• 1
  • 2
2011-03-23, 17:17
Medlem
Mc.Byls avatar
Nu är det så att jag och min väninna hade tråkigt en kall och hal kväll. Så vi bestämde oss för att ta hennes pappas bil och köra till en kompis några mil härifrån. Jag var 18 då, och hon var och är 17 år.
Ingen av oss har eller hade körkort då, och det slutade med att bilen sladdade av vägen och hamnade i diket. Gubbfan hade sommardäcken på mitt i vintern.

Bilen tog knappt skada pga den djupa snön. Men gubben vill ha ersättning för en jobbdag för att han inte kunde komma till jobbet utan bilen.

Han hade inte tänkt anmäla oss om vi betalade pengarna till honom. Men nu är det så att jag har ganska svårt att fixa fram hans pengar så han anmäler oss om 2 veckor.

Grejen är att han sa; Om jag inte får mina pengar så anmäler jag er.

Måste han inte anmäla stölden direkt, annars är det nästan utpressning?

Kan vi kanske komma undan med det här? För jag orkar inte sitta inne mellan 6 månader och 4 år för en skitsak och pengarna kan jag inte fixa fram
Citera
2011-03-23, 18:01
Medlem
Grammaton-Clerics avatar
Net det är inte utpressning om det är en skälig ersättning och ni kan lösa det hela utan att blanda i polisen, det e snarare en schysst gest från hans sida.

Och nej du kommer inte få fängelse oavsett, "tillgrepp av fortskaffningsmedel" som blir brottsrubriceringen är inte ett särskilt allvarligt brott. Och ni kommer inte dömas för stöld/grov stöld ifall det är det du sitter och oroar dig för.
Citera
2011-03-23, 18:06
Medlem
Mc.Byls avatar
Aha så det blir bara böter?
Citera
2011-03-23, 18:09
Medlem
Grammaton-Clerics avatar
För brottet döms, om gärningen ej är belagd med straff enligt någon tidigare paragraf i samma kapitel, till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter. Är brottet grovt, dömes till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år.

Visst, det finns en teoretisk chans att du KAN dömas till fängelse, men om du nu inte är en idiot som gjort exakt samma sak 72 ggr tidigare så är det ingen större risk att du får fängelse pg av "en buskörning med väninnans pappas bil"
Citera
2011-03-23, 18:12
Medlem
Anti-WOGs avatar
Jag förstår inte vad ditt problem är?
Hosta upp pengarna som han begär, och då kommer du lindrigt undan, han kunde lika gärna gjort en polisanmälan, och då hade du fått dagsböter samt prick i registret. Skulden går direkt till Kronkalle, så då får du även en betalningsanmärkning, dvs att du kan inte ta lån, öppna telefonabonnemang, skaffa lägenhet etc etc.
Citera
2011-03-23, 18:21
Medlem
Mc.Byls avatar
Men hur mycket skulle bötern gå på?
Citera
2011-03-23, 18:27
Medlem
Grammaton-Clerics avatar
Vad spelar det för roll, om det går till domstol får du betala skadestånd för det som skett med bilen PLUS böter.

Så nej, du går inte vinnande ut ur en rättegång.
Citera
2011-03-23, 18:46
Medlem
Mc.Byls avatar
Bara att neka
Citera
2011-03-24, 11:41
Medlem
Ååh vad du är dum, en dagslön... hur mycket kan det vara? Max 2000kr... sen kan du ju dra av så mycket som han betalar i skatt eftersom han knappast lär skatta på pengarna från dig. Kanske lägga på några kronor för pension etc, han verkar vara en rättfärdig gubbe. I vilket fall knappast några svåra pengar att hosta upp.
Citera
2011-03-24, 13:15
Moderator
blomvattnares avatar
B o B -► Juridik

/Mod
Citera
2011-03-24, 20:44
Medlem
Mc.Byls avatar
För mig är det svårt, för jag ligger back som fan
Citera
2011-03-24, 21:01
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mc.Byl
För mig är det svårt, för jag ligger back som fan

Böterna kommer att bestämmas utifrån en speciell uträkningsmetod där det är din inkomst som kommer att ligga till grund för uträkningen. Har du det ekonomiskt svårt ska du betala hans krav, går det till rättegång och döms du kommer du nämligen att betala kravet och dagsboten.
Senast redigerad av namgreb 2011-03-24 kl. 21:03.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in