2011-03-23, 23:04
Medlem
xyzns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Bra? Redan efter första meningen inser man ju hur jävla dum i huvudet hon är.

"De fristående skolorna har lägre lärartäthet och lägre andel behöriga lärare. Därför min slutsats att kvaliteten är lägre i dessa skolor."

Hon gör en slutsats efter två variabler, lärartäthet resp. behörighet - men skiter fullständigt i allt annat. Jo, suveränt inlägg...

Så du menar att det inte finns något samband mellan lärartäthet + behöriga lärare och kvalitet?

Jo, suveränt inlägg...
Citera
2011-03-24, 05:43
Medlem
Hugh.Hefners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xyzn
Så du menar att det inte finns något samband mellan lärartäthet + behöriga lärare och kvalitet?

Jo, suveränt inlägg...

Han skrev inte att det inte kan finnas ett samband. Däremot är det endast en av flera parametrar.
Rossana beklagar sig senare att friskolor bidrar till kunskapsskillnader i samhället, eftersom barnen i de fristående skolorna lär sig mer.

Jag har gått i både kommunal och fristående skola och kvalitén var avsevärt mycket högre i den fristående skolan. Angående lärartätheten så kände jag att jag hade bättre tillgång till lärare på den fristående skolan. Jämför man siffror rakt av missar man att mycket lärarkraft i kommunala skolor går åt att hantera sociala problem och att lärartätheten är hög främst bland så kallade problemelever vilket gör att snittet blir högre utan att de facto lärartätheten är särskilt hög för den vanlige skötsamme eleven.

Hade kvalitén varit högre i de kommunala skolorna hade den "brain drain" hon beklagar sig över inte existerat.
Citera
2011-03-24, 10:07
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xyzn

Jo, suveränt inlägg...

Det beror helt på hur utbildningen bedrivs, vilket är min poäng, att man inte kan dra sådana förhastade slutsatser efter två enkla variabler. 47 av de 50 sämsta skolorna är för övrigt kommunala sådana, detta trots att flera av dem har en tämligen hög lärartäthet.

Problemet med vänstern är att de är så jävla trångsynta. Är verksamheten i ett äldreboende katastrofalt, då är lösningen naturligtvis att lagstifta om minimibemanning - givetvis på bekostnad av skattebetalarnas pengar - enligt vänstern. Med andra ord skiter man fullständigt i allt annat, allt går att lösa med fler lagstiftningar och högre skatter. Bra parti.
Citera
2011-03-25, 13:56
Bannlyst
Så länge som hon håller sig borta i Stockholm är jag nöjd. Sen undrar jag om 6 timmar även omfattar skolväsendet med.
Citera
2011-03-25, 16:53
Medlem
RedXs avatar
Det här var ett intressant drag av vänsterpartiet. Jag tror inte att jag någonsin har hört eller läst någonting som hon har kommit med som inte har haft klara drag av .

Att hon sedan måste vara en av västvärldens suraste politiker ger henne inte direkt några pluspoäng. Arg, bitter och verklighetsfrånvänd. Inte direkt tre egenskaper man söker hos en politiker.

Men å andra sidan; vilka alternativ finns i vänsterpartiet? Jonas Sjöstedt är väl den enda politikern de har som ens försöker ge ett seriöst intryck.
Citera
2011-08-09, 17:57
Medlem
Rossana Dinamarca är antidemokrat. Kanske inte så förvånande med tanke på att hon är vänsterpartist. För några år sedan så försökte Stenbeckskanalen TV8 profilera sig som en alternativ public service-kanal. Fast istället för att vara vänstervriden som SVT och TV4 så var den mera höger. Det gick inget vidare, de hade väldigt låga tittarsiffror. Fast för en vänsterpartist är tydligen blotta möjligheten att allmänheten skulle kunna titta på ej vänstervriden TV skrämmande. Dinamarca, som var ledamot i kulturutskottet för (v), gjorde nämligen ett uttalande om att vidaresändning av kanalen i marknätet borde förbjudas. Det skulle ha gjort det omöjligt för många svenskar att se den.

Sammanfattningsvis: den som vill förbjuda en TV-kanal för att den har "fel" åsikter är antidemokrat.
Citera
2011-08-09, 18:08
Medlem
Kyros-IIs avatar
Citat:
Problemet med vänstern är att de är så jävla trångsynta. Är verksamheten i ett äldreboende katastrofalt, då är lösningen naturligtvis att lagstifta om minimibemanning - givetvis på bekostnad av skattebetalarnas pengar - enligt vänstern. Med andra ord skiter man fullständigt i allt annat, allt går att lösa med fler lagstiftningar och högre skatter. Bra parti.
Vem är det som är trångsynt egentligen? Lägre skatt, är det allt du tänker på. Vill du införa ättestupa också kanske? Låter så.
Citera
2011-08-09, 18:20
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyros-II
Lägre skatt, är det allt du tänker på.
Jag tänker på frihet.
Citat:
Vill du införa ättestupa också kanske? Låter så.
Varför skulle jag vilja det?
Citera
2011-08-09, 19:06
Medlem
Kyros-IIs avatar
Citat:
Jag tänker på frihet.
Kan du ta och utveckla det där lite. Vilken frihet tycker du att de äldre i samhället ska ha? Ska omvårdnad om de äldre vara endast för dem som har råd att betala för sig? Är det så du menar?
Citat:
Varför skulle jag vilja det?
Förlåt, jag överskattade visst din intelligens och trodde att du hade något annat att komma med än en motfråga.
Citera
2011-08-09, 19:08
Medlem
StuGs avatar
Prisa Herren! V på väg under 4%! Hoppas på henne som partiledare.
Citera
2011-08-09, 19:24
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Prisa Herren! V på väg under 4%! Hoppas på henne som partiledare.

Verkar vara något av en trend med unga personer som partiledare. MP satte ju in två snorungar nyligen, och Hans Linde från V är född 1979.

Bland Centerns kandidater till partiledarposten finns Anna-Karin Hatt (1972), Annie Lööf (1983!).

Rossana Dinamarca är född 1974, även om man har svårt att tro det eftersom hon ser ut, klär och beter sig som en fjortonårig Håkan Hellström-groupie*. Hon lär dock inte vara aktuell som partiledare, skulle jag tro.

*
Citera
2011-08-09, 19:26
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Kan du ta och utveckla det där lite. Vilken frihet tycker du att de äldre i samhället ska ha? Ska omvårdnad om de äldre vara endast för dem som har råd att betala för sig? Är det så du menar?
Men halmgubbeargument...

Jag vill överlåta äldreomsorg, liksom all vård, utbildning... eller rättare sagt all verksamhet staten bedriver till privat regi.
Citat:
Förlåt, jag överskattade visst din intelligens och trodde att du hade något annat att komma med än en motfråga.
Så du förutsätter att jag vill införa ättestupa pga. att jag motsätter mig våld och förtryck gentemot andra individer? Ok. Låter logiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in