• 2
  • 3
2011-03-24, 15:49
Bannlyst
blodpudding å fläsk, fläskkorv å rotmos, pannkaka. du får ha lite fantasi
Citera
2011-03-24, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OpenEyes
Det får du gärna utveckla! Personligen tycker jag det är svårt att inte överträffa genomsnittspizzerian bara man tänker på två saker:

Degen - skippa bakpulver och ge den gott om tid att jäsa.
Tomatsås - spelar oerhörd roll för slutresultatet. Gör egen eller köp så högkvalitativ som möjligt.

Annars är det svårt att misslyckas.

Men dePaul du kanske syftade på stenung och grejer, eller hur kan man gå upp en division annars?

Edit: Och detta är ontopic eftersom ts får tips om att lyckas med pizza

Jag har har misslyckats med tomatsåsen varje gång jag försökt göra hemmagjord pizza oavsett om den är köpt eller hemmagjord. Vad använder du för recept när du gör egen?
Citera
2011-03-26, 21:31
Medlem
OpenEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonsor
Jag har har misslyckats med tomatsåsen varje gång jag försökt göra hemmagjord pizza oavsett om den är köpt eller hemmagjord. Vad använder du för recept när du gör egen?

Ärligt talat har jag bara gjort egen tomatsås en gång, när nöden krävde det.

Taget ur huvudet:

Passerade tomater(alltså utan bitar) ~200g
1 liten gul lök
ett par vitlöksklyftor
pizzakrydda
salt, peppar
socker(viktigt!)

Jag var nöjd, finns säkert bättre recept på nätet men nu efterfrågade du ju den jag använde så

Annars kör jag som sagt heinz tomatsås med vitlök som finns på liten 2 dl tetrapack. Får be mod om ursäkt för att jag postar det här utanför den heliga pizzatråden

TS: Tycker att du ska lägga till pasta carbonara eller liknande i din repertoar.
http://www.recept.nu/1.3629/alexandr...a_la_carbonara
Senast redigerad av OpenEyes 2011-03-26 kl. 21:36.
Citera
2011-03-27, 12:33
Moderator
Amirons avatar
Kokbok är en bra start om man nill lära sig mer. När du är i affären och handlar, så kan du ju kolla in varor du vanligtvis inte brukar köpa och testa dig fram, eller så kan du börja laga mat i ugnen. (revbenspjäll, skinkstek, karre osv) Dels så slipper du passa maten hela tiden.
kryddningen kan du variera mycket.

Jag brukar oftast använda färska örter och vitlök när det gäller karre och skinkstek.
kryddningen går till så att jag gör hål med en kniv på lite olika ställen på steken. Och sedan stoppar i hela vitlöksklyftor (valfri mängd används) eller hackade färska örter. sen på med lite salt och nymalen svartpeppar. häll sedan i en liten mängd vatten och ev en klick smör (inget j-a margarin här inte) och sen in med allt i ugnen på ca 225 grader tills köttet är klart.
(Tiden i ugnen varierar, beroende på storleken på köttbiten.)
Titta till köttbiten med jämna mellanrum, och ös lite utav skyn på köttbiten.

När det är klart, så tar du ut köttet och låter det vila lite. innan du skär upp det i tunna skivor.
Utav skyn gör du en god sås och sen serverar du med kokt potatis och grönsaker.
Senast redigerad av Amiron 2011-03-27 kl. 12:33. Anledning: stavning
Citera
2011-03-27, 13:55
Medlem
Trinnits avatar
Antar att du vill ha något enkelt och snabblagat, att döma av vad du brukar laga till.
Det finns ganska mycket pastasåser som är lätt att göra typ skink/broccolisås, olika tonfisksåser osv. En enkel carbonara kan vemsomhelst slänga till.

Laxfiléér med potatis, sås och någon grönsak till är inte heller så svårt att fixa, likaså korv stroganoff
eller lite thaiinspirerat med kyckling, wokgrönsaker, kokosmjölk och green curry paste, servera med ris.
Lasagne är inte så ohemult svårt heller, eller någon gratäng med kassler.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in