Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2012-12-29, 21:27
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rootbit
Nej.. och jag kan inte avslöja exakt vilken organisation det är heller...

Okej... väcker en gammal tråd till liv här men det du beskriver låter ju som det gamla klassiska driftvärnet. Min far var driftvärnsman eftersom han jobbade åt en statlig myndighet. Tanken var att han skulle fortsätta sitt dagliga arbete, men med uniform och kpist. Grejen var att han blev utbildad i såväl haubits som sprängning med pentylstubin såväl som sabotageverksamhet men även stridsvagnstjänst och skjutning med fasta batterier, vilket då känns märkligt eftersom det var så långt ifrån det han skulle göra om det smällde. Men det var i sig inget stay-behind där. Däremot var han väl medveten om stay-behind och vi pratade om det för över femton år sen. Men han var borta ofta dock.
Citera
2012-12-29, 21:33
  #26
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matjun
Grejen var att han blev utbildad i såväl haubits som sprängning med pentylstubin såväl som sabotageverksamhet men även stridsvagnstjänst och skjutning med fasta batterier

Va, lärde de honom inte att framföra flygplan och agera attackdykare?
Citera
2012-12-29, 22:27
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMarket
Jag börjar tro att det fanns flera svenska stay behind-organisationer för olika ändamål. Är det verkligen Lindencronas organisation du beskriver?

Inte helt otroligt. Dock, vilka alternativa ändamål kan de ha utgjort mer än att agera gerilla vid en sovjetisk invasion månne?

Dels har vi ju Sveaborg som kom och gick ganska fort. Sedan blir det diffusare och diffusare. IB lär ju haft en sådan verksamhet helt klart. Grupp B sägs vara en av dem. Sedan startade också Alvar Lindencrona upp någon verksamhet. Om det var den som gick under namnet Aktionsgruppen Arla Gryning, som för övrigt figurerar i Jallais bok landsförrädare.

I ett gammalt norra magasinet om palmemordet så citerar de en person som säger sig varit med i en grupp "som stod hemvärnet nära" och som skulle agera gerilla vid en sovjetisk invasion. I fredstid hade de uppgift att hålla kolla på vissa personer och grupperingar. äh... vete fan... finns så lite att gå på egentligen. Hade dock varit roligt att få ta del av den här hemliga delen av historien. för det är vad det är idag.. historia och inget annat.
Citera
2012-12-29, 23:08
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Va, lärde de honom inte att framföra flygplan och agera attackdykare?

Jag ska erkänna. Jag blev först skitsur över ditt inlägg. Gjorde till och med så att jag ringde farsan och pratade och dessvärre hade jag inte riktigt rätt i mitt tidigare påstående. Det var inte via driftvärnet han fick den där utbildningen. Det var via dåvarande FBU och diverse kurser han var på frivilligt och ibland mindre frivilligt. Men nåja. Jag ställer mig med skämstratten på en stund och önskar god fortsättning. Dock hoppas jag att själva grundtråden kan leva vidare. Det är ett jävligt intressant ämne.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback