21 058 besökare online
855 862 medlemmar • 45 770 339 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Samhälle > Utbildning och studier
Svara på ämne
Ämnesverktyg
shogun-r
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SepeJon
Fattar inte riktigt vad du menar. Ja, energi är ett område som kan kopplas till miljö men dom andra exemplen jag tog upp är miljöutbildningar utan direkt koppling till energi och det kan menar är att jag inte kan hitta något miljö- master/program o dylikt på chalmers som INTE är inriktade på energiproduktion/energi o sånt..

Tror att Aleizohiet menar att denna tråden handlar om Civilingenjör i energi frågor och Electric Power Engineering dvs Elkraft handlar just om miljö och energi. Läser man den inriktningen får man stor kompetens inom just energi och miljö, vilket innefattar teknik. Man läser dock även "mjukare" kurser med mer samhällsinriktning.

Sant är att Chalmers kanske inte har så många program med flashiga och moderna namn, men dom programmen som du pratar om, vad skall man jobba med inom dom programmen? Miljö är bra men miljö har blivit något av ett modeord. Miljön måste ju ha ett sammanhang, VAD inom miljö skall man jobba med.

Miljö är ett viktigt inslag i alla Chalmers program oavsett vad man läser, E, M osv.... För mig ÄR Electric Power Engineering och Elkraft ,energi och miljö.

Om man ser på olika inriktningar så Kemiteknik är väl i högsta grad miljö? Elektroteknik har redan nämnts. Maskinteknik är väl också i högsta grad miljö att konstruera effektivare maskiner och bilar.

SepeJon
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
Tror att Aleizohiet menar att denna tråden handlar om Civilingenjör i energi frågor och Electric Power Engineering dvs Elkraft handlar just om miljö och energi. Läser man den inriktningen får man stor kompetens inom just energi och miljö, vilket innefattar teknik. Man läser dock även "mjukare" kurser med mer samhällsinriktning.

Sant är att Chalmers kanske inte har så många program med flashiga och moderna namn, men dom programmen som du pratar om, vad skall man jobba med inom dom programmen? Miljö är bra men miljö har blivit något av ett modeord. Miljön måste ju ha ett sammanhang, VAD inom miljö skall man jobba med.

Miljö är ett viktigt inslag i alla Chalmers program oavsett vad man läser, E, M osv.... För mig ÄR Electric Power Engineering och Elkraft ,energi och miljö.

Om man ser på olika inriktningar så Kemiteknik är väl i högsta grad miljö? Elektroteknik har redan nämnts. Maskinteknik är väl också i högsta grad miljö att konstruera effektivare maskiner och bilar.

Absolut tråden handlar ju om energiteknik så den kopplingen förstår jag, undrade mer allmänt bara då det snackas på andra ställen än här om att Chalmers skulle vara så miljöinriktad. Men antagligen kör dom väl bara inom energiteknik då...spelar väl ingen roll vad man kan jobba med, inte om såna inriktningar ger jobb som jag undrade utan om de finns sånt på chalmers.
Man jobbar inom kommuner och allt möjligt men främst som miljökonsult, ex Sweco, SWP, ÅF med vattenförsörjning, avloppsrening, avfallshantering, sanering av förorenade områden, miljöanalyser och miljökonsekvensbeskrivningar.

absolut att kemiteknik kan vara miljöinriktad men då är det ju att man själv väljer sånt exjobb osv för att forma utbildningen eller finns det såna masterinriktningar?

shogun-r
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SepeJon
Absolut tråden handlar ju om energiteknik så den kopplingen förstår jag, undrade mer allmänt bara då det snackas på andra ställen än här om att Chalmers skulle vara så miljöinriktad. Men antagligen kör dom väl bara inom energiteknik då...spelar väl ingen roll vad man kan jobba med, inte om såna inriktningar ger jobb som jag undrade utan om de finns sånt på chalmers.
Man jobbar inom kommuner och allt möjligt men främst som miljökonsult, ex Sweco, SWP, ÅF med vattenförsörjning, avloppsrening, avfallshantering, sanering av förorenade områden, miljöanalyser och miljökonsekvensbeskrivningar.

absolut att kemiteknik kan vara miljöinriktad men då är det ju att man själv väljer sånt exjobb osv för att forma utbildningen eller finns det såna masterinriktningar?

Det jag syftade på är främst att Chalmers inte har några grundutbildningar med flashiga namn. Som jag ser det så är dom program som nämns här mest ett hopplock av grundkurser inom olika områden. Vilka masterprogram kan man sedan välja i t ex Linköping? Man (om jag inte minns fel) läser bara nån enstaka elektrokurs, kemikurs etc. När du nämner miljöanalyser och miljökonsekvensbeskrivningar så finns det ju konkurrens från samhällsvetenskapliga program. Chalmers har väl helt enkelt valt att satsa på kärnan, dvs teknik. Sen kan man givetvis väva in miljö i det vilket jag fått uppfattningen och tror att dom gör i stor utsträckning.

Om du ser på följande masterprogram så borde dom täcka mycket inom dom områden du nämner. Ett axplock från https://student.portal.chalmers.se/s...ER&parsergrp=0

Med miljö i namnet

DESIGN FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT, MSC PROGR

ENVIRONMENTAL MEASUREMENTS AND ASSESSMENTS, MSC PROGR

INDUSTRIAL ECOLOGY - FOR A SUSTAINABLE SOCIETY, MSC PROGR

INFRASTRUCTURE AND ENVIRONMENTAL ENGINEERING, MSC PROGR

INNOVATIVE AND SUSTAINABLE CHEMICAL ENGINEERING, MSC PROGR

SUSTAINABLE ENERGY SYSTEMS, MSC PROGR

TECHNOLOGY, SOCIETY AND THE ENVIRONMENT, MSC PROGR

Även dessa har stor miljöinriktning om man ser på kursutbudet

GEO AND WATER ENGINEERING, MSC PROGR

ELECTRIC POWER ENGINEERING, MSC PROGR

Vet inte om det är svar på din fråga men personligen tycker jag att Chalmers har massa inom hållbar utveckling och miljö, men jag har inte kollat på dom andra större skolorna iofs.

Lonewolf.McQuade
Medlem
Lonewolf.McQuades avatar
Tänkte skapa lite liv i den här tråden.

Nu är det få dagar kvar tills sista ansökningsdag och jag har precis som ts har planer på att läsa någon ingenjörsutbildningen inom energi. Problemet är att jag har svårt att välja vilken som jag helst vill gå. Jag är inte helt säker på om jag jag vill jobba med själva tekniska utvecklingen eller med mer överblickande roller som t ex projektledare eller liknande. Just nu ligger Energisystem (UU) som det närmaste valet då det verkar gå att fördjupa sig en hel del inom olika energitekniker och system men ändå få med lite företagsekonomi och managementkurser.

Jag har även kollat på industriell ekonomi och då välja en energiinriktning men är lite rädd att jag då mer eller mindre skulle förlora möjligheten att fördjupa mig tekniskt och vara tvingad att söka ekonomijobb då det verkar vara inom sådana positioner de flesta hamnar.

EMM är ännu ett alternativ men efter att ha läst Censor Scipio inlägg tidigare i tråden lockar det inte längre lika mycket.

Jag läser just nu tekniskt basår i Linköping och det känns lite sådär att lämna Linköping med tanke på dess goda rykte inom tekniska utbildningar men samtidigt är energisystem en lockande utbildning. Har hört lite olika om hur bra de tekniska utbildningarna i Uppsala är så vet inte riktigt vad jag sak tro.

Jag skulle bli mycket tacksam om någon har lite tips och synpunkter angående mina val.

Svara på ämne
Topp Dela »