Hej tips p ur man kan trimma en mopedbil?
Jo jag r ver 20 r.
Nej jag har inte B krkort.
Jag vill komma fram i lite fortare n 40 - 45 km/h.
Ngon som vet hur man gr till vga?
Motor: Yanmar (japansk) p 523cc
Teknisk data p bilen.
Kylsystem Vatten
Vrmesystem Vattenburen
motoreffekt 4 kW (5,44 hk)3000v /3200varv
vridmoment 19.6 Nm vid 1600 varv. 15 Nm vid 2200varv
Generator 480W
Framhjulsdrift med automatvxel typ CVT
Chassi Kaross Plast/Aluminium
Dck 145/70R-13"
skivbromsar bde fram och bak
Mtt och vikt:
Lngd 3130 mm
Bredd 1495 mm
Hjd 1440 mm
Hjulbas 2080 mm
Vikt Tom 350 kg Full 620 kg
Brnslefrbrukning fr. 0,3 liter/mil
Tankvolym 16 liter
Vndradie 5 meter
Lastutrymme ca:1300 liter
.Yttre backspeglar justerbara
.Hgt placerat bromsljus
.Vindrutetorkare med intervall
.Dimbakljus
.Riktigt reservhjul
.Nackstd
.Handskfack
.Klocka
.Vrmeflkt med tre hastigheter
.Defroster fr sidorutor
.Hatthylla
.Elbakruta
.Bakre vindrutetorkare
.Extra isolering i motorrummet
.Justerbara sten fram, ryggstd
I motorutrymmet br det finnas en skruv som begrnsar hur mycket du kan gasa, skruvar du p den t "rtt" hll kommer motorns maxvarv ka och drmed hastigheten men tnk p att det r en diesel och de r inte direkt hgvarviga s motorn kan ta skada av det.
Alla har inte den mjligheten.
Men tipset r gott i alla fall, tyvrr inte mjligt fr min del.
Men det r inte pga ngot jag gjort eller s utan helt andra omstndigheter.
Men men detta r flashback nu trimmar vi denna lilla rackare.
Du tar bort ngra variatorringar s att variatorn kan tryckas ihop till max vilket gr att remmen ker lngre ut p variatorn och det gr fortare. Du kan ven byta vikterna i variatorn.
Alla har inte den mjligheten.
Men tipset r gott i alla fall, tyvrr inte mjligt fr min del.
Men det r inte pga ngot jag gjort eller s utan helt andra omstndigheter.
Men men detta r flashback nu trimmar vi denna lilla rackare.
Har du tnkt p att d du trimmar den,s r det inte i lagens mening,en EU-moped,utan en obesiktad,oskattad,ofrskrad bil,dock fortfarande med ljligt lg effekt!
Slj hrket och kp en bil istllet,olovligkrning borde det ju bli oavsett vilken "bil" du kr..
Vist stmmer det men ngon fr nog sl sig sjlv i huvudet.
Fr att du skall bli tagen fr olovlig krning krvs lite olika saker p olika fordon.
Dvs om jag skulle bli stoppad av polis och kra fr fort olovlig krning p moped.
Men med bil skulle jag ka p olovlig krning ven vid nykterhets kontroll.
Eller annan kontroll.
Sedan r det inte skert att man skulle ka dit fr olovlig krning med en moped bil som gr i 60-65
D en mopedbil i original gr i 55 skall mycket till fr att bevisa att bilen blivit modifierad d de behver ppna upp hela och kontrollera vad som gjorts, och de kan ju inte vara helt skra p fretaget som byggt vxelldan inte glmt stta i en variator ring eller tv.
Tror det blir svrt fr de att stta dit mig.
Motorn brukar orka med rtt mycket s det r utvxlingen som du ska ge dig p. Skruven som nmnts tidigare i trden reglerar inte varvtalet utan max gaspdrag. Den kan du ge dig p nr utvxlingen r s hg att motonr inte orkar varav ur.
Maxvarvet reglaras av fjdrar i insprutningspumpen men motorn mr inte bra av hgre varvtal.
Det du kan gra r att plocka bort diverse stopp i variatorn och kanske enklast av allt, montera strre hjul.
Ingen strre risk att ka dit p det, om du anvnder frnuftet.
Skillnaden med en trimmar mopedbil och olovlig krning i en vanlig bil r ju mjligheten att visa giltigt krkort vid en rutinkontroll. Aldrig hrt talas om en mopedist som kt fast fr trimmat.
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!