och de har även tydliga monteringsanvisningar:

http://www.kilramar.se/content/3-monteringsanvisningar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in