Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-03-24, 07:34
  #13
Medlem
Men varför ska jag behöva neka om det nu är lagligt att ta in Tram för eget bruk?
2011-03-24, 18:21
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cookie2010
Men varför ska jag behöva neka om det nu är lagligt att ta in Tram för eget bruk?
Det är inte lagligt eftersom tramadol är narkotikaklassat. Jag vet att det står på Läkemedelsverket att det inte är det i kapslar under 400 mg, men det stämmer inte enligt polis och tull (hela grejen med tramadol är väldigt snårig öht, men det ÄR narkotikaklassat oavsett form). Du får inte ta in några narkotikaklassade läkemedel i Sverige per post oavsett recept eller ej.
Du är ju i en knivig situation om du har ringt och frågat efter brevet - frågan är om det har loggats någonstans eller om någon har skrivit ner det etc. Du får helt enkelt chansa på att det inte har det. Att du betalade med ditt kontokort bevisar inget, du har såklart lånat ut lite pengar till en polare (som du inte vill namnge, och de kan inte tvinga dig, tro inte det oavsett vad de säger) som bad att få låna ditt kort och beställa nåt på nätet. Du kan t o m faktiskt säga att du inte alls har ringt och frågat efter något paket (dvs insinuera att det var din "polare" som ringde) om frågan kommer upp, nu när jag tänker efter. Hur som helst så vill du inte åka dit för narkotikasmuggling, tro mig. Även om du är ostraffad sen tidigare och bara får lite dagsböter och villkorligt så kommer det att förfölja dig LÄNGE. Om du t ex får villkorlig dom eller skyddstillsyn och är över 18 kommer det att synas i belastningsregistret i 10 år! Dvs även om du avtjänar din dom så kommer du att kunna få problem med att få jobb, med körkortet (eftersom det gäller narkotika) och en massa andra grejer. Nej, ring bara och säg att du inte vet något om det och dra storyn om din polare om de frågar.

Du kan INTE räkna med att få hem tramadolen oavsett hur du gör - de ligger och väntar på att förstöras av tullen efter att de har klarat upp det hela med dig...

Neka, och ge f-n i att beställa mer narkotikaklassad medicin från utlandet. If you can't do the time... och så vidare.

Mvh
/marilyn
2011-03-24, 23:03
  #15
Medlem
Det står ju ganska tydligt i brevet vad som kommer att ske:

Citat:
I annat fall kommer egendomen enligt §16 smugglingslagen att förverkas.

Alltså om du inte ringer kommer tabletterna att förverkas. Alltså, ge fan i att ring så borde du klara dig fint.

Men det skadar nog inte att vara försiktig med vad du har hemma ett tag...
2011-03-24, 23:29
  #16
Medlem
Smash3rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Örfil
Det står ju ganska tydligt i brevet vad som kommer att ske:



Alltså om du inte ringer kommer tabletterna att förverkas. Alltså, ge fan i att ring så borde du klara dig fint.

Men det skadar nog inte att vara försiktig med vad du har hemma ett tag...
Nej dumhuve, dom kommer använda det som bevis!

Ring tullen, säg att det inte är ditt - problem solved!
2011-03-25, 10:15
  #17
Medlem
Jo visst kan man neka, men jag vill veta vad som faktiskt gäller.

Har talat med 4personer på Läkemedelsverket som hävdar att Tramadol inte är narkotikaklassat i tablett eller kapselform. De menar vidare att man FÅR skicka efter Tramadol så länge man uppfyller vissa kriterier:

* Höst 400g/tablett el kapsel
* Bifogat recept från läkare
* Högst ett års förbrukning
* Läkemedlet är för personligt bruk.
* Försändelsen är skickat från annat EU- land.
2011-03-25, 10:54
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cookie2010
Jo visst kan man neka, men jag vill veta vad som faktiskt gäller.

Har talat med 4personer på Läkemedelsverket som hävdar att Tramadol inte är narkotikaklassat i tablett eller kapselform. De menar vidare att man FÅR skicka efter Tramadol så länge man uppfyller vissa kriterier:

* Höst 400g/tablett el kapsel
* Bifogat recept från läkare
* Högst ett års förbrukning
* Läkemedlet är för personligt bruk.
* Försändelsen är skickat från annat EU- land.

Ja? Det är klart du får om du uppfyller de kraven.
2011-03-26, 01:42
  #19
Medlem
Som tidigare person skrev, du behöver inte ringa dit. Det stor ordagrant om du inte ringer så kommer varorna att förverkas. Med andra ord RING INTE till tullen, du kommer aldrig att få dina varor ändå. Och om nu du mot all rimlighet skulle bli arresterad av polisen så hävda att du beställde klipulver ((om dom nu tittar på din kontotransaktion) annars neka) men att du verkar ha fått något helt annat. Går aldrig att bevisa motsatsen så att det håller i en rättegång!
2011-04-05, 00:53
  #20
Medlem
Tack för tips!!
2017-04-03, 17:23
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cookie2010
Tack för tips!!


Sorry om jag väcker en 6 år gammal tråd till liv men var nyfiken på hur det slutade? Blev du åtalad och fälld eller klarade du dig?
2017-04-03, 17:54
  #22
Moderator
Morfar-52s avatar
Ingen fråga för drogakuten./låst
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback