2011-03-22, 21:39
Medlem
Hej alla!

Hoppas ni kan hjälpa mig att få lite klarheter i en sak, som jag inte kan bli riktigt klok på.

Jag har en bostadsrätt. Bor på en annan adress, och hyr ut min bostadsrätt i andrahand. Läste på skatteverkets A-Ö lexikon att man kan göra avdrag för andrahandsuthyrning. Det jag inte blir klok på är ifall man kan ta till vara på detta avdraget, om man inte taxerar hyran i sin inkomst. Jag hyr ut den till självkostnadspris. Med andra ord så tjänar jag inget på det.

Kan jag fortfarande nyttja schablon avdraget på 12 000 kr då?

"Uthyrning av privatbostad
Krav för avdrag:
All uthyrning av privatbostäder (villor, lägenheter och fritidshus) och hyresrätter beskattas under inkomst av kapital med 30 procent.
Avdrag medges för:
Bostads- och hyresrätt: Schablonavdrag med 12 000 kronor inkomståret 2010, 18 000 kronor inkomståret 2011, + den del av föreningsavgiften eller hyran som avser den uthyrda bostadsdelen.
Småhusoch ägarlägenhet: Schablonavdrag med 12 000 kronor inkomståret 2010, 18 000 kronor inkomståret 2011, + 20 procent av hela hyresinkomsten.
Inget avdrag medges för:
Ovan nämnda schablonavdrag medges inte om man hyr ut till arbetsgivare, närståendes arbetsgivare eller eget bolag. I stället har man rätt till ett skäligt avdrag för de merutgifter som orsakats av uthyrningen.
Åtar sig hyresgästen att svara för till exempel el eller telefon, och du får en ersättning som motsvarar den faktiska utgiften för hyresgästens egen förbrukning, ska ersättningen inte tas upp som hyra. Får du en schablonmässig ersättning ska den däremot tas upp som hyra.
Mer information finns i Skatteverkets ställningstagande 2009-12-22, dnr 131 951294-09/111."

Mer info finns på

http://www.skatteverket.se/rattsinfo...1.html#Ledtext
Citera
2011-03-22, 22:28
Bannlyst
Det är ingen ide att ställa frågan här. FB-trollen förstår sig inte på det, så du kommer inte få något svar. Jag vet. Jag ställde en fråga ang. detta i deklarationstråden.

Idioter är vad dom är.
Citera
2011-03-22, 22:34
Medlem
Underskott får inte uppkomma

se summering längst ner på sidan 1.
http://www.skatteverket.se/download/...489/219904.pdf
Citera
2011-03-24, 10:02
Medlem
miqqqas avatar
Vad menar du med självkostnadspris? Det är meningen att du ska skatta för hyra-avgift men får dra av 12000 för allmänna kostnader. Alla kostnader du har utanför avgiften får du alltså inte dra av (t ex ränta, el osv).
Citera
2011-03-24, 22:50
Medlem
KungHermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZoSolised
Hej alla!

Hej Själv!

Citat:
...
Med andra ord så tjänar jag inget på det.
...

Om din hyresgäst betalar samma belopp som din avgift, så finns det ingen kapitalvinst för uthyrningen. Detta måste givetvis kunna styrkas vid kontroll (inbetalningskort, kontoutdrag osv).

Citat:
...
Kan jag fortfarande nyttja schablon avdraget på 12 000 kr då?
...

Nej, avdraget måste givetvis vara kopplat till din uthyrning! Om du hade tagit en tusenlapp extra per månad i hyra, så hade du fått ett överskott på 12 000 kr och då hade du kunnat göra schablonavdrag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in